مرکز مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم:

خطر افتادن تجهیزات نظامی ناتو در افغانستان به دست داعش و القاعده وجود دارد

مرکز مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم گفته است که توانایی طالبان برای مدیریت سلاح‌های غربی که به دست آورده‌اند موضوعی است که مورد نگرانی کشورهای غربی است.

باشگاه خبرنگاران جوان - مرکز مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم در گزارشی درباره خطر افتادن تجهیزات نظامی باقیمانده آمریکایی در افغانستان به دست گروه‌های داعش و القاعده هشدار داد.

در این گزارش که با عنوان «سلاح‌ها در افغانستان: غنایم جنگی طالبان» منتشر شده، آمده است که طالبان قادر به حفظ تجهیزات ارتش سابق افغانستان نیستند.

مرکز مطالعات بین‌المللی مبارزه با تروریسم گفته است که توانایی طالبان برای مدیریت سلاح‌های غربی که به دست آورده‌اند موضوعی است که مورد نگرانی کشورهای غربی است.

در گزارش این مرکز به انواع اسلحه و تجهیزات نظامی آمریکایی در افغانستان و اینکه چه مقدار از آن‌ها را طالبان از آغاز سال ۲۰۲۱ از ارتش افغانستان به دست آورده‌اند، پرداخته شده است.

طبق این گزارش، سلاح‌های سبک مانند تفنگ‌های تهاجمی، تفنگچه و مسلسل و همچنین سلاح‌های سنگین مانند موشک، هواپیما، هلیکوپتر و موترهای زرهی، پس از تسلط طالبان به این دست این گروه افتاده است.

تخمین زده می‌شود که کمتر از یک سوم از ۸۸ میلیارد دالر که برای ایجاد نیروهای امنیتی پیشین افغانستان مصرف شده است، هزینه تهیه این‌سلاح‌ها و تجهیزات نظامی شده است.

گفته شده است که تنها در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، آمریکا به ارتش دولت پیشین افغانستان ۷ هزار عدد مسلسل و بیش از ۲۰ هزار نارنجک کمک کرده است.

همچنین تنها طی ماه‌های اپریل ۲۰۲۱ تا جولای ۲۰۲۱ در حالی که آمریکا در حال تکمیل خروج آخرین سربازانش از افغانستان بود به تسلیحاتی به ارزش بیش از ۲۱۲ میلیون دالر شامل راکت، مواد انفجاری و مهمات در اختیار نیروهای ارتش افغانستان قرار داده شد.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار