روزنامه نگاران:

سوء استفاده از نام خبرنگاران هنوز هم ادامه دارد + فیلم و تصاویر

شماری از خبرنگاران امروز طی یک نشست خبری در کابل برای تامین حقوق شان دادخواهی کرده و گفته‌اند که نباید از نام خبرنگاران سوءاستفاده شود.

رسول شهزاد به نمایندگی از خبرنگاران گفت: نگرانی ما این است که در هفت ماه اخیر شماری از نهادها به نام خبرنگاران ایجاد شده و کسانی را شامل لیست ساخته و از امتیازات خبرنگاران سوء استفاده می‌کنند.

شهزاد گفت: نهادهای بین‌المللی باید برای رفع این نگرانی خبرنگاران افغانستان همکاری کنند وی همچنان گفت خبرنگارانی که امروز در کابل و ولایات با تحمل مشکلات مالی، اقتصادی و امنیتی کار می‌کنند خبرنگاران واقعی و سربازان آزادی بیان هستند.

شهزاد گفت: ما نگران تولید خبرنگارانی هستیم که از سوی برخی نهادها تولید می‌شوند و در بدل پول اسناد خبرنگاری می‌گیرند. 

این در حالی است که در هفت ماه اخیر شماری زیادی از شهروندان با استفاده از نام خبرنگار از امتیازات خروج از افغانستان استفاده کردند در حالی که خبرنگاران واقعی و با تجربه همچنان در کشور هستند.

شهزاد از نهادهای بین‌المللی خواست که در قسمت شناسایی خبرنگاران و نهادهای واقعی خبرنگاری دقیق باشد و نگذارند دیگران از هویت خبرنگاران استفاده کنند‌.

این‌نگرانی ها در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش یک لیستی افشا شد که ۱۵۰ خانواده مربوط به مسئول یک نهاد خبرنگاری که تعداد افراد آن به هزار تن می‌رسید شامل لیست هستند و به نام خبرنگار در پروسه خروج شامل شدند.

از سویی هم، صنوبر پارسا صدیقی به نمایندگی از زنان خبرنگار در افغانستان صحبت کرده گفت: ۸۵ درصد زنان خبرنگار در افغانستان بیکار شدند و دیگر زمینه رشد و کار برای شان نیست.

پارسا از نهادهای بین‌المللی خواست که از زنان خبرنگار در کشور حمایت کنند و نگذارند که به حاشیه بروند. به گفته پارسا، مشکلات زنان خبرنگار در کشور در حال افزایش است و امروز نمی‌توانند در بیشتر برنامه‌های خبری شرکت کنند.

پارسا همچنان گفت: ما نگران وضعیت وخیم اقتصادی و مالی خبرنگاران زن هستیم و اگر این روند ادامه یابد فاجعه به بار خواهد آمد.

این در حالی است که بعد از روی کار آمدن طالبان، ده‌‌ها رسانه‌ تعطیل و صدها خبرنگار بیکار شدند در تازه‌ترین مورد، طالبان نشر برنامه‌های رسانه‌های بین‌المللی را از طریق رسانه‌های محلی نیز ممنوع کرده است.

از سوی دیگر، فدراسیون خبرنگاران اعلام کرد که خشونت علیه این قشر در افغانستان افزایش یافته و در ماه مارچ سال روان 11 خبرنگار در کابل، 7 تن در قندهار، یک مورد در ننگرهار و یک مورد در پکتیا که مجموعاً 15 مورد می‌شود، بازداشت شده اند.

مسرور لطفی عضو اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفت: در جریان ماه مارچ ۲۱ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده است.

در همین حال، میر علی‌اصغر اکبرزاده عضو فدراسیون ملی خبرنگاران در این نشست گفت که رسانه‌های زیادی در یک ماه اخیر به دلایل گوناگون تعطیل شده اند.

اکبر زاده گفت: رادیو نوشت در لغمان، تلویزیون خاور در کابل، میرمن رادیو در قندهار، زیور رادیو به دلیل اقتصادی تعطیل شده و و رادیو تلویزیون هیواد در قندهار بنا به مشکلات اقتصادی مسدود شده است.

گفتنی است که بعد از حاکمیت طالبان شمار زیادی از رسانه‌ها به دلایل مشکلات اقتصادی، امنیتی و عدم دسترسی به اطلاعات فعالیت شان را متوقف کرده‌، در عین حال صدها خبرنگار بیکار شده‌ و شماری از خبرنگاران کشور را ترک کردند.

سوء استفاده از نام خبرنگاران هنوز هم ادامه دارد

سوء استفاده از نام خبرنگاران هنوز هم ادامه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار