مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه:

درختان جنگلی صاحب شناسنامه الکترونیکی می‌شوند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان جنگلی در استان خبر داد.

 انشاالله کولانی گفت: یک‌میلیون و ۶۳۰ هکتار منابع طبیعی در استان وجود دارد که ۵۲۶ هزار هکتار از این پهنه جنگل که مزایای بیشماری برای استان در راستای امنیت غذایی، حفاظت خاک، تولید آب و پوشش گیاه به همراه دارد.

 هر هکتار از جنگل استان ۲.۵ تُن اکسیژن تولید می‌کند، ۶۸ تُن گرد و غبار را جذب و ۲۰۰ تا ۲ هزار مترمکعب آب را ذخیره می‌کند.

 حدود ۲۷۰ هزار تُن از علوفه مورد نیاز استان در منابع طبیعی و جنگل‌های استان تولید می‌شود که معادل ۳۰۰ میلیارد تومان برای دامداران ارش دارد.

آقای کولانی از فعالیت ۵۸ پویش نهال‌کاری و درختکاری در استان خبر داد و گفت: به کمک این پویش‌ها و سایر تشکل‌های مردم نهاد و جنگلبانان استان میانگین آتش‌سوزی‌های جنگل از ۱۸ ساعت به یک‌ساعت و ۴۵ دقیقه رسیده است.

 با توجه به فعالیت ۱۷ پاسگاه و ۱۴ اداره منابع طبیعی در استان، تمامی پروانه‌های دامداران استان در صورت عدم انجام طرح احاله مدیریت منابع طبیعی تا سال ۱۴۰۱، باطل خواهد شد.

 احاله مدیریت منابع طبیعی چارچوب منابع طبیعی شخص را مشخص می‌کند، مرتع کاملا بلامعارض می‌شود و در مقابل، دامدار حفاظت آب و خاک را برعهده دارند.

آقای کولانی در ادامه از طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیک درختان جنگلی در استان خبر داد و گفت: در این طرح با نصب تراشه‌های الکترونیکی در داخل تنه درخت و با بهره‌گیری از دستگاه مخصوص قرائت کننده امکان پایش هوشمند درختان در زمینه حفاظت در برابر هرگونه آسیب طبیعی و یا غیرطبیعی از جمله قطع احتمالی درختان توسط افراد فراهم می‌شود.

منابع طبیعی استان کرمانشاه با وجود جنگل‌های متنوع و زیبا در سطح استان فقط به عنوان مصرف امروز و فردا نیست از گذشتگان به ما رسیده که باید به نحو احسن به آیند‌گان تحویل دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.