قیمت تولیدکننده تا پایان تیر ۱۴۰۱ روی تمام کالاها درج می‌شود

فاطمی امین گفت: طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا از ۳ ماه پیش آغاز شده و تا پایان تیر ۱۴۰۱ تمام کالا‌ها را وارد این طرح خواهیم کرد.

آقای سیدرضا فاطمی امین با حضور در برنامه نگاه یک، در خصوص تنظیم بازار، درج قیمت تولیدکننده روی کالا و همچنین راهکارهای بهبود کیفیت و کمیت خودرو به سوالات زیر پاسخ داد:

درج قیمت تولید کننده روی کالا‌ها چه ضرورتی داشت؟

فاطمی امین: سه عامل نقدینگی، قیمت‌های خارجی و تغییرات تولید ۸۰ درصد از تورم را به خود اختصاص می‌دهند و برای کنترل تورم باید روی این سه مورد تمرکز کرد اما ساختار بازار‌ها موضوعی است که همواره مورد غفلت بوده یعنی ساختار بازار نباید به شکلی باشد که همراه با افزایش نقدینگی، قیمت‌ها هم افزایش یابد. ده بازار را مدنظر قرار دادیم که سه مورد آن‌ها در اولویت قرار دارند یکی از بازار‌ها، کالاهای واسطه‌ای هستند که مربوط به مصارف خانوار می‌شوند. 

روش معمول تنظیم بازار این است که بازرسی کنیم تا با گرانفروشی‌ها برخورد شود و معمولاً اثربخشی لازم را ندارد به همین علت درج قیمت تولیدکننده روی کالاها را در نظر گرفتیم. در بسیاری از کشور‌ها درج قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها تخلف محسوب می‌شود و درج قیمت تولید کننده، مرز قیمت تولید و مصرف را نشان می‌دهد. این طرح سه ماه است که آغاز شده سی و چهار گروه کالایی را تاکنون شامل شده و تا پایان تیر طول خواهد کشید که تا آن زمان، تمام کالا‌ها را وارد این طرح خواهیم کرد.

اولین فایده این طرح ایجاد شفافیت است یعنی برای کالا‌هایی که به لحاظ تنظیم بازار و کیفیت و مبارزه با قاچاق، دارای اهمیت هستند، الزام گذاشتیم که باید در سامانه جامع تجارت ثبت شوند و بدون نیاز به بازرسی، مشخص می‌شود که کدام کالا‌ها با افزایش قیمت تولیدکننده همراه شده اند.

مردم معترض هستند که با اجرای این طرح، فروشندگان قیمت مصرف کننده را به هر میزان که می خواهند در نظر می گیرند؛ راه حل چیست؟

فاطمی امین: طبق ماده ۱۵ قانون نظام صنفی، تمامی فروشندگان ملزم هستند که قیمت مصرف کننده را روی قفسه درج کنند و نباید سردرگمی ایجاد شود که فروشنده قیمت کالا را بیش از حد بالا ببرد. در دوران گذار تصمیم گرفتیم که هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف کننده با حداکثر ضرایب قابل تغییر، روی کالا درج شود تا این سردرگمی به وجود نیاید.

پس از آن که فرهنگ سازی لازم صورت گرفت و مردم با موضوع قیمت تولیدکننده به درستی آشنا شدند، قیمت مصرف کننده از روی کالا حذف خواهد شد. نکته این است که قبل از تولید، قیمت تولیدکننده را کنترل می‌کنیم.

این اتفاق برای بیش از ۵ هزار قلم کالا رخ داده است و قیمتی که روی کالا به عنوان قیمت تولیدکننده درج می‌شود، طبق توافق با وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی، مبنای دریافت مالیات خواهد بود. بالای ۹۰ درصد تولیدکنندگان مشمول طرح، آن را اجرا کرده اند و اکثر نشان‌ها و برند‌های تجاری اصلی، این کار را انجام داده اند.

۳۴ گروه کالایی، شامل کالا‌هایی مثل آب معدنی، آب میوه، نوشابه، ماکارونی، سس، لوازم خانگی، ترشیجات، دستمال کاغذی، روغن موتور، فیلتر روغن ماشین، لنت ترمز، کنسرو‌ها و ... هستند که تعداد آن‌ها به ۵ هزار قلم کالا رسیده و اسم دقیق شرکت‌های تولیدکننده آن‌ها و استان هایشان، قیمت مصرف کننده قبلی، قیمت تولید کننده و حداکثر افزایش آن، در سامانه «شاتا» و همچنین، سایت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان وجود دارد و قابل مشاهده است.

تولیدکننده در این طرح، حداکثر ۳ درصد می‌تواند تخفیف دهد تا از تخلفات احتمالی به اسم تخفیف، جلوگیری شود. این شفافیت، نظارت را برای مردم و مسئولان آسان می‌کند، در گام اول کاهش قیمت و در مراحل بعدی افزایش رقابت را در پی خواهد داشت. رقابت منفی که قبلا بود که قیمت‌ها بالاتر درج شود و با تخفیف به عقب برگردد، حذف می‌شود. امیدواریم طی ۳ تا ۴ ماه آینده، فروشندگان روی اضافه کردن قیمت تولیدکننده رقابت کنند.

فروشگاه ها رتبه بندی می شوند

مردم چطور فروشگاه‌هایی که کمترین هزینه را دریافت می‌کنند، شناسایی کنند؟

فاطمی امین: یک نظام رتبه بندی را طراحی کرده ایم که از اردیبهشت آینده اجرایی می‌شود تا عملکرد فروشگاه‌ها را شفاف کند. فروشگاه‌های بزرگ، تعیین کننده قیمت و سطح کیفیت هستند که تمام آن‌ها به همراه تمام فروشگاه‌های مجازی، در این سامانه رتبه بندی خواهند شد. این موضوع، معیار و سطح قیمت‌ها را مشخص خواهد کرد.

اواخر سال، همواره سازمان حمایت با مراجعه سازمان‌هایی که تقاضای افزایش قیمت داشتند، مواجه می‌شد اما طی ماه‌های اخیر که درج قیمت تولیدکننده را انجام داده ایم، چنین مراجعاتی انجام نشده است. شفافیت ایجاد شده و دیگر افزایش قیمتی برای این گروه‌های کالایی که وارد طرح شده اند، وجود نخواهد داشت.

مرحله اول با شرکت‌های تولیدی مشکلاتی داشتیم که حل شد، پس از آن مشکل شرکت‌های پخش را برطرف کردیم و در نهایت، به فرهنگ سازی برای مردم و فروشگاه‌ها رسیده ایم. اصناف همکاری خوبی داشته اند و مردم نیز باید در گام اول، این را بپذیرند که اگر قیمتی روی کالا به عنوان قیمت تولیدکننده درج شده، قیمت مصرف کننده ۳۰ درصد بالاتر از آن است. این رقم قبلا ۱۰۰ درصد یا شاید هم بیشتر بود که از این ۳۰ درصد، ۱۲ درصد مربوط به شرکت‌های پخش کالا و مابقی مربوط به صاحب مغازه به عنوان سود می‌شود؛ اما دیگر نباید بالای ۳۰ درصد شود که نیاز به مطالبه گری مردم دارد.

ریشه مشکلات خودروسازی چیست و چرا با این همه حمایت، رفع نشده است؟

فاطمی امین: برنامه ما برای رفع مشکلات خودروسازی دو ساله است؛ یک بخش از مشکل به درون شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز مربوط می‌شود که سازوکار‌های آن قدیمی شده اند. این سازوکار‌ها قدیمی، باید با موضوع رده بندی برطرف شود که در دنیا تغییر کرده اما در ایران نشده است. وقتی یک مدل خودرو چندین سال تولید می‌شود، دیگر افزایش کیفیت آن انجام پذیر نیست که خودروسازان باید این مشکلات را رفع کنند.

یک خودرو در ایران خودرو و یک خودرو در سایپا به عنوان نمونه از دو ماه پیش انتخاب شده اند و نظام رده بندی برای آن‌ها در حال آزمایش است. در نظام رده بندی، خودروساز با چند شرکت اصلی کار می‌کند و آن شرکت ها، با چندین شرکت زیر مجموعه کار می‌کنند تا شرکت‌های اصلی، در قیمت و کیفیت و طراحی سهیم شوند.

به جای یک مجموعه طراحی بزرگ، طراحی را در طول زنجیره ریز می‌کنیم تا همه مسئول تضمین کیفیت شوند. این موضوع در دنیا اجرایی شده و در ایران از ۱۰ سال پیش مطرح است، اما اجرایی نشده که از دو ماه پیش آن را روی دو خودرو عملیاتی کرده ایم. تیر سال آینده، ۴ خودرو دیگر را به این مدل اضافه خواهیم کرد و با این روش، سازوکار‌های طراحی خودرو را تغییر خواهیم داد.

علاوه بر این طرح، هشت طرح دیگر را برای تغییر سازوکار‌های تولید خودرو در دست اجرا داریم یکی از آن‌ها، اصلاح ساختار سهامداری و مدیریتی خودروسازان است. موضوع بعدی، تامین مالی خودروسازان است که اکنون با تاخیر، هزینه قطعه سازان را پرداخت می‌کند زیرا قیمت خودرو، پایین تر از قیمت تمام شده است که این رابطه مالی باید تغییر کند.

تامین مالی زنجیره‌ای خودروسازان را آغاز کرده ایم که کل زنجیره را شبیه یک بنگاه در نظر می‌گیرد و سبب کاهش هزینه مالی و فرصت می‌شود. طرح آزمایشی آن اجرایی شده و در دو ماه گذشته، ۲ هزار میلیارد تومان در همین قالب، قرارداد بسته شده است. این کار را در سال آینده به طور کامل در صنعت خودروسازی اجرایی خواهیم کرد که سبب پرداخت طلب قطعه سازان به موقع می‌شود. این پرداخت به موقع، ۱۰ درصد هزینه مالی خودروسازی را کاهش می‌دهد و کیفیت را قابل مدیریت می‌کند.

ظرفیت خودروسازی برای تحقق دستور ۸ ماده رئیس جمهور چه میزان است؟

فاطمی امین: این ۸ ماده به صورت فی البداهه مطرح نشده و روی آن کار کارشناسی صورت گرفته است. امسال حدود یک میلیون خودرو تولید خواهیم داشت و سال آینده، نهایتا یک میلیون و نیم خودرو تولید خواهد شد که زیرساخت‌های آن همانطور که گفته شد، باید تامین شود.

در خودروسازی مافیا وجود دارد. شبکه‌هایی داریم که منافع آن‌ها اجازه نمی‌دهد اتفاقات خوبی رخ دهد. روابطی در سطح خودرو ایران ایجاد شده که با منافع مردم هم راستا نیست. خودروسازان سهامدار خودشان هستند و این روند اشتباه است روابط بین خودروساز و قطعه ساز نیز باید همراه با این مورد، اصلاح شود. مصائب صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل هم هست.

در این ۸ ماده اجازه واردات خودرو داده شده؛ چه کسانی واردکننده خواهند بود؟

فاطمی امین: واردات خودرو در سال ۹۷ به منظور مدیریت مصارف ارزی کشور ممنوع شد که مصوبه آن تا اواخر اردیبهشت خواهد بود که قصد تمدید آن را نداریم و احتمال نمی‌رود که بیش از صدهزار خودرو وارد شود؛ اما محدودیتی قائل نمی‌شویم. تقاضای خودرو بالای یک میلیون و پانصد هزار خودرو است اما تولید، حدود یک میلیون است.

پایان قرعه کشی خودرو، ابتدای سال ۱۴۰۱ نیست

با رسیدن صادرات غیرنفتی به حدود ۴۷ هزار میلیارد دلار، نگران مدیریت مصارف ارزی نخواهیم بود و برای جلوگیری از انحصار، لازم است که واردات انجام شود. ضوابط واردات، همان ضوابط قبلی است و شرکت‌های واردکننده، باید خدمات پس از فروش داشته باشند.

این طور نیست که از ابتدای ۱۴۰۱ قرعه کشی نداشته باشیم، اما به تدریج، قرعه کشی حذف خواهد شد. ۱۵ درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش پیدا می‌کند که زیان خودروساز را کاهش می‌دهد.

امسال  ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد دلار بیش از سال گذشته صادرات داریم

دولت سیزدهم رشد ۸ درصدی برای اقتصاد کشور در سال آینده را در نظر گرفته؛ آیا خوش بینانه نیست؟

فاطمی امین: اولین کار‌های ما، رفع موانع صادرات بود که رشد فزاینده‌ای را شاهد بودیم. امسال بیش از ۴۷ هزار میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت که حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد دلار بیش از سال گذشته می‌شود. پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب و تامین مالی زنجیره ای را هم برای تامین مالی واحدهای تولیدی آغاز کرده ایم. این تسهیلات بر اساس سامانه جامع تجارت خواهد بود و انحراف منابع از بین می‌رود و ۷۰ درصد مشکلات ما در تامین مالی صنعت، معدن و تجارت رفع می‌شود.

از ۲۵ ابزار در نظر گرفته شده در اصلاح ساختار بازار پایه، ۱۵ ابزار را اجرایی کردیم و سهمیه بندی کالا‌ها در بورس کالا را از بین بردیم. رانت و دوقیمتی ناشی از سهمیه بندی را از بین بردیم. حتی امکاناتی مانند خرید‌های آتی را ایجاد کردیم تا تولیدکننده دیگر نگران مواد اولیه در آینده‌اش نباشد.

آیا در سال آینده حذف تعهد ارزی خواهیم داشت؟

فاطمی امین: خیر؛ امکان واردات در برابر صادرات را تسهیل کرده ایم و برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، تسهیلات بیشتری قرار دادیم و امکان سرمایه گذاری در خارج کشور را افزایش دادیم و الزام بازگشت ارز، هنوز وجود دارد اما قید‌های آن را کاهش دادیم.

برای رفع مشکل کمبود برق و گاز صنایع چه اقدامی انجام شده است؟

فاطمی امین: احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت آغاز شد که طی ۳ تا ۴ سال آینده به نتیجه می‌رسد و بخش صنعت را تامین می‌کند. در لایحه بودجه ۱۴۰۱، قیمت گاز نیروگاه‌های وزارت نیرو و صنایع را یکسان کردیم تا یک واحد تولیدی، برای خودش نیروگاه احداث کند. بازار برق را متشکل می‌کنیم و مباحثی مانند نیروگاه‌های مجازی را پیگیری می‌کنیم. کاهش مصرف انرژی در حوزه صنعت نیز در دست اقدام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
پودر لباسشویی 15700بود بعد قیمت مصرف کنندش شد 12500 ولی الان فروشگاه ها بالاتر میفروشن از 13500 هست تا همون 15700 ولی 12500که روش زده رو هیچ جا نمیفروشن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
آخه یعنی چی از این به بعد باید تو خریدها باید ماشین حساب ببریم تا ۳۰ درصد سود فروشنده رو حساب کنبم این به هم ریختگی بازار شده هر کی هر چقدر دلش میخواست سود میکشه روی کالا
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
آخه یعنی چی از این به بعد باید تو خریدها باید ماشین حساب ببریم تا ۳۰ درصد سود فروشنده رو حساب کنبم این به هم ریختگی بازار شده هر کی هر چقدر دلش میخواست سود میکشه روی کالا
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
آخه یعنی چی از این به بعد باید تو خریدها باید ماشین حساب ببریم تا ۳۰ درصد سود فروشنده رو حساب کنبم این به هم ریختگی بازار شده هر کی هر چقدر دلش میخواست سود میکشه روی کالا
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
آخه یعنی چی از این به بعد باید تو خریدها باید ماشین حساب ببریم تا ۳۰ درصد سود فروشنده رو حساب کنبم این به هم ریختگی بازار شده هر کی هر چقدر دلش میخواست سود میکشه روی کالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
دیشب یه یکی از مسئولین می‌گفت . بسته حمایتی به مردم دادیم . که قیمت آزاد آن ۵۵۰هزار تومان میشه. اما ما با قیمت دولتی خریدیم ۳۰۰ هزارتومان . و بین مردم پخش کردیم. البته دروغ گفته.
آخه بی شرفهای عوضی . اگه واقعا راست میگین . دزد نیستین . نظارت و کنترل کنید تا همه بتوانند با قیمت ۳۰۰ تومان بخرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
اگه نمی‌تونید مدیریت کنید بروید گم شید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
فقط بلدین دزدی کنید. بین مردم تفرقه بیندازید. آیا تا به حال خودتون رفتین مغازه چیزی خریدین!!؟ معلومه که نخریدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
حقیقتش اینه که این کارو دارن می کنن که وقتی قیمت افزایش پیدا کرد و از قیمت مصرف کننده رفت بالاتر فروشنده بتونه قیمت بالاتر بفروشه و ضرر نکنه بنده خدا، دلال بتونه انبار کنه تا بعد گرونتر بفروشه و اینکه بیشتر از همه به نفع فروشگاه های زنجیره ای هست اونا قیمت تعیین کنن که یوقت خدای نکرده کسی زیر قیمت اونا نفروشه و مشتری هاشون کم نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
یکی به این وزیر نابغه بگه با این مسخره بازیا قیمتها کم نمیشه چیزی که باعث کاهش قیمت میشه افزایش تولید و تولید کننده است که باعث ایجاد رقابت و کاهش قیمت میشود در اقتصاد وقتی کالایی گران میشود علت آن کمبود عرضه در برابر تقاضا است دولت باید روی رونق تولید تمرکز کند نه روی قیمت گذاری ، روش درج قیمت تولید کننده باعث گرانی بیشتر و سردرگمی مشتری و درگیری خریدار و فروشنده میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
بخدا همه حرفاتون کشکه امروز رفتم قطر اهن بگیرم گفت 65تومن یه ورق قرص سرما خوردگی ده خوردی مگه نگفت بودید دارو گرون نمیشه من همین دو قلم جنسو تا دیروز اهنو 50اون یکیو روهم 5تومن میگرفتم جمع کنید بابا این مسخر بازیو خستمون کردین هر کار میکنید سختیش رو دوش مردم این کارتونم کمر مردم میشکنه حالا ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
ی معلوم است باز می خواهی ماشین را گران کنی با اين ادبیات در سال آینده ۱۵درصد ارزان‌تر از قيمت تمام شده دوشرکت انحصارگر واستعمارگر زیر قیمت کارخانه به مردم بدبخت بفروشید تادو ارابه مرگ ساز ضرر نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
هر جا یه قیمتی میده کالا هاشو
چیزی هم بگی میگن پول کرایه مغازه بالا رفته
این طرح اصلا خوب نیست
لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
جناب آقای رییسی هرچه زودتروزیر صمت و بهداشت را تا ابروی دولت را به فنا نداده اند برکنار کنید.وزیر صمت فقط داره وقت تلف میکنه که عمر دولت تمام بشه و اصلاحات انجام نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
ما ملت گرسنه و آواره ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
واسه خودرو هم از این وعده های الکی تا پایان 1400 دادی و الان هم که معلومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
هر طرحی که دلال ها را حذف کنید عالی است
و هر طرحی که تولید کننده رانت باز از انحصار خاراج کند هالی است
و هر طرحی که باعث نظارت بر فروشندگان فاقد وجدان باشد عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام.فقط یک قیمت فروش بزنید و به قیمت درج شده فروخته شود،الان متاسفانه بسیاری از مغازه دارها بسیار گرانتر از قیمت درج شده میفروشند واردات خودرو باید برای عموم مردم ایران ازاد کنید و با تعرفه گمرکی فقط دو درصد تا عدالتی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
بااین کار سفره مردم رنگین نمیشود فقط مجدداً رانت وضدوبند بوجود می اید یک کمیته تشکیل شود وقیمت تمام شده زده بشود من جنسی را دیدم مثلاً ۱۰هزارتومان ولی اصل قیمت ۷ هزارتومان بود تازه فروشنده هم ۳۰درصد روی اجناس می گذارد این خیانتها را از مردم دور کنید واقعاً فشار بر زندگی ومعشیت زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
شورابی
۲۲:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام قیمت در همه جا یا فروش .. در غیر اینصورت رابطه و.... وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
رو پودر لباسشویی زده بود 15700 بعد اومدن زدن 12700 قیمت تولید کننده حالا فروشگاه ها میدن 13500.گرونترم میفروشن.این طرح فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۲۰:۱۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام،
هر که پشت هر میز میشینه با سلیقه غیر علمی و غیر تخصصی خودش طرحی میده....
همه هم میگن قراره فلان کار بشه.... یکی نیست بگه فلان طرح انجام و نتیجه مثبت آن در جامعه نمایان است...
مردم در خرید نیاز به اطلاع از قیمت واقعی مصرف کننده دارند... البته قیمت کنترل شده توسط مراجع ذی صلاح اگر خدا خواهد...
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
طرحی بسیار مزخرف
مگه ما ثبات اقتصادی داریم که شما می خواهین بیاین قیمت روی کالا بزارین
وقتی هر روز قیمت ها داره بالا میره این طرح یعنی مسخره کردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
میثم مرادی
۱۹:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
قیمت تولید کننده رو زیاد میزنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
من هر جا میرم خرید میدونم که فروشنده سرم کلاه میزاره و با خیال راحت خرید میکنم واقعا چقدر فکر کردید تا این طرح به ذهنتون رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
عجب طرحیه....حالا هرکی هر قیمتی دوسداره میفروشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
هیچ فایده ای نداره بجای قیمت پایین الان جایزه میدن راحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
باز هم یک تصمیم به ضرر مردم و به سود تولید کننده. قیمت فروش قبلی را به عنوان قیمت تولید میزنن و فروشنده هم ۳۰ درصد بیشتر میده به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
این اقدام وزارت صمت ، اشتباه بزرگ است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چرا میشه توضیح بدهید
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۵:۱۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
قیمت مصرف کننده هم واجب است تا بیشتر از مشتری نگیرند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ای کاش میشد بازار پوشاک هم یه سر و سامونی بگیره....سودهای حداقل 100 درصدی تا 500 درصد و بعضا بالاتر ..که فروشنده ها روی پوشاک میکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خدالعنت کنه هرچی گرانفروش وکلاهبرداره،گرانفروشهاازدزدهاهم پست ترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
آبان ماه یه کاپشن از تهران خریدم ۵۷۵تومن، دو هفته بعد تبریز همون کاپشن ۸۹۰ تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
این کارتون فقط باعث گران فروشی بیشتر میشه
-
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آقای وزیر چرا وقتی مردم و کارشناس ها مخالفند و باز خورد ها همه منفیه باز هم این طرح ادامه میدید؟
Iran (Islamic Republic of)
یه فروشنده
۱۲:۵۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
از قدیم گفتن تا حلوای تن تنانی تا نخوری ندانی. داستان همین قیمت هاست.
اوایل که مغازه باز کرده بودم فکر میکردم میشه با سود ناچیزی هم مغازه گردوند ولی یکم که میگذره ، مالیات ، عوارض کسب و پیشه، هزینه های پروانه، هزینه چند برابری برق و از همه مهم تر اجاره بها، سرت آوار میشن. بجز سوپری ها ، در اکثرا مراکز شهری، گرون فروشی با کاهش مشتری همراهه و هیچ مغازه داری اینو نمیخواد. من یبار درمورد هزینه هایی که از فروشنده ها میگیرن اعتراض کردم و رئیس همون اداره بهم گفت توهم روی کالا ها بکش. فروشندگی کارمندی نیست که سر ماه یه مبلغی بدن بگن برو خرج کن و کیفشو ببر. بیشترین سود رو عمده فروش ها و تولید کننده ها و انحصاری ها(اشخاصی که بازار دستشونه مثل سوپری محل، مثل خودرو سازی هامون ، مثل مغازه هایی که تو منطقه فقط ازونا یدونه هستش) میبرن.
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۲۰:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اگر این مسئولین تحصیلات مرتبط و تجربه و تفکر داشتن از همه زاویه به موضوع نگاه میکردن که یک مغازه با اجاره و مالیات و اماکن و برق و اب و گاز تجاری و کارگر و بیمه و اصناف و اتحادیه و بهداشت و هزار مفت خور دیگه چقدر هزینه و سرمایه گذاری داره و چه حجم فروش با چه میزان سود خروجی داره و آیا این دو دو تا چها تا جواب میده؟؟؟
در کل هزینه ها کنار میمونند و فقط وقت فروش عرض اندام میکنند که ان هم فرمالیته است و جدی نمیگیریم و جدی نگیرید.
من کاسب نیستم بازنشسته ام ولی با پوست و گوشت مشکلات مشاغل آزاد را نیز میبینم و حسب وظیفه این مطلب را نوشتم.
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
فروشنده
۱۲:۰۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
دقیقا. عمرتون طولانی اقا خسرو .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
کارخانه واسه فروشگاه های بزرگ و...یک کیک یا اب میوه میزنه قیمت کارخانه ۵ هزار در صورتی که باید درب کارخانه ۳۸۰۰ باشه بعد قیمت فروشنده برای مصرف کنند درج میشه ۶ هزار ...در صورتی که باید در واقع مرف کننده باشد ۴۸۰۰
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۲:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
پس قیمت مصرف کننده چی میشه؟هرروزمثل امروزبایدبافروشنده بحث وجدل کنیم؟لطفاقیمت مصرف کننده روهم بنویسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
قیمت مصرف کننده در بازار رقابتی تایین میشود .
محصولی که در همدان تولید میشود نمیتواند در خود همدان و کرمان به یک قیمت باشند ، زیر را هزینه حمل و نقل آن محصول تا کرمان زیاد است .
این طرح در صورتی کاملا موفق خواهد که فساد و رانت از مجوز ها حذف شود تا بازار رقابتی شود در غیر این صورت .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
هردو قیمتو بزنید تا ببینیم فروشنده چقد قراره سود ببره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
دوست عزیز، مابه التفاوت قیمت تولید و مصرف تماما نمیره جیب فروشنده. هم درصد حمل و نقل هست هم درصد پخش کننده هم درصد فروشنده. کالا رو مستقیم با قیمت تولید کننده نمیدن که دست فروشنده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
دروݝ پشت دروݝ هممون سرکاریم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
باور کنید همش دروغه اون موقع هم انقدر قیمتها رو بالا میبرن که براسون به صرفه اینا همش فیلن و سباهبازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چون ابزارهای نظارتی بعدی وجود ندارد ، این طرح ضد منافع مصرف کنندگان است !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
قیمت مصرف کننده بزنیدرفتم قیمت تولید کننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
الان مثلا قیمت تولیدکننده پژو رو میزنن بعدش 150 میلیون میکشن روش میفروشن آیا مثلا اصلاح قیمت رخ داده!!! شما مدیریت 150 میلیون تومنی آشکار و واضح رو ناتوان هستین بعد نوشابه 5 هزار تومن اختلاف یا بیسکویت هزار تومن اختلاف رو میخای حل کنی!!!! ؟؟؟؟آیا خنده دار نیس!!! ؟؟؟آیا خودروساز خودش 150 میلیون تو بازار سیاه بفروشه اونموقع اقتدار شما وزیر عزیز کجاست!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خب 2 قیمت بزننین مثلا تولید کننده 4 تومن مصرف کننده 4800
یک چیز تو کل ایران قیمت مصوب داشت اونم مواد غذایی بود که اونم برداشتن
Iran (Islamic Republic of)
فروشنده
۱۲:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
حرف تو درسته دوست عزیز ولی این کار رو زمانی میشه انجام داد که تورم جامعه در حالت معمول باشه! چیزی ک باعث افزایش قیمت کالا میشه، سه عامل داره : ۱- حمل و نقل ۲- پخش کننده ۳- خرده فروش.
و چون هزینه اینکه یه کالا بیاد به دست تو خریدار برسه، ثابت نمیمونه و فاکتور هایی مثل کمبود(احتکال عمده فروش ها) ، تغییر هزینه حمل و نقل ، کاهش عرضه کالا توسط تولید کننده برای مقدمه چینی افزایش قیمت و امثال این موارد، باعث میشه که نشه یه قیمت یونیک به کالا ها داد. تو فک کن فروشنده ای و یه کالا ک روش نوشته ۴ ت قیمت مصرف کننده، به دست تو ۴۵۰۰ برسه و چون تولید کننده دیگه عرضه نمیکنه مجبوری از عمده فروش ها تهیه کنی.حالا این کالا رو میتونی ۴ تومن بفروشی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آب معدنی یک و نیم لیتری را میگی قیمت تولید کننده ۲۲۰۰ تومان و با سی درصد سود میشود حدود ۲۷۰۰ چرا در فروشگاههای زنجیره ای که متعلق به خودتون و هم پیاله هاتون هست به ۴۸۰۰ فروش میرود فقط بلدی دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
قیمت تولید کننده چه ربطی به من مصرف کننده داره این دیگه چه کاریه؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مگه این اقا نبود می گفت قطعا از ابتدای 1401 قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آقای وزیر شما اگر راست میگفتین همون قیمت فروش رو درست میزدن و الان چه تضمینیهذقیمت تولیدکننده درست باشد!! .... بازی با افکار مردم رو تموم کنید... و به جای اینها چالش‌ها ی صنعتی و اقتصادی و مدیریت صحیح و حمایت درست رو به پیش ببرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام سهام عدالت برای کل فامیلمون که هم کارمند هستن هم کلی خونه ماشین دارن دادن ۵۷۰ اونوقت ما که هیچی نداریم و مریض هم داریم تو خونه دادن ۴۸۹ تا کی باید ظلم بشه به ماها آخه یا همه رو مثل هم بدین یا اینکه اصلا ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
حتما پارتی داشته اینم از اون رانت‌های دولتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سهام اونا ۵۳۲ تومنی بوده و سهام شما پایین تر بوده. ربطی به پولدار بودن و نبودن نداره! شما ۱ میلیونی میکردی سهامتو بهت بیشتر میدادن. چه ربطی به عدالت داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
طرح درج قیمت تولید کننده واقعا احمقانس! شما میشینی پشت میز فقط دستور صادر میکنی! و خریدار، کالا رو به قیمتی که روی کالا نوشته از ما فروشندگان طلب میکنه! مثلا روی مایع ظرفشویی زدین ۶۵ ت . برا من فروشنده ۷۵ت میرسه دستم و میفروشم ۸۰ ت . و تا اینکه بفهمونم این قیمت تولید کنندس باید یه دعوای حسابی با مشتری بکنم! اخر سر هم بعد یه ساعت توضیح به مشتری ، اکثر مشتری ها میگن ۶۵ گرفتی ۷۰ بده بهم ، گرون فروشی نکنین از خدا بترسین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
هنگامی که مبلغ روی یک بیسکویت 1700 می زند و می دهند 2500 تومان یعنی مغازه دار نزدیک به پنجاه درصد سود می گیرد و این بی عدالتی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
عزیز دل ، نصف برا پخش کنندس نصف برا فروشنده! اگ منظورت بیسکوییت موزی هستش، ۲۱۰۰ به دست فروشنده میرسه و ۲۵۰۰ میفروشه. از طرفی اگ حتی حرف تو درست باشه سود فروشنده میشه ۳۲ درصد! یعنی چرتکه انداختنت افتضاحه. به همین دلیل گفتم این طرح احمقانس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
مغازه دار پول برق و اب و مالیاتم میده اینارم حساب کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مثلاً فک کردین کار خیلی خوبیه؟ متاسفم برای طرز فکرتون. ما قبلاً هر چی میخریدیم قیمت مصرف کننده روش بود دیگه نگاه میکردیم سرمون کلاه نره. الان قیمت تولید کننده میزنین بعد هر کی هر چی دلش خواست بفروشه. قیمت مایع ظرفشویی پریل روش زده قیمت تولیدکننده 19500 تومن. بعد ما میخریم 24500 تومن. چرا؟ چون قیمت تولیدکننده روشه. قیمت مصرف کننده نیست که. کلاً نمیدونم آقای رئیسی تو رو واسه چی وزیر صمت کرده اون از قیمت خودرو اینم از این کار جدیدت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
شما ۳۰ درصد به ۱۹۵۰۰ اضافه کن ببین چند میشه ...
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو
۱۷:۴۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خدایش ۲۴۵۰۰ خیلی خوب بهت داده الان عمده ش ۲۱۸۰۰ که ما می‌خریم..دوش گرم سوپریتون منصف بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
درود بر شما همین رو ادامه بدین عالیه. بنده به عینه تفاوت را حس کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
نه بابا!!!! جدی میگی!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
روی بسته شلوغ پلوغ میشه.مردم با قیمت مصرف کننده قاطیش می کنند و هی به فروشنده گیر میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
دقیقا! ما فروشنده ایم و چون مشتری روستایی بیشترداریم، هر روزمون دعواس!
Germany
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
دمشون گرم.
اسراییل باید بخوره. اگه نخوره پررو میشه فکر میکنه ارث پدریشه هر غلطی خواست میتونه بکنه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
عزیز پست رو اشتباه اومدی،
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۳۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آب معدنی کوچک خریدیم از مغازه روی آن زده قیمت تولید کننده 2000 تومان فروشنده از ما 4000 تومان دریافت کرد . وقتی دوبرابر قیمت تولید بخریم چه فرقی داره که قیمت مصرف کننده زده شده باشه یا تولید کننده . برای اینه که نظارت نیست. متاسفانه صدای ما هم به جایی نمی رسه . واقعا خدا رو خوش میاد هر فروشنده ای هرچه دلش خواست سود بگیره .
اگر قراره بازار سر و سامان بگیره باید علاوه بر قیمت تولیدشده ،درصد سود برای فروشندگان کاملا مشخص باشه و همه مردم هم اطلاع داشته باشند و طوری نظارت و پیگیری بشه که فروشنده ای جرأت دریافت سود بیشتر از مقدار مشخص شده نتونه از مردم بگیره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
دوست عزیز، مام فروشنده ایم. حرف تو درست ولی اب معدنی به قیمت ۲۵۰۰ الی ۳ ت میدن به مغازه دار ها. از طرفی قبض برقی ک برا مغازه ها میاد تجاری محسوب میشه و سه چهار برابر خانگی حساب میکنن. پس نوشیدنی ها باید به قیمتی فروخته بشه که حداقل قیمت برق یخچال رو دربیاره...
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۷:۴۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام ،

به چه درد می خورد ؟
Iran (Islamic Republic of)
نادیا
۰۷:۰۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
باز هم خودرو ساز ضرر می کند اگر با پراید 200ملیونی ضرر می کند بهتر تعطیل کنید هم خودروساز را نجات بدید هم ملت را از اسارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خفه شو بیسواد
مردم باید همراهشون چرتکه ببرن!!!
آخرین اخبار