آغاز جشنواره بین المللی فرهنگ ملل در قزوین

جشنواره بین المللی فرهنگ ملل در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین آغاز به کار کرد.

جشنواره بین المللی فرهنگ ملل از امروز هیجدهم تا بیستم تیر با حضور دانشجویان ۲۱ ملیت از کشور‌های آسیایی و آفریقایی به میزبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی برگزار می‌شود.

قاسم زاده، رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی در آئین افتتاح این جشنواره گفت:آغاز جشنواره بین المللی فرهنگ ملل در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین جشنواره بین المللی فرهنگ ملل فرصتی است برای گفتگو بین فرهنگ‌ها و زمینه انتقال پیام صلح و آشتی از ملت ایران به سایر ملل دنیا است.

مولوی معاون بین المللی دانشگاه امام خمینی (ره) هم گفت: این جشنواره فرصتی مغتنم برای گسترش فضای ملی است و نقطه عطفی برای معرفی و ترویج فرهنگ کشورهاست و فرصتی را برای دانشجویان خارجی فراهم می‌کند تا در فضایی جذاب به تبادل فرهنگی بپردازند.

حضور دانشجویان بخشی از فرصت‌های دیپلماسی فرهنگی کشور است و امروزه استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی به افزایش قدرت نرم در جهان کمک می‌کند.

جشنواره بین المللی با اهداف آشنایی دانشجویان با ظرفیت‌های فرهنگی کشور، ترویج پیام دوستی و مودت بین فرهنگ ها، ایجاد نشاط در دانشجویان ایرانی و غیرایرانی و تعریف فضای دانشگاه به عنوان فضایی پویا و دوستانه برای غرابت دانشجویان با یکدیگر، ایجاد بستر فرهنگی برای شکل گیری تعاملات سازنده دانشجویان برگزار می‌شود.

برای بیش از ۹۰ دانشگاه که مجوز جذب دانشجوی خارجی را دارند دعوت نامه صادر شده است و دانشجویان ۲۱ ملیت از کشور‌های آسیایی و آفریقایی در این جشنواره شرکت کرده اند و ۱۲ غرفه برای معرفی فرهنگ ملل به دانشجویان خارجی اختصاص یافته است.

حسن غفوری فرد رییس اسبق دانشگاه بین المللی امام خمینی هم در این مراسم گفت: دانشجویان خارجی در این جشنواره با فرهنگ غنی کشور و استان قزوین که بیش از ۷ هزار سال سابقه دارد آشنا می‌شوند و این توفیق را هم داریم که با فرهنگ غنی کشور‌های جهان آشنا خواهیم شد.

جهان بشریت دارای مشکلات عظیمی است و فاصله طبقاتی بین کشور‌های غنی و فقیر وجود دارد و این فواصل باعث جنگ و نزاع بین کشور‌ها می‌شود.

آمریکا در طول کمتر از ۳۰۰ سال تاریخش در بیش از ۳۰۰ جنگ شرکت کرده است و علت همه این جنگ‌ها جهل و ناشناختن فرهنگ ملل است و اگر مردم با یکدیگر آشنا بودند و امکانات کشورهایشان را می‌شناختند هرگز این جنگ‌های خانمان سوز اتفاق نمی‌افتاد.

ما در طول ۴۳ سال اخیر آنطور که باید و شاید به دلیل مشکلاتی از قبیل جنگ هشت ساله و تحریم‌های سنگین نتوانستیم بر روی مسایل فرهنگی کار کنیم.

سرود سلام فرمانده کار فرهنگی است با چاشنی هنر همراه شده است که امروزه جایگاه خاص خود را در بین کشور‌های منطقه باز کرده است. با استفاده از فرهنگ و هنر می‌توانیم پیام انقلاب اسلامی را به دنیا ابلاغ کنیم.

انقلاب ما فرهنگی بود و رهبر کبیر و بزرگان انقلاب بیش از اینکه سیاسی باشند، فرهنگی بودند و امیدوارم با برگزاری چنین جشنواره‌هایی بتوانیم فرهنگ و هنر ایران اسلامی را برای حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی کشور‌های دنیا ترویج کنیم.

در مدت زمان سه روزه برگزاری این جشنواره ۳ هزار دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های سراسر کشور، علاوه بر حضور در این جشنواره از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان قزوین هم بازدید خواهند کرد.

این جشنواره با هدف آشنایی دانشجویان بین المللی سراسر کشور با آداب و رسوم و فرهنگ ملل مختلف و همچنین عمق بخشی به ارتباطات فرهنگی در سایه تعاملات بین دانشگاهی و بین فرهنگی دانشجویان سراسر کشور و همچنین بستر سازی برای گسترش دیپلماسی فرهنگی برگزار می‌شود.

همچنین بیش از ۸۰ سفیر و رایزن فرهنگی و همچنین بیش از ۷۰ مسئول کشوری و استانی در این جشنواره، شرکت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.