حماسه نفت گچساران در بهمن ۵۷

کارکنان صنعت نفت گچساران در نهضت سال ۵۷ حماسه‌ها آفریدند و در مبارزات انقلابی مردمی علیه طاغوت توانستند به خوبی همگام با دیگر نقاط کشور در اعتصابات شرکت کرده و کمر طاغوت را بشکنند.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ به ایام مبارک و تاریخی دهه فجر انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم خاطراتی که بعد از گذشت ۴۳ سال از آن حماسه تاریخی هنوز شور و شوق امید را در دل مردم زنده می‌کند و هیچ گاه تکراری نخواهد شد.

صدای پای کاروان خاطرات اتحاد و مقاومت مردم ایران با رهنمود‌های امام راحل و فرار کردن شاه و خرد شدن استخوان رژیم شاهنشاهی در کشور به گوش می‌رسد، در دفتر تاریخ ایران روز‌های ۱۲ تا ۲۲ بهمن به نام دهه فجر نامگذاری شده است.

رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) بعد از تبعید چهارده ساله در دوازدهم بهمن سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت، رهبری امام همراه با اتحاد تمام آحاد مردم در بیست و دوم بهمن ماه باعث سقوط سلطنت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد این رویداد تاریخی سرآغاز حرکت بزرگ استکبار و ظلم ستیزی برای تمام دنیا شده است.

دهه فجر تجلی ایستادگی مردم ایران در برابر طاغوت است، مردم ایران اسلامی با حرکتی خروشان نشان دادند هرگز ظلم و استکبار را نخواهند پذیرفت.

دهه فجر شناسنامه انقلاب اسلامی است و هر ساله در این ایام بهترین جشن‌ها و برنامه‌ها از سوی دولت، نظام و مردم ایران برگزار می‌شود تا بار دیگر به دنیا ثابت کنند ما تا آخرین قطره خون خود از این انقلاب مردمی حفاظت خواهیم کرد.

حماسه نفت گچساران در بهمن ۵۷

«گچساران» این بام نفتی ایران را بیشتر بشناسیم

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

گچساران قلب تپنده نفت در جنوب کشور که از دیر باز نقش مهمی را در اقتصاد ایران اسلامی ایفا کرده است این بار نیز در مبارزات انقلابی مردمی علیه طاغوت توانست به خوبی همگام با دیگر نقاط کشور در اعتصابات شرکت کرده و کمر طاغوت را بشکند.

حماسه نفت گچساران در بهمن ۵۷

گچساران بام نفتی ایران دومین تولید کننده نفت خام

قرار گرفتن تأسیسات این شرکت در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس از ویژگی‌های این شرکت است که در کنار قرار گرفتن تلمبه خانه عظیم گوره و چند راهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.

نفت گچساران و چند شرکت مهم دیگر با خط لوله به تلمبه خانه گوره شاهرگ نفت ایران منتقل و با افزایش فشار در نهایت به سمت پایانه خارک برای صادرات هدایت می‌شود.

راهبری تمام این مراحل، تعمیر و نگهداری این تأسیسات بر عهده کارکنان تلاشگر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است.

شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران یکی از شرکت‌های مهم فرعی تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دومین تولید کننده نفت خام است که با متوسط تولید ۶۳۰ هزار بشکه نفت و بیش از یک میلیارد فوت مکعب گاز خشک در روز سهم عمده‌ای در تأمین درآمد‌های اقتصادی کشور دارد.

حماسه نفت گچساران در بهمن ۵۷

همچنین قرار گرفتن تلمبه خانه گوره و چند راهه بزرگ نفت خام صادراتی ایران در حوزه عملیات این شرکت در ساحل گناوه، از سوی دیگر گچساران را به عنوان یک شرکت مهم در عرصه تولید و صدور نفت خام مطرح ساخته است.

اداره مرکزی این شرکت از حیث جغرافیائی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است لیکن تأسیسات شرکت در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس قرار دارند و همین ویژگی خاص موقعیت این شرکت را در بین سایر شرکت‌ها از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.

میدان نفتی گچساران در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار گرفته و شامل سازند‌های شکافدار آسماری و بنگستان بوده که در جهت عمومی شمال غربی/ جنوب شرقی طاقدیس‌های میادین نفتی جنوب ایران واقع شده است.

تعداد تأسیسات شرکت گچساران تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۹ واحد بهره برداری، ۲ واحد نمکزدایی، ۱ مجتمع گاز و گاز مایع و تعداد چاه‌های حفاری شده ۲۳۵ حلقه بوده است.

در حال حاضر شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران مسئولیت تولید صیانت شده از ۱۷ میدان نفتی را با استفاده از ۷۹۲ حلقه چاه، ۱۱ واحد بهره برداری، ۷ واحد نمکزدایی (۲ واحد در حال احداث)، ۱۲ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، ۳ مجتمع پالایشگاهی گاز و گازمایع شامل پالایشگاه گاز و گاز مایع-۹۰۰ پازنان-۲ و پالایشگاه‌های گاز و گاز مایع-۱۲۰۰ گچساران و ۱۳۰۰ سیامکان، سیستم تولید و تزریق گاز پازنان/گچساران، سیستم انتقال گاز خط لوله ۴۲ اینچ آغار/ دالان مشتمل بر ۱۲ ایستگاه شیرخانه و لخته گیر مایع بین راهی، ۸ آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسانی، ۷۹ مجموعه تفکیک گر سرچاهی و ۲۷ مجموعه تفکیک و تقویت فشار سرچاهی (جمعاٌ ۱۰۶ مجموعه)، ۳ ایستگاه برق و حدود ۷۰۰۰ کیلومتر خط لوله ۴ تا ۵۲ اینچ را بر عهده دارد.

حماسه نفت گچساران در بهمن ۵۷

این شرکت دارای ۱۶ مخزن در مدار است که عمده تولید نفت از مخازن گچساران، بی بی حکیمه و رگ سفید-۲ انجام می‌گیرد.

مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان-۲، منصور آباد، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، چهاربیشه، رودک، کیلورکریم و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا شانزدهمین مخازن در مدار این شرکت محسوب می‌شوند.

موقعیت ممتاز ذخائر عظیم گازی در شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران

بر اساس مطالعات انجام شده بیشترین بازیافت نفت از مخازن گچساران و بی بی حکیمه زمانی میسر خواهد بود که تزریق گاز در این مخازن انجام پذیرد و در این راستا از سال ۱۳۵۶ تاکنون گاز گنبدی مخزن پازنان پس از فرآورش در کارخانه گاز و گاز مایع-۹۰۰ از طریق خط لوله ۲۶ اینچ انتقال گاز در میدان گچساران تزریق می‌شود.

علاوه بر آن طی سال به طور متوسط روزانه حدود ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت مخزن گچساران جمع آوری می‌شود و پس از فرآوری در ۴ ایستگاه تقویت فشار ضعیف و مایع گیری و شیرین سازی در پالایشگاه گاز و گازمایع-۱۲۰۰، میزان ۱۴۰ میلیون فوت مکعب از آن به اضافه ۴۷۰ میلیون فوت مکعب گاز گنبدی پازنان در ۱۸ حلقه چاه تزریق شده است.

در مخزن بی بی حکیمه نیز از آبان ماه سال ۱۳۷۴ تاکنون تزریق گاز آغاز شده که بطور متوسط روزانه حدود ۱۲۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت میادین رگ سفید و بی بی حکیمه جمع آوری شده و پس از فرآورش در ۵ ایستگاه تقویت فشار ضعیف (ایستگاه رگ سفید-۱ مربوط به شرکت آغاجاری است)، مایع گیری و شیرین سازی در پالایشگاه گاز و گازمایع-۱۳۰۰ و فشار افزائی در ایستگاه تزریق گاز سیاهمکان ۷۰ میلیون فوت مکعب از آن به اضافه حدود ۱۵۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز گنبدی مخزن پازنان در ۶ حلقه چاه در مخزن بی بی حکیمه تزریق می‌شود.

گاز به عنوان یک انرژی استراتژیک و سرمایه ارزشمند ملی یکی دیگر از نعمت‌هایی است که به حد وفور در اختیار ملت بزرگ ایران قرار دارد به طوری که کشور ما از حیث ذخایر گاز مقام دوم را در جهان دارا است.

ذخائر عظیم گازی در شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران نیز از موقعیت ممتازی برخوردار است.

گچساران بام نفتی ایران دومین تولید کننده نفت خام با خلاصه‌ای امتیازات عنوان شده توانست با اعتصاب، در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی را ایفا کند.

حماسه نفت گچساران در پیروزی نهضت

در طول دوران نهضت و در بحبوحه پیروزی انقلاب کارکنان خدوم شرکت نفت گچساران اعم از کارگران و کارمندان در صف واحد و گوش به فرمان رهبر نهضت در مقابل رژیم سفاک شاهنشاهی ایستادگی کردند که خاطرات زیادی از آن دوران به جا ماده است.

«غلام عباس شریفی» ۷۲ ساله یکی از کارمندان بازنشسته شرکت نفت و گاز گچساران در خصوص خاطرات دوران مبارزات کارگران و کارمندان صنعت نفت و نقش آن‌ها در پیروزی انقلاب اظهار کرد: در سال ۵۷ من فردی ۲۹ ساله دارای ۳ فرزند بودم که در اداره حسابداری صنعت نفت گچساران کار می‌کردم و در حال حاضر چند سالی است که بازنشسته شده‌ام.

وی بیان کرد: در اعتصابات نفت در کشور گچساران این قلب نفتی ایران در این اقدام پیشگام بود، کارکنان صنعت نفت این شهرستان مقابل تمام فشار‌ها ایستادگی کرده و هرگز کمر خم نکردند.

رئیس اداره بودجه و کنترل هزینه‌های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و جانشین مدیر مالی ان شرکت تصریح کرد: وقتی فشار‌ها و تظاهرات مردمی همگام با اعتصابات شدت گرفت خبر رسید که شاه ایران را ترک کرد، ولی ما در صنعت نفت گچساران همگام با دیگر مردم این شهرستان به اعتصابات و تظاهرات خود ادامه دادیم و خواسته خود را با مشت‌های گره شده مقابل نظامیان مسلح فریاد می‌زدیم که باید این حکومت ظالم شاهنشاهی برود.

شریفی عنوان کرد: در این اعتصابات تمام استادکار‌ها در کارخانه‌های تولید نفت گچساران با ارتباط خوبی که با نیرو‌های انقلابی شهر‌های اطراف گچساران داشتند برای اینکه ساواک و رژیم شاهنشاهی آن‌ها را مجبور به کار و ترک اعتصاب نکند به شهر‌های مجاور پناه برده بودند و از سوی نیرو‌های انقلابی مکان‌هایی برای زندگی آن‌ها و خانواده‌هایشان در نظر گرفته شده بود.

وی گفت: تمام تلاش رژیم شاه و دست نشانده‌های آن‌ها شکستن اعتصاب کارکنان صنعت نفت بود و برای این کار از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کردند، آن‌ها شبانه به منازل استادکاران نفت هجوم برده و به دنبال پیدا کردن این افراد برای بازگرداندن به کارخانه‌های وابسته به نفت در گچساران بودند.

حماسه نفت گچساران در بهمن ۵۷

این کارمند صنعت نفت گچساران در دوران انقلاب خاطرنشان کرد: این روند کار اعتصاب ادامه داشت تا آقایان بازرگان، رفسنجانی و صباغیان به گچساران آمده و پس از سخنرانی در مسجد شهیدان این شهرستان با کارکنان صنعت نفت پیام امام را به ما دادند که فرموده بودند فقط به اندازه مصرف داخلی مردم تولیدات نفت را انجام دهید و نگذارید که نفت صادر شود، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نفت پالایشگاه شیراز را برای مصرف داخلی مردم تأمین می‌کرد.

شریفی با اشاره به اینکه تمام کارکنان عملیاتی صنعت نفت گچساران در راستای مبارزات اتقلابی خود اعتصاب کرده بودند، بیان کرد: میدان نفتی گوره شاهرگ صادرات محسوب می‌شد، زیرا این تاسیسات نفت را به پایانه خارگ انتقال و از آنجا نیز به خارج از کشور منتقل می‌شد، کارکنان صنعت نفت این شاهرگ حیاتی را با اعتصاب خود تعطیل کردند.

وی افزود: قبل از آبان ماه ۵۷ اعتصابات در گچساران آغاز شده بود، ولی با شهید شدن تعدادی از شهروندان گچسارانی در آبان ماه خشم مردم این شهرستان نسبت به رژیم شاه بیشتر شده بود، تمام کارکنان صنعت نفت گچساران در کنار دیگر مردم این شهرستان در راهپیمایی‌ها و حرکات انقلابی شرکت می‌کردند.

کارمند آن زمان صنعت نفت گچساران، اظهار کرد: کار به جایی رسیده بود، در آن زمان باشگاه گلف نفت را که مشرف به فرودگاه قدیم این شهرستان بود برای آماده سازی نیرو‌های نظامی شاهنشاهی تعطیل و تخلیه کردند و خرج آن‌ها را نیز شرکت نفت تقبل کرده بود، این اقدام از اول اعتصابات در گچساران رخ داد.

شریفی ادامه داد: همه به دنبال ادامه دادن اعتصابات نفتی‌ها بودند، چون اعتقاد داشتند نبود نفت می‌تواند کمر حکومت شاه را بشکند، امام راحل بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز در آن زمان بر اعتصابات کارکنان نفت تأکید داشتند.

وی با اشاره به اینکه ما با اعتصابات خود چیزی را که برای انقلاب نیاز بود در کنار دیگر اقدامات انجام دادیم، اضافه کرد: خواسته رهبر کبیر انقلاب این بود که شرکت نفت با اعتصاب خود می‌تواند عامل موثری در پیروز انقلاب شود که همینطور هم شد.

کارمند بازنشسته شرکت نفت و گاز گچساران گفت: میدان نفتی گوره تحت نظارت گچساران در این اعتصابات بسیار تاثیر گذار بود، زیرا گوره قلب و شاهرگ صدور نفت ایران به خارج از کشور بود و در این اعتصابات نیز تعطیل شده بود و به لطف خدا و رهنمود‌های رهبر و اتحاد تمام اقشار ایران انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

آمریکایی‌ها تمام امور کارخانه NGL ۹۰۰ گچساران را در دست داشتند

«محمد نعمتی» یکی دیگر از کارکنان باز نشسته نفت گچساران در خصوص خاطرات خود قبل از پیروزی انقلاب تصریح کرد: من در سن ۲۷ سالگی و در سال ۵۴ وارد صنعت نفت شدم و در سال ۵۶ به پازنان ۲ NGL ۹۰۰ گچساران منتقل شدم در آن زمان خانواده من در اهواز ساکن بودند و آمریکایی‌ها تمام امور کارخانه را به دست داشتند و آن را اداره می‌کردند.

وی عنوان کرد: در آن زمان فرق بسیاری بین کارمندان و کارگران زحمتکش صنعت نفت وجود داشت، زیرا آمریکایی‌ها که همه کاره کارخانه بودند فقط کارمندان نفت را که از دیگر شهر‌ها اعم از اهواز، آبادان و مسجد سلیمان به پازنان دو می‌آمدند، به وسیله هواپیما جابه جا کرده و مابقی کارگران این شهر‌ها باید با اتوبوس سختی و مشقت راه را تحمل می‌کرده و به سرکار می‌آمدند تا بعد از مدت‌ها اجازه جابه جایی توسط هواپیما را به محل کار به ما دادند.

این کارمند باز نشسته صنعت نفت و گاز گچساران با اشاره به اینکه سختی راه و دوری خانواده کارگران زحمتکش پازنان را به ستوه آورده بود، گفت: اواخر سال ۵۶ کارگران نفت که از شهر‌های دیگر به کارخانه‌های نفت و گاز گچساران می‌آمدند به دلیل اینکه قرار بود به آن‌ها منازل سازمانی داده شود تا بتوانند خانواده‌های خودرا به گچساران بیاورند، ولی هر بار با وعده‌های دروغین به نوعی از این کار امتناع می‌کردند و می‌گفتند که منازل فقط متعلق به کارمندان نفت است.

نعمتی با اشاره به اینکه ما در پازنان ۲ دست از کار کشیدیم و آمریکایی‌ها که همه کاره کارخانه بودند به ما فشار زیادی را وارد می‌کردند، ولی ما کوتاه نیامدیم، خاطرنشان کرد: هر بار رئیس منطقه به کارخانه آمده و با وعده‌های پوچ و دروغین خود سعی در بازگرداندن کارگران به محل کار بود.

وی بیان کرد: تا قبل از اینکه مبارزات انقلاب در سال ۵۷ شدت بگیرد ما کارگران صنعت نفت گچساران که از آبادان و اهواز برای کار به این شهر آمده بودیم چندین بار اعتصاب کردیم، تا اینکه مبارزات برای پیروزی انقلاب اسلامی در کشور گسترده و به اوج خود رسید.

این کارمند باز نشسته صنعت نفت و گاز گچساران افزود: ما نیز همگام با دیگر کارکنان صنعت نفت در اعتصابات برای انقلاب اسلامی شرکت کرده و بدون اینکه چیزی به کسی بگوئیم هر کارگر کار در کارخانه پازنان ۲ را تعطیل کرده و با هر وسیله نقلیه که توانست به شهر خود باز گشت و در شهر‌های خود در راه‌پیمایی‌های مردمی شرکت کردند.

نفت گچساران پس از انقلاب نیز حماسه آفرید

نعمتی ادامه داد: ایستادگی تمام قد کارکنان صنعت نفت این شهرستان در کنار دیگر نقاط کشور ادامه داشت تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، پس از آن نیز در ۸ سال دفاع مقدس اجازه ندادیم هیچگاه کارخانه‌های نفت و گاز گچساران از حرکت بایستد با وجود اینکه خطر بمباران شدن این میادین در هر لحظه وجود داشت، ولی چرخ‌های اقتصاد داخلی را نگه داشتیم.

وی گفت: با وجود اینکه پازنان ۲ NGL ۹۰۰ گچساران از یک بمب هیدروژنی بدتر است، زیرا فشار گاز در خطوط لوله وجود داشت و در زمان جنگ نیز این کارخانه به صورت Cold Flare (مشعل خاموش) کار می‌کردیم، زیرا گاز‌هایی که مورد نیاز نیست و قادر به فن آوری آن‌ها نیستیم باید به وسیله انتقال در این مشعل‌ها می‌سوختند و ما با وجود خطرات بسیار و جلوگیری از بمباران اختمالی صدام شعله مشعل‌ها را خاموش کرده تا گاز در فضا به طور عادی خارج شود.

داستان جنایت آمریکایی خبیث

«محمدحسین پشت‌دار» از کارکنان صنعت نفت گچساران به ذکر خاطره‌ای از وحشی‌گری آمریکایی‌ها در شرکت نفت اشاره کرد و گفت: به چشم خود دیدم که یکی از آمریکایی‌های حاضر در شرکت نفت گچساران سگ خود را برای انجام کاری به نگهبان ایرانی یکی از واحد‌های نفت گچساران سپرد.

وی در ادامه این داستان غم‌انگیز گفت: نمی‌دانم به چه دلیل سگ امریکایی از دست نگهبان ایرانی فرار کرد و در همین حین تکنسین امریکایی از نگهبان ایرانی طلب سگ حود را کرد و صحنه‌ای را دیدم که گفتن آن باعث شرمندگی است.

از کارکنان صنعت نفت گچساران افزود: برای این که سگ امریکایی از دست نگهبان مظلوم ایرانی در شرکت نفت در رفته بود آن امریکایی خبیث چند بار پیشانی کارگر ایرانی را به کاپوت ماشین خودش کوبید که خون از سر و صورت او جاری شد و تا هنگامی که زنده‌ام آن صحنه را فراموش نمی‌کنم.

پشت‌دار با بیان این که کارکنان شرکت نفت گچساران در دوره پیروزی نهضت حماسه آفریدند گفت: وقتی شیر نفت بسته شد کمر رژیم پهلوی هم شکست.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.