توان ساخت پلتفرم بومی و کاملا داخلی در صنعت خودرو وجود دارد و طبق اذعان اساتید دانشگاهی تاکنون ۵۰ پلتفرم نیز طراحی شده است.

عدم موفقیت خودروسازان داخلی پس از گذشت ۶۰ سال در طراحی پلتفرم به یک معضل تبدیل شده است؛ کارشناسان صنعت خودرو می گویند اینکه پلتفرم نداریم، لازم به بررسی تاریخچه صنعت است.

برخی از کارشناسان صنعت خودرو می گویند شاید هیچگاه تفکر و برنامه‌ریزی‌هایی که برای ساخت نیاز بوده در دستور کار قرار نگرفته است؛ شاید ماهیت مدیریتی یا مالکیتی خودروسازان مشکل داشته که زمان کوتاه بودن مدیریت نیز مزید بر علت است.

عدم ثبات مدیر و دولتی بودن در کنار چند هدفه بودن آن‌ها از دلایل اساسی این موضوع مطرح می شود. تحریم‌های نوسانی نیز در یک بازه زمانی سبب ایجاد اعمال سیاست نوسانی به کشور شده در این مقطع به دنبال خودکفایی می‌رویم، به محض لغو تحریم نیز به دنبال شرکای خارجی می‌روند.

پلت‌فرم نیاز به تصمیم گیری در سطح بالای کشور داشته که ریل گذاری آن نیاز به نهاد قانونگذار دارد. باید بررسی شود که خودروسازی هنگام اعلام ساخت پلت‌فرم، ارزیابی در خصوص آن انجام شود که چه مقدار از پلت‌فرم را بر اساس زیرساخت صنعتی می‌تواند تامین کند. زمانی که زیرساخت فراهم نباشد، محصول از نظر تحریمی محصولی امن نبوده و ارزش آن از نظر حاکمیت کاهش خواهد یافت.

معصومه پاشایی نماینده مجلس می‌گوید: استاندارد‌های 85 گانه به خودروسازان ابلاغ شده و خودروسازان باید استاندارد‌های لازم را روی تمام خودرو‌ها اعمال کنند، چرا تمام خودرو‌های تولیدی یک استاندارد ضعیف را دارند؟

ایران خودرو به تازگی پلتفرمی ساخته است که پاشایی می‌گوید همین پلتفرم را می‌توانستیم ۱۰ سال پیش تولید کنیم، اما اکنون اقدام به تولید آن کرده ایم.

پیش از این فاطمی امین وزیر صمت گفته بود: تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱، افزایش تیراژ به سه میلیون دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ و همچنین تولید سالانه دو پلتفرم ملی از جمله برنامه‌های خودرویی این وزارتخانه است.

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، این صنعت در کشور مونتاژ محور است به این معنی که دانش فنی آن خارج از کشور است و  به گفته یکی از مدیران عامل شرکت خودروسازی داخلی، طراحی پلتفرم بومی یک میلیارد دلار هزینه دارد.

به تازگی نیز سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفته امروز یکی بیاید از خودروساز بپرسد که چرا از چین قطعه وارد می‌کنند؟ چه‌کسی بر کیفیت قطعه چینی نظارت دارد؟ ما مادامی که نگاهمان به قطعات چینی است هیچ‌گاه خودروی ملی نداریم.

به گفته هادیانفر همین الان دانشمندان جوان ما سوخت آب را به جای بنزین تولید کرده‌اند و اکنون ۶خودروی پلیس ما در البرز از آب برای تردد استفاده می‌کنند. حالا هر چه به‌خودروساز می‌گوییم از آب استفاده کن، هزار اما و اگر می‌آورد.

ابراهیمی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نبز می گوید: یک‌ سری مطالعات در طراحی پلتفرم ملی انجام شد و نگاه پلتفرمی بومی سازی شد.

بسیاری از خودروسازان جهان مانند چین عملا هیچ کدام مالک پلتفرم خود نباشند که ابراهیمی نژاد می گوید دانش این موضوع در ایران وجود دارد و از سال ۹۰ طراحی پلتفرم انجام شد.

۵۰ طراحی پلتفرم از سال ۹۰ تاکنون انجام شده و در دانشگاه ها موجود است.

همچنین آقای مرزبان راد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفته بود پلتفرم برخی از خودرو‌ها که مربوط به ۳۰ سال گذشته می‌شود، باید طراحی مجدد شود.

مشکلات عدیده‌ای در حوزه خودروسازی ایران وجود دارد که با گذشت پنج دهه از عمر این صنعت همچنان پابرجاست. این درحالی است که صنعت خودروسازی ایران پیش از صنعت خودروسازی در کره‌جنوبی فعال شده، ولی امروز صنعت ایران محدود به بازار داخلی و صنعت کره‌جنوبی پیشتاز در جهان است.

ضمن اینکه صنعت خودروسازی ایران از حمایت‌های کامل دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و بازار انحصاری امروز و کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو‌های داخلی هم محصول همین صنعت انحصاری است.

آقای رئیسی، رئیس جمهور کشور هم دستور داده اند  در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.

این موضوع دیروز با بازدید وزیر صمت از دو خودروسازی نیز مورد تاکید قرار گرفت. تولید پژو ۴۰۵ و سمند باید متوقف شود این را فاطمی امین گفته است.

مرزبان راد می‌گوید با توجه به تجربه خودروسازان طی ۳۰ سال گذشته، اگر آنها بخواهند یک خودرو جدید با تکنولوژی‌های روز و شرایط امروزی طراحی کنند، می‌توانند از تجربیات گذشته بهره بگیرند و با سرعت بیشتری کار را به نتیجه برسانند.

چند سال گذشته طرح‌های مختلفی از پلتفرم خودرو طراحی شده و برخی از آنها به مرحله تولید انبوه هم رسیده است.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
دقیقا از کدوم امنیت حرف میزنی از امنیتی که هر شب پهپادهای اسراییلی یا اف ۳۵ وارد ایران میشه و یک جایی بمب باران میکنه و خارج میشه یا امنیت از جلوگیری از ترور دانشمندان هسته ای دقیقا از کدوم امنیت حرف میزنید همشون فقط و فقط به بفکر جیب خودشون هستن با اسم امنیت مردم بیچاره کردن در صورتی که هیچ کدوم از مسولان خودشون امنیت ندارن و اسراییل تو خونه هاشون نفوذ کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
اف ۳۵ می‌تونه وارد کشور بشه؟ چرا وقتی چیزی رو نمیدونی ادعای بیخود میکنی؟ نکنه خیال کردی رادارگریزی به معنای اینه که هواپیما رو از هیچ فاصله‌ای نمیشه تشخیص داد؟ رادارگریزی فقط فاصله تشخیص و لاک گرفتن رو افزایش میده ولی با کم شدن فاصله و رسیدن به زیر ۱۵۰ کیلومتر رادارهای قدیمی هم می‌تونند شناسایی کنند. پهپادی هم که میگی از فضای عراق برای حمله استفاده کرده. یادم میاد چند سال پیش هم یه ابله که برای صدای آمریکا کار می‌کنه ادعا میکرد اسراییل با اف ۳۵ اومده وسط ایران با لیزر تاسیسات ایران رو منفجر کرده و سران نظام در فرودگاه برای فرار از ایران حضور پیدا کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
خدا وکیلی تهیه کننده این خبر خودش گیج میزند تا چه رسد به فرگون ساز ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
کارشناسان محترم خودرو در جریان خودروهایی که ساختند نیستند. اگر روی همین پیکان که تا رسیدن به موتور OHV g2 کار کردند ادامه می دادند و روی بهینه سازی و بهبود عملکرد آن کار می کردند الان یه خودرو داشتیم که موتورش گیربکسش و بدنش مال خودش بود. من سال 90 یه روآی سال از ایران خودرو خریدم. علیرغم کیفیت پایین رنگش تا الان حاضر نشدم برای خریدن یه خودروی دیگر بفروشمش. یعنی برای شهر گردی و سرکار رفتن واقعاً فنتستیکه!
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۰۵ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
اگربه جوونااعتمادکنن مطمئن باشیدبهترین خودروهای روزدنیارومیتونن طراحی وبه خط تولیدبرسونن باکمترین قیمت
Iran (Islamic Republic of)
سعید خجسته
۲۱:۴۱ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
نمیدونم ملت رو چی فرض کردن،تویوتا تا الان ۵۰تا پلت فرم از روز شکل گیری نداشته،وبرمبنای هر پلتفرم حدقل۱۰خودرو میتوان تولید کرد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
پلتفرم ایرانی!؟!؟!؟ اگر مدیران خودروسازی بگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
با دانشگاهها کار کنید. کم نیستند اساتید و دانشجویانی که حاضرند با بودجه کم کار کنند. برای دانشجوها بیشتر از دریافت پول همین که در پروژه مشارکت فعال داشته باشند و به عنوان سابقه بتونند در رزومه استفاده کنند کافیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
نه تنها پلتفرم شاهین واسه یاریس بیست سال پیشه صندلی و بدنه ام از خارج میاد
بعد میخوان پلتفرم بسازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
وقتی میشه اسمشو گذاشت صنعت که خارج مرز بفروشه نه اینکه زوری به مردم بفروشی و مجبور کنی
این فیلم ها و قصه هزار و یک شب که کارگر بیکار میشه و تولید داخلی است شاید بیست سال پیش جواب میداد الان دیگه همه فهمیدن برا پر کردن جیب عده خاص و دولت است
پس بهترین کار تخته کردن درهای برهم زننده های آرامش و سلامت روحی و مالی مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
خیلی وقتها غرور بیجا و نگفتن جمله ما اشتباه کردیم ما اینکاره نیستیم یه ملت بیچاره میکنه ، خودروساز نبودین نمیشین
( فناوری موشک و کاربری اون فرق داره دوستان مقایسه بیخود نکنین )
چیزهایی مثل پزشکی ، کشاورزی، پتروشیمی ، صنایع دستی و گردشگری هستند که پیشرفت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
کشوری که هنوز دو تا شاسی بلند نیمه ملی هم ندارد افسوس بر این خودروسازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
تولید پلتفرم ، طراحی ، تولید موتور ..خیلی دیر شده است باید شرکت خصوصی دانش بنیان واقعی بزن دنبالش تا شاید پنج سال آینده اتفاقاتی بیوفته وگرنه اگه پایه اساس این دو شرکت باشن مثل دست و پا زدن تو مرداب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
باید واردات خودرو آغاز شود
حال الان که تحربم خودرد برداشته شده
چرا این قدر این آشغال های بی کیفیت سایپا و ایران خودرو رو با 10 برابر قیمت به مردم می‌فروشید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
هیچی ندارید.
Iran (Islamic Republic of)
منتظر المهدی(عج)
۱۶:۳۳ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
به جای ان همه هزینه که به جایی نمیرسند خودرو را وارد کنید تولید نمیخواهیمممم.
۱۲۳۴
آخرین اخبار