معاون سلامت اداره کل دامپزشکی کرمان:

حدود ۵۰ هزار دام در کرمان، علیه بیماری تب برفکی واکسینه می شوند

کاظمی نیا گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در کرمان آغاز شده است و پیش بینی می شود در این طرح، حدود ۵۰ هزار دام واکسینه شوند.

 صدیقه کاظمی نیا معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین، از ۷ خردادماه امسال با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در واحد‌های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و عشایری آغاز شده است و به مدت ۳ هفته ادامه دارد.

او می گوید: با توجه به افزایش تردد نقل و انتقال دام در سطح استان و احتمال خطر شیوع بیماری، پوشش واکسیناسیون در جمعیت دامی شهرستان‌ها به صورت کامل صورت می‌گیرد و تمامی جمعیت دام سنگین واکسینه می شوند.

به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در حال حاضر استان کرمان عاری از بیماری تب برفکی است و اصلی‌ترین هدف دامپزشکی در اجرای این طرح، پوشش حداکثری واکسیناسیون و حفاظت از سرمایه‌های دامی در جمعیت دام سنگین استان است؛ بنابراین با توجه به جمعیت دام سنگین موجود در استان، پیش بینی می شود در این طرح حدود ۵۰ هزار راس دام علیه بیماری واکسینه شود.

او می گوید: هر ساله، بیماری‌های مختلفی دام‌ها را مبتلا می‌کند که این بیماری‌ها، تهدیدی برای بهداشت دام و بهداشت عمومی جامعه است و یکی از مهم ترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر است. 

به گفته کاظمی نیا  این ویروس سویه‌های مختلفی دارد که خوشبختانه تاکنون تلفات دام سنگین در استان گزارش نشده است و وضعیت دام‌های استان مطلوب است.

او می گوید: این بیماری با واگیری فراوان در بین دام‌ها، باعث کاهش وزن و تولید شیر دام می شود که از این منظر، خسارت اقتصادی فراوان به دامداران وارد می‌کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: علائم بیماری تب برفکی، شامل: بروز زخم‌های شدید در دهان، لثه و پستان گوسفند، لاغری و کاهش شیر در گاو‌ها و مرگ و میر دام می‌شود و از  آنجا که این بیماری مانند بسیاری دیگر از بیماری‌های ویروسی، درمان خاصی ندارد، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و اجرای اصول امنیت زیستی در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری بسیار موثر است. 

به گفته او اصول بهداشتی پیشگیری از این بیماری، شامل: ضدعفونی کردن دامداری ها، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاده از مواد ضدعفونی و ...  است. 

کاظمی نیا گفت: آموزش دامداران، یکی از راه‌های موثر در کنترل این بیماری است و اداره کل دامپزشکی استان کرمان با روش‌های مختلف نظیر ارسال پیامک، آموزش چهره به چهره و انتشار اخبار مربوطه در رسانه‌ها، اطلاعات و نکات پیشگیری لازم این بیماری را به دامداران داده است.

او می گوید:  پوشش واکسیناسیون زمانی جواب می‌دهد که دامداران نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای را در دامداری تحت فعالیت خود به نحو شایسته انجام دهند و از جابه جایی و نقل و انتقال دام بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی خودداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان از دامداران خواست  برای پوشش حداکثری واکسیناسیون با تیم های مایه کوبی دامپزشکی همکاری کنند.

بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های مهم و استراتژیک (راهبردی )در دام‌های زوج سم است که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحد‌های پرورش دام وارد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار