مسابقات ملی ملیله‌سازی در زنجان برگزار شد

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان زنجان گفت: مسابقات ملی مهارت ملیله‌سازی با حضور هنرمندان ۸ استان به میزبانی زنجان برگزار شد.

ارجمند گفت: نام استان زنجان بعد از رقابت با ۱۶ کشور جهان به عنوان شهر جهانی ملیله در یونسکو ثبت شده و امروز زنجان به عنوان مهد ملیله در  جهان شناخته می‌شود.

او می گوید: با توجه به مشهور شدن زنجان به عنوان مهد ملیله، نخستین دوره مسابقات ملیله کشور در این استان برگزار شده و علاوه بر زنجان، شرکت‌کنندگانی از هفت استان دیگر نیز در این مسابقات حضور داشتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: شیوع ویروس کرونا فرصت مناسبی برای ترویج صنعت ملیله و فروش از طریق درگاه مجازی بوده است.

به گفته ارجمند امروزه این هنر دستی رونق خوبی داشته و بسیاری از هنرجویان از استان‌های دیگر هم طالب یادگیری آن هستند.

او می گوید: یکی از نکات اصلی که باید روی آن تمرکز کنیم بسته‌بندی محصولات صنایع دستی است که  سه شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه چاقو و مس قرار است در این زمینه اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان زنجان گفت: بسته‌بندی فاخر در صادرات بسیار نقش مهمی دارد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

به گفته ارجمند کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و بخشی از اروپا مقاصد صادراتی صنایع دستی استان زنجان هستند.

او می گوید: ملیله، انگشتر، مس، چاقو و گلیم زنجان  از جمله صنایع دستی صادراتی استان زنجان است و  تلاش می‌کنیم در راستای تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری گام برداریم.

زنجان میزبان مسابقات کشوری صنعت چاقو

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: مسابقات در رشته ملیله با رویکرد فرهنگ سازی در زمینه مهارت، اشتغال و کارآفرینی برگزار می‌شود.

او می گوید: رقابت در مسابقات آزاد را با رشته ملیله آغاز کرده‌ایم چراکه زنجان به عنوان مهد ملیله معروف شده است؛ هدف از برگزاری این مسابقات صیانت از حقوق صنعتگران این رشته است.

انصاری گفت: هدف از برگزاری این مسابقات، انتقال دانش فنی و استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های جدید برای زنده نگه داشتن صنعت ملیله‌سازی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان می گوید: رشته ملیله زنجان قدمتی چندین هزار ساله دارد که باید این هنر و صنعت حفظ شده و نسل به نسل منتقل شود.

انصاری گفت: با توجه به اینکه اکثر استان‌ها شناختی از رشته ملیله ندارند، هدف اول از برگزاری این مسابقه، این بود که پیام استادکاران ملیله و رشته ملیله‌سازی به تمام استان‌های کشور منتقل و معرفی شود؛ در حال حاضر ۹ شرکت‌کننده از هشت استان کشور که فعالیت‌هایی در ملیله دارند در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

او می گوید: برگزاری مسابقات کشوری در صنعت چاقو و همچنین آشپزی و شیرینی‌پزی جزو برنامه‌های آتی محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.