با نزدیک شدن به خردادماه و فصل امتحانات این نگرانی وجود دارد که دانش آموزان چه قدر آماده امتحانات حضوری هستند با وجود اینکه آموزش آنها امسال تلفیقی از حضوری و مجازی بوده است.

کمتر از چند هفته دیگر آزمون‌های پایان ترم دانش آموزان شروع می‌شود. ماه خرداد که همیشه رنگ و بوی امتحانات پایان ترم را می‌دهد امسال نسبت به سال گذشته یک تفاوت دارد. در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ و  ۹۹-۱۴۰۰ آموزش دانش آموزان به صورت مجازی و در قالب شبکه شاد انجام شد و بالطبع نحوه سنجش میزان یادگیری دانش آموزان نیز به صورت مجازی بود.

البته که بار‌ها در سال‌های تحصیلی گذشته اعلام شد آزمون‌های پایان ترم دانش آموزان به صورت حضوری انجام می شود اما فقط در پایه‌های مهم و نهایی این امر عملی شد و در کل موج‌های پیاپی کرونا این اجازه را نمی‌داد تا معلمان سنجش دقیقی از دانش آموزان داشته باشند.

به گفته یک پژوهشگر حوزه آموزش و پروش دانش آموزان در دو سال گذشته با تورم نمره مواجه بودند یعنی سنجش دقیقی از میزان یادگیری دانش آموزان وجود نداشت و نمراتی که آن‌ها کسب می‌کردند بیشتر از میزان یادگیری و تسلط بر درس بوده است.

حالا در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با مهار همه گیری کرونا این فرصت داده شد تا علاوه بر آموزش حضوری، در خرداد ماه شاهد حضور دانش آموزان در مدارس خواهیم بود. امسال تقریبا آموزش حضوری بعد از فروردین ماه و عید نوروز صورت گرفت یعنی دانش آموزان تقریبا نیمی از سال را آموزش مجازی و نیمی دیگر را آموزش حضوری تجربه کردند.

با نزدیک شدن به ماه امتحانات پایان ترم دانش آموزان نگرانی از عدم آمادگی کامل دانش آموزان احساس می‌شود. بهنام بهراد کارشناس این حوزه اعلام کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد دانش آموزان بعد از دوران کرونا با افت تحصیلی شدیدی مواجه شدند و حتی آمادگی حضور در پایه جدید را ندارند.

حال با بررسی شرایط مثل افت شدید تحصیلی، آموزش تلفیقی مجازی و حضوری و عدم آمادگی دانش آموزان برای آموزش حضوری حاکی از آن است که دانش آموزان آماده آزمون حضوری نیستند و حتی برخی از دانش آموزان نیز علاقه بیشتری به آزمون مجازی دارند.

این عدم آمادگی حتی در دانش آموزان پایه ابتدایی نیز قابل احساس است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که شاهد افت یادگیری خصوصاً در زمینه سواد پایه در اول ابتدایی هستیم. به گفته این مقام مسئول مهارت‌هایی که نیاز به نظارت حضوری معلم دارند؛ مانند مهارت نوشتن که جزء مهارت‌های پایه سواد محسوب می‌شوند، بیشتر از بقیه مهارت‌ها آسیب دیده اند.

همچنین بهراد پژوهشگر حوزه آموزش و پروش گفت: میزان افت تحصیلی دانش آموزان در این دو سال بسیار زیاد بوده و نتایج ضعیف آن علاوه بر آزمون‌های پایان ترم، در آزمون‌های بین المللی مانند تیمز و پرلز نیز شاهد خواهیم بود.
آزمون تیمز و پرلز، به نوعی محک ارزیابی نظام‌های آموزشی در کشور‌ها و میزان موفقیت نظام آموزش و عملکرد آن است و به صورت بین المللی برگزار می‌شود.

از عوامل اصلی این افت‌ می‌توان به کمبود ساعت آموزش برای دانش آموزان اشاره کرد. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که میانگین حضور روزانه دانش آموزان در «شاد» طی دوران کرونا ۵۷ دقیقه بوده است، این در حالی است که در آموزش‌های حضوری ساعت حضور دانش آموزان در کلاس به صورت مفید ۴ برابر است.

کارشناسان این حوزه معتقداند که این کمبود ساعت تنها با گذاشتن کلاس‌های تقویتی و یا اضافه کردن آموزش مجازی به آموزش حضوری علاوه بر برنامه مدرسه موثر است. حتی با سنجش دانش آموزان، کسانی که دچار افت شدید شده اند را گروه بندی کرده و ویژه برنامه برای آن‌ها برگزار کنند تا علاوه بر آمادگی امتحانات پایان ترم، برای شروع سال تحصیلی جدید آماده شوند.

برخی کارشناسان اعلام کردند که این افت تحصیلی و عدم توجه به آن باعث عمیق‌تر شدن آن و حتی ترک تحصیلی دانش آموزان می‌شود که نیازمند برنامه ریزی دقیق و مناسب وزارت آموزش و پرورش برای مناسب کردن شرایط است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۶ تير ۱۴۰۱
سلام
نبایددانش آموزان پایه۱۰رامردودکرد چون این دانش آموزان ازاول با کارنامه خیلی خوب ونیاز به تلاش قبول شدآن بدون بارعلمی بعدکرونا حالامردودی گزینه ی درستی نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۵۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
با سلام من یک دانش آموز پایه هفتم هستم و از شما خواهش دارم امسال هیچ دانش آموزی رو تجدید نکنید چون در مدرسه من کل کلاس هفتم بجز دو نفر افت تحصیلی شدیدی داشتند و اصلا هیچ چیز از مدرسه تو کل سال یاد نگرفته اند مثلا خودم و دوستم توی سال های قبل از کرونا شاگرد های خوبی بودیم و یکبار هم نشده بود که نمره پایینی بگیرم اما با این وضعیت به شاگر ضعیف افت کردیم واقا بهش فکر میکنم خیلی ناراحت میشم
Iran (Islamic Republic of)
طاها
۰۱:۰۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
سلام خسته نباشید همه حرف های که شما میزنید صحیح ما در نظر میگیریم یک کلاس 45دقیقه بود در کلاس مجازی ویسی که معلمان میدادم فوقش 25دقیقه باشه و ما چون در کلاس نبودیم نمی شد وسط درس سوال یا چیزی بخواهیم بپرسیم
امسال هر جوری فکر کنید نهمی ها الان با یک دانش آموز هفتمی یا هشتمی خیلی تفاوتی ندارد چون هنوز درست مطالب درس هارو متوجه نشده من کلاس هشتم هستم هنوز داخل کلاس ششم ابتدایی هستم و با یک دانش آموز ششم هیچ تفاوتی ندارم از نظر من امتحان حضوری کردین مشکلی نیست امسال رو مثل سال گذشته دانش آموزان رو قبول کنید و از سال بعد دوباره شروع کنید چرا چون کلاس حضوری بوده داخل یک کلاس حضوری دانش آموز یک چیز رو نفهمید میگه نفهمیدم. معلم صد بار هم که شده برای توضیح میده ووو سر جلسه امتحان اگر هم بلد نبود معلم بهش میگه من اون روز گلوی خودم رو پاره کردم اون موقع معلم می‌تونه با دانش آموز حرف بزنه ولی امسال ن چرا چون ن معلم میداند چطور درس داده و ن دانش آموز درس رو فهمیده از آموزش پرورش فقط یک چیز میخواهم که امسال قبول کنند و از سال بعد چشم پوشی نکنند یا علی
Iran (Islamic Republic of)
*
۱۴:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من پایه نهم هستم اصلا امسال هیچی متوجه درس نشدم ومعلم ها خیلی سخت گیری میکنن همش استرس امتحان خرداد داریم استرس کارنامه داریم کاش سولات خرداد را خیلی خیلی آسان میدادن چون دوسال مجازی واقا معلم ها هیچی درک‌نمیکنن همش سخت گیری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۳:۴۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام لطفا یه نمره بدین به دانش آموزان شوشتر شهر سرداران قبول بشن لطفا مدارس خوزستان رو همه دانش آموزان رو قبول کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
لطفا فکری ب حال ماهم بکنید این درست نیست که نصف سال مجازی نصف سال حضوری امتحان حضوری بشه این درست نیست ک آخه
Iran (Islamic Republic of)
امیر مهدی
۲۱:۱۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
من دانش آموز هستم احساس بدی دارم امسال اصلا احساس میکنم از کل بچه ها عقب افتادم
Iran (Islamic Republic of)
ن
۲۱:۱۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط مدرسه دهه شصتی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
من تقاضا میکنم گفتم خواهش میکنم نگفتم پیشنهاد کلا آموزش پرورش را از این مملکت جمع کنید مل فقط دارید یک مشت بچه مریض تحویل میدین بسه ما رل به خیر شما امید نیست بچه هامون را ول کنید
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۰۰:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
یکیش خود شما.ما سالم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۰:۱۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا کنه که امسال امتحان نهایی نهما اسون باشه
ما معلم علوممون روز اول اومد 3 درس داد باز 3 درس تو شاد داد همون روز شد 6 درس هی میومد درس میداد و نمیپرسید الان ما هیچی بلد نیستیم
معلم مطالعات هم همینطور
خدا کنه اسون باشه
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۰۰:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه نباید بپرسند تا بخونی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سطح امتحان نهاییا راحته ولی نامردا چرا انقدر باید تیز هوشان سخت باشه کاری کردید ادم بخواد تو کشور زندگی کنه نیازمنده یه شغل خیلی بالاست شغل از دانشگاه میاد اونم از کنکور میاد ماشلا دوستان یه جوری سخت میگیرن فقط بعضی از مدارس دانش امووزان قبولی کنکور دارن که اونم انقدر سوالای ازمونا سخته که کلی موسسه میان با هزینه های هنگفت برای قبولی در اون مدارس هر سال هم ازمونا سخت تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۰۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
از عزیزان اموزش و پرورش استدعا دارم سوالات دروس رشته ریاضی و تحربی زیر از سوالات المپیاد شوروری سابق باشد:
1-هندسه 1و 2و تحلیلی
2.امار و احتمال
3. ساختمان گسسته
4.حسابان و ریاضی 1و2و3
4.فیزیک 1 و2و ....
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام پسرم کلاس دوم هستش امروز معلم گفته ۵تا پیام قرانی باید حفظ باشن و۳ سوره اونم از آخرای کتاب از صفحه۴۰ به بعد
واقعلا معلم وآموزش پرورش خودشو گیر آورده با این بی مسولیتی هیچ جا هم نمیتونیم حرف بزنیم اگه هم حرف بزنیم میشه سیاسی
Iran (Islamic Republic of)
عسل
۰۰:۱۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا ناراحتی الان که بچه های مهد کودک بیشتر از ده تا سوره حفظ هستند چطوری کلاس دوم هست سه تا سوره ی کوچیک حفظ نیست.
آخرین اخبار