اربعین فرصتی بی نظیر برای متمدن کردن علم در جهان جدید

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: اربعین فرصتی بی نظیر برای متمدن کردن علم در جهان جدید است که دانشگاه‌ها باید در این زمینه توان خود را به کار بگیرند.

عبدالحسین کلانتری در نشست مشترک اساتید دانشگاه های کشور عراق که هم اکنون در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: یکی از اهداف پنج گانه وزارت علوم، تقویت دیپلماسی علمی و دانشگاهی در عرصه بین الملل و خاصه در منطقه است؛ طبیعتا کشور‌های مختلف در تحقق این هدف برای جمهوری اسلامی وزن یکسانی ندارند.

او گفت: کشور‌های همسایه، دوست، منطقه، اسلامی و همسو نقش ویژه‌ای در دیپلماسی در ایران دارند. به صورت خاص کشور عراق جایگاه ویژه تری در دیپلماسی علمی و دانشگاهی در ایران دارد. تقویت تعاملات بین دانشگاهی در دو کشور ایران و عراق جزء برنامه‌های راهبردی ایران بوده است.

کلانتری گفت: این جایگاه ویژه عراق و دانشگاه‌های عراق به علت بنیان‌های مشترک فرهنگی، تمدنی و اقلیتی دو کشور است که عمق جدی‌تر پیدا کرده است و منجر به افزایش تعاملات علمی و آکادمیک میان دو کشور ایران و عراق شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تجارب مختلف جهانی نشان می‌دهند دیپلماسی علمی و دانشگاهی زمانی می‌تواند پایدار و اثر گذار باشد که مبنی بر مشترکات تمدنی، تاریخی و تمدنی باشد. تجارب فرهنگی، تمدنی و اقیلتی مشترک در این عرصه‌ها منجر می‌شوند تا دیپلماسی علمی فراتر از نهاد دانشگاه برود و تمام جامعه و کشور را در بر گیرد.

کلانتری گفت: رویداد اربعین به صورت مشخص محملی برای تقویت و عمق بخشی به دیپلماسی علمی، دانشگاهی، فرهنگی و تمدنی میان دو کشور است. ما اربعین را رویداد ساده نمی‌دانیم؛ بلکه تجلی رویداد بزرگ تمدنی است که اگر چه ریشه در گذشته دارد هم اکنون ما را معنا می‌کند و آینده تمدنی کشور را می‌سازد.

او گفت: رویداد اربعین که با محوریت اهل بیت شکل می‌گیرد، تمام فاصله‌ها و اختلافات و تفاوت‌های نژادی و قومی را از بین می‌برد و مرز‌ها را بی رنگ می‌کند و ظرفیتی دارد برای تشکیل امت واحد که تجلی گر امت اسلامی است.

کلانتری گفت: به علت همین در کشور ایران وزارت علوم در کنار توجه ویژه‌ای که به پیشرفت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه داشته است و دانشگاه‌های ایران در رده‌های مختلف درخشیده اند و نرخ رشد ویژه‌ای را به خود اختصاص دهند. اربعین، فرصت بی نظیری برای جهت دهی به معارف بشری و متمدن کردن علم در جهان جدید است.

او گفت: در کشور ایران مجموعه‌های خودجوش و مردمی و دانشگاهی، دانشجویی و استادی زیادی حول اربعین شکل گرفته اند؛ به صورت خاص چندین مجموعه علمی با حضور استادان از منظر‌های مختلف‌های هنری، سیاسی و فرهنگی به مسئله اربعین می‌پردازند و امیدواریم که بتوانیم با در نظر گرفتن این ظرفیت اجتماع بزرگ دانشگاهیان را شکل دهیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: برای این که اتفاق و رویداد عظیم اربعین در ایران شکل بگیرد، باید هم افزایی تمام ظرفیت‌های دانشگاهی میان ایران و عراق و سایر کشور‌های اسلامی و حتی مجامع دانشگاهی در اروپا شکل بگیرد تا به صورت خاص در اربعین نمود و جلوه بیشتری پیدا کند.

کلانتری گفت: رویداد‌های مشترک زیادی میان ایران و عراق در موضوع اربعین برگزار شده اند، اما در آغاز راه هستیم و ظرفیت‌ها بیش از این ها هستند؛ می‌طلبد که با همت بیشتری این موضوع مهم پیگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار