امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان معروف به عقاب زاگرس می‌گوید: خلبانان اف ۵ در تبریز می‌توانستند اجکت کنند، اما بخاطر مردم این کار را نکردند.

باشگاه خبرنگاران جوان - صبح روز دوشنبه (۲ اسفند ۱۴۰۰) یک فروند هواپیمای جنگنده آموزشی از نوع اف ۵ در داخل شهر تبریز و نزدیکی فرودگاه بین المللی در حوالی یکی از مدارس در سالن ورزشی شهید علیپور دچار نقصی فنی می‌شود.

با توجه به اینکه منطقه، یکی از مناطق حاشیه‌ای و پرجمعیت شهر تبریز بود، خلبانان با رشادت و فداکاری هر چه تمام جنگنده را به یک منطقه کم‌تراکم هدایت می‌کنند تا مانع از بروز حادثه وسیع شوند.


بیشتربخوانید


اگرچه خلبانان می‌توانستند با استفاده از صندلی‌پران از هواپیما اجکت کرده و خارج شوند، اما آن‌ها از این فرصت استفاده نمی‌کنند و با از خودگذشتگی به شعار «ارتش فدای ملت» جامه عمل می‌پوشانند.

شهید صادق فلاحی استاد خلبانان پایگاه شهید فکوری تبریز و سروان علیرضا حنیفه‌زاد از خلبانان جوان این هواپیما بودند که به فیض شهادت نائل شدند. در این حادثه یک شهروند نیز به شهادت رسید.

نگهبان حاضر در صحنه لحظات نفس‌گیر سقوط جنگنده اف ۵ و فداکاری خلبانان را اینگونه توصیف می‌کند: «هواپیما با سرعت زیاد در حال برخورد به آپارتمان‌های مسکونی ماهان بود، بعد از رد کردن این آپارتمان ها، هواپیما به سکو‌های بغلی میدان برخورد کرد و باعث انفجار شدیدی شد.»

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس است که به دلیل عملیات‌های برون مرزی و شجاعانه خود به «عقاب زاگرس» شهرت دارد.

سرتیپ حیدریان، خلبان فارغ التحصیل از دانشگاه نظامی آمریکا ایالت تگزاس و کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز است که انهدام ۳ هواپیمای جنگنده دشمن توسط این خلبان تنها یکی از رکورد‌های اوست.

او در گفت‌وگوی کوتاه در خصوص سانحه سقوط جنگنده آموزشی ارتش در تبریز می‌گوید: ابتدا صمیمانه و با قلبی آکنده از غم، عروج شهیدان سرهنگ خلبان صادق فلاحی و سرگرد خلبان علیرضا حنیفه زاد و هم‌وطن عزیز دیگر در سانحه جانگداز هوائی تبریز قهرمان پرور را به محضر مردم بزرگوار ایران بویژه مردم شریف و غیرتمند خطه قهرمان آذربایجان و شهر تبریز، دلاوران نیروی هوایی (پایگاه دوم شکاری تبریز (شهید فکوری) و خانواده معزز شهدا علی الخصوص شهیدان عزیز خلبان فلاحی و خلبان حنیفه زاد تسلیت عرض می‍کنم.

سرتیپ خلبان حیدریان ادامه می‌دهد: البته من از نوع ماموریت و علت سانحه اطلاعی ندارم، اما می‌دانم اینکه صندلی هواپیمای شکاری بمب افکن اف ۵ سال‌ها قبل از انقلاب دارای اشکال بود، ولی بعد‌ها با صندلی مدرنی از نوع هواپیمای فانتوم و ساخت کارخانه مارتین بیکر تعویض گردید، باید بگویم در زمان خودش قدرت ایجکت صفر صفر را دارا بوده یعنی حتی از روی باند و متوقف هم قادر بوده خلبان را به بیرون پرتاب و سالم فرود آورد.

خابانان شهید

او اضافه می‌کند: مردم از خیلی چیز‌ها اطلاع ندارند، خلبانان این هواپیما در تبریز می‌توانستند اجکت کنند، اما بخاطر مردم نخواستند، چون منطقه مسکونی بود.

سرتیپ خلبان حیدریان می‌گوید: شهید سرهنگ صادق فلاحی معلم خلبان باتجربه‌ای بود و به خوبی می‌دانست که هواپیما درحال سقوط است و باید فورا اجکت کنند و با چتر نجات خود را سالم به زمین برسانند، اما تجربه دیگر او که می‌دانست اگر سالم ایجکت کنند هواپیمایشان در یک محل پرتجمع سقوط می‌کند و باعث مرگ تعداد زیادی از شهروندان و شاید تعدادی کودک و زن خواهد شد.

کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز اضافه می‌کند: «آن‌ها اینجا باید تصمیم مهمتری بگیرند و آن تلاش بیشتر برای دور کردن هواپیمایی که حالا تبدیل به بمب ناپالم بزرگ و خطرناک شده از اماکن مسکونی و پر تجمع است. آن‌ها این ریسک را به جان خریدند و هواپیما را به محل خلوتی رساندند، اما خودشان به شهادت رسیدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
درود بر شرفشان.اما امکان ایجکت وجود نداشته چون سیستم عمل نمیکردوتا آخر با رشادت در کابین ماندن.
Iran (Islamic Republic of)
هوانورد
۱۸:۳۷ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
با تشکر از نظر امیر خلبان حیدریان، باید خاطر نشان شد که قضاوت در خصوص علت سانحه و علت عدم ایجکت خلبانان بسیار زودهنگام میباشد، اما و اگر های زیادی در سوانح وجود دارد که پس از بررسی علت نهایی میتوان به حدسیاتی دست یافت
Iran (Islamic Republic of)
پرواز
۱۸:۳۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام، ممنون از توضیحات امیر حیدریان، به نظر بنده به هنوز زود است راجبه این موضوع بحث شود و ننیجه گیری کرد، واقعا علت اصلی سانحه و علت عدم ایجکت خلبانان درست مشخص نیست، بطور قطع وضعیت و حالت پرنده نیز برای ایجکت بدون نقص نیز مهم است ولو اینکه شرایط خود پرنده نیز مشخص نیست که از نظر فنی در چه شرایطی بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
یک نکته برای من نامفهوم هست
مگر اف5 هواپیمای تک کابین نیست
چطور دو تا خلبان در این پرواز شهید شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
درود بر شرفشان که از جان خود گذشتند. قطعا می توانستند اجکت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ABOLFAZL
۰۸:۳۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
چرا بعضی از ما در کامنت ها یک سری اظهار نظرات مسخره میکنیم؟ شما بابات یا ننه ات خلبان بوده؟ چرا ما یاد نمیگیریم که در یک سری از مسائل که شناختی نداریم اظهار نظر نکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
بابا ننه مون خلبان نبوده ولی خاطره کاپیتان شهبازی با سی سال سابقه گوشه ذهنمونه
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۰۶:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
قطعا اینا شهید هستند چون برای دفاع از کیان اسلامی زحمت میکشیدند وهیچ برچسب بدی به اینا نمیچسبه ومردم ایران تا ابد داغدار این عزیزان هستند ومن به عینه خودم در جبهه های جنگ فداکاری عزیزان هوانیروز رو بارها دیدم وهمیشه تو تک وپاتکهای سخت ارتش بعث هواپیما وبالگرد های ایرانی عین صاعقه سر میرسیدند ودرجا پاتک دشمن دفع میشد خدایا تو شاهد که من درحال ریختن اشک دارم این مطلبو مینویسم. روحشون شاد
Canada
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
قهرمانان واقعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
چرا دست از سر این F5 بر نمیدارید؟ 60 سال عمر کردن بسه دیگه. مهمتر از اجکت نکردن چک کردن مسائل فنی قبل از پریدن هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
صندلی پران هواپیما رو دادن خط تولید ایربگ شرکت ایران خودرو درست کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
این همون نیست ک گفت هواپیمای اوکراینی موتورش منفجرشدوموشک بهش نزد؟
Iran (Islamic Republic of)
دوستدار مجلس انس با شهدا
۲۱:۵۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
برا شادی ارواح طیبه شهدای اسلام خصوصا دو شهید خلبان شجاح و مردمی ارتش کشورمان سه صلوات با اخلاص !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
روح شهدا شاد
Finland
مهدی
۲۰:۵۸ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
حداقل یکیشون باید‌میپرید بیرون برای جلوگیری از خطر سقوط در منطقه مسکونی یه خلبان هم کافی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
این شهیدان سرافراز با ایثار خود برگی دیگر بر افتخارات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزودند و خودشان نیز ان شاءالله همنشین شهدای کربلا و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ملت ایران شدند. روحشان شاد و راهشان مستددام باد.
۱۲۳۴
آخرین اخبار