مدیرعامل نیروگاه حرارتی بیستون:

پیک زمستانی نیروگاه‌ها کمتر از پیک تابستان نیست

به گفته مدیرعامل نیروگاه حرارتی بیستون، پیک باری که در زمستان بر دوش نیروگاه‌های برق است، کمتر از پیک تابستان نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- مسعود میرزاعسگری با اشاره به وضعیت صنعت برق و نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه بیستون در کرمانشاه، گفت: طی سال‌های اخیر صنعت برق و نیروگاه‌ها با چند چالش اصلی مواجه شده‌اند که مهمترین آن کاهش بارندگی‌ها است.

 کاهش نزولات آسمانی بر تولید نیروگاه‌ها خصوصا نیروگاه‌های برق آبی بسیار اثر می‌گذارد، نیروگاه‌های برق‌آبی به صورت مستقیم از کاهش بارش ها تاثیر می‌پذیرند، چون تولید آنها ارتباط مستقیم با منابع آبی دارد و در چنین شرایطی فشار بیشتری بر نیروگاه‌های حرارتی وارد می‌شود.

آقای میرزاعسگری از اثر افزایش دما طی سال‌های اخیر هم یاد کرد که هم مصرف مشترکین و به تبع آن نیاز به مصرف برق را بالا برده و هم توان تولید نیروگاه‌های گازی را کاهش می‌دهد.

به علاوه طی سال‌های اخیر با افزایش بی رویه مصرف مشترکین برق خصوصا در بخش خانگی هم مواجه شده ایم که فشار را بر نیروگاه‌ها مضاعف کرده است.

مجموع این عوامل باعث شده نیروگاه‌های برق از جمله نیروگاه بیستون طی سال‌های اخیر شرایط دشواری را پشت سر بگذارند.

بر خلاف تصور پیک باری که در فصل زمستان به نیروگاه‌ها تحمیل می‌شود کمتر از پیک بار تابستان نیست، در فصل زمستان و با توجه به افزایش مصرف گاز طبیعی، نیروگاه‌ها در زمینه تامین سوخت با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند.

در این بین نیروگاه‌هایی که امکان استفاده از سوخت مایع (مازوت) را دارند بیشتر تحت فشار هستند، زیرا نیروگاه‌های گازی به دلیل کمبود گاز اورهال خود را در این ایام انجام می‌دهند، اما نیروگاه‌هایی که با مازوت کار می‌کنند همچنان باید در فصل سرما با تمام توان تولید داشته باشند.

استفاده از مازوت تبعات خاص خود را دارد و هم هزینه تامین آن بیشتر است و هم گاهی هزینه تعمیرات دستگاه‌ها را بالا می‌برد.

نمی‌توان در پاسخ به افزایش مصرف برق، مدام در کشور نیروگاه ساخت

میرزاعسگری در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه طی سال‌های اخیر خصوصا در فصل تابستان با کمبود برق مواجه هستیم و ناگزیر خاموشی‌هایی اعمال شده اما به سمت ساخت نیروگاه‌های جدید نمی‌رویم، عنوان کرد: نمی‌شود که مدام مصرف مردم بالا برود و در پاسخ به این افزایش مصرف در کشور نیروگاه بسازیم.

 مصرف برق خانگی در کشور  بالاتر از میانگین جهانی است؛  راهکار این وضعیت افزایش تعداد نیروگاه‌ها نیست، بلکه باید به سمت صرفه جویی در مصرف و مصرف بهینه برویم که در این زمینه همراهی مردم را نیاز داریم.

 از سوی دیگر چون معمولا افزایش مصرف و پیک را فقط در مردادماه داریم، احداث نیروگاه فقط برای همین زمان کوتاه توجیه ندارد، زیرا در ایام بجز پیک دیگر نیازی به استفاده از ظرفیت این نیروگاه ها نیست.

 عامل دیگری که مانع از احداث نیروگاه‌های جدید در کشور می‌شود مصرف سوخت فسیلی توسط نیروگاه‌ها است؛ ذخایر سوخت فسیلی کشور محدود است و ملزم هستیم از این ذخایر برای آیندگان صیانت کنیم. به علاوه استفاده از حجم بالای سوخت فسیلی آلودگی زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

 از سوی دیگر احداث نیروگاه برق برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز بازده اقتصادی چندانی ندارد و از همین رو کمتر سرمایه‌گذاری در این حوزه ورود می‌کند.

 تنها راهکار برای مدیریت این شرایط  از یکسو مصرف بهینه و از سوی دیگر حرکت به سمت تولید برق به شیوه های نو از جمله استفاده از نیروگاه های خورشیدی است.

برای تامین برق سرمایه‌گذاران در کرمانشاه مشکل نداریم

میرزاعسگری سپس از تولید قابل توجه برق در نیروگاه‌های منطقه غرب یاد کرد که طی حدود ۲۰ سال اخیر جهش قابل توجهی داشته و گفت: زمانی در سال ۱۳۷۲ نیروگاه بیستون تنها نیروگاه تولیدکننده برق با ظرفیت بالا بین استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان بود، اما اکنون در منطقه غرب و خصوصا کرمانشاه ظرفیت قابل توجهی داریم.

 هم اکنون در کرمانشاه نیروگاه حرارتی بیستون با ظرفیت اسمی ۶۴۰ مگاوات و نیروگاه اسلام آبادغرب با ظرفیت 100 مگاوات فعالیت دارند، همچنین نیروگاه‌های مهم دیگری مانند زاگرس و دالاهو را هم داریم.

با وجود این ظرفیت امکان تامین برق برای سرمایه‌گذاران در کرمانشاه فراهم است و توان پاسخگویی به نیازهای سرمایه گذاران را داریم.

 در ایران سهم بخش صنعت از مصرف برق نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر پایین تر است، گفت: در کرمانشاه شرایط بدتری داریم و فاصله مصرف بخش صنعت و خانگی بسیار زیاد است.

شروع اورهال نیروگاه بیستون

 این نیروگاه در فصل زمستان هم با تمام توان در حال تولید بوده و فقط چند ماه کوتاه برای تعمیرات زمان دارد، اکنون تعمیرات را استارت زده ایم و یکی از واحدهای 320 مگاواتی از مدار خارج شده که پس از پایان تعمیرات این واحد سراغ واحد دوم خواهیم رفت.

خوشبختانه توانستیم شرایط تحریم‌ها و کمبود نقدینگی را به فرصت تبدیل کنیم و اکنون تمامی تجهیزات نیروگاه ساخت داخل است و از نیروی داخلی نیز برای تعمیرات استفاده می‌شود.

 خروجی دودکش نیروگاه توسط سیستم های آنلاین مدام پایش شده و اطلاعات آن به محیط زیست ارسال می شود.

آقای میرزا عسگری، پساب خروجی این نیروگاه را نیز کاملا قابل قبول دانست که از حوضچه‌های متعدد عبور کرده و آلودگی برای محیط زیست به همراه ندارد.

انتهای پیام/ ط.پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.