تقویت روابط دیپلماتیک گواتمالا و تایوان در بحبوحه‌ی تنش تایپه و پکن

سفارت گواتمالا در تایوان، به منظور سرمایه گذاری و تقویت تجارت دو جانبه، دفتر مشاوره بازرگانی در تایپه افتتاح کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان - ویلی گومز، سفیر گواتمالا در مراسم افتتاحیه این دفتر گفت: «با تشکیل دفتر تجاری جدید، روابط تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه گواتمالا و تایوان به سطح روابط دیپلماتیک پایدار خواهد رسید.»

به گزارش تایوان نیوز، گومز، گواتمالا را بهترین مکان برای سرمایه گذاری شرکت‌های تایوانی در آمریکای شمالی عنوان کرد و سال ۲۰۲۲ را بهترین سال برای روابط گواتمالا و تایوان دانست.

هوگو سانیک، مشاور بازرگانی گواتمالا در این دفتر نیز ضمن ابراز خرسندی از این تصمیم جدید گفت که با دانش و تخصص خود در تجارت، سرمایه گذاری مستقیم، شاخص‌های اقتصادی، به کارآفرینان تایوانی و گواتمالایی در هر کاری که برای تسهیل کارشان نیاز دارند کمک خواهد کرد.

وزیر امور خارجه تایوان تاسیس دفتر مشاور تجاری را نشانه آشکاری از مشارکت دیپلماتیک تزلزل ناپذیر و روابط اقتصادی تایوان و گواتمالا خواند و گواتمالا را یک متحد کلیدی تایپه در آمریکای مرکزی خطاب کرد.

پدرو برولو، وزیر امور خارجه گواتمالا نیز که به طور مجازی در این مراسم شرکت کرد، تایوان را محیطی عالی برای تجارت عنوان و تصریح کرد که این دفتر تجاری بیست و دومین دفتر گواتمالا است. برولو با بیان اینکه حجم تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ به ۹۲ میلیون دلار رسید، تجارت دوجانبه را وسیله‌ای برای رونق اوضاع گواتمالا دانست.

طی ماه‌های گذشته لیتوانی سفارت تایوان را در «ویلنیوس» پایتخت خود افتتاح کرد و همین امر باعث افزایش تنش‌ها میان لیتوانی و چین شد. پکن به این اقدام لیتوانی واکنش نشان داد و سفیر خود را فراخواند. چین با کاهش روابط با لیتوانی، کالا‌های تولید این کشور را در مرز‌های خود متوقف کرد و به شرکت‌های اروپایی از جمله یک شرکت قطعه‌سازی آلمانی هشدار داد که از قطعات لیتوانی استفاده نکند.

تایوان در پاسخ به این تصمیم پکن، حمایت خود از لیتوانی را اعلام کرد و با ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در این کشور سعی کرد فشار دیپلماتیک و تجاری چین بر حوزه بالتیک را کاهش دهد.

 چین بار‌ها تاکید کرده که تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و با اسقلال آن مخالف است. در جهان، تنها ۱۵ کشور تایوان را به رسمیت می‌شناسند و با آن روابط دیپلماتیک دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار