تاکید ترکیه بر عدم عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

رئیس جمهور ترکیه گفت در پی عدم دریافت تضمین‌های امنیتی لازم از کشور‌های اسکاندیناوی، همچنان با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالف است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بار دیگر بر مخالفت کشورش با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تاکید کرد. اردوغان در سخنرانی خود در جمع اعضای حزب حاکم در پارلمان ترکیه تاکید کرد که کشورش هنوز پیشنهاد‌هایی دریافت نکرده است که نگرانی‌های امنیتی آن را برطرف کند.

به گزارش آر تی، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته در مکالمه تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، از وی خواسته بود که به انتخاب مستقل فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف ناتو احترام بگذارد. با این حال، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در نشست مطبوعاتی پس از این دیدار گفت پیشرفت در روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو منوط به «رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه» است.

 سوئد و فنلاند به تازگی درخواست رسمی خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را ارائه کرده اند. پذیرفته شدن درخواست این دو کشور مستلزم موافقت تمامی اعضای ناتو است. ترکیه به عنوان یکی از اعضای قدیمی ناتو، تا کنون مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده است. مقامات این کشور می‌گویند فنلاند و سوئد نباید اجازه دهند اعضای پ. ک. ک و رسانه‌ها، سازمان‌ها، افراد وابسته و گروهک‌های تروریستی دیگر در کشورشان فعالیت کنند.

 پ.ک.ک در ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه «تروریستی» شناخته می‌شود. سوئد هرساله میزبان پناهجویان سیاسی بسیاری است و ترکیه می‌گوید که بسیاری از این پناهجویان، مظنون به عضویت در گروه «پ.ک.ک» هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار