دام‌های استان کرمان علیه تب برفکی واکسینه می‌شوند

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: طرح مایه کوبی همزمان تب برفکی در تمامی جمعیت دام سبک استان کرمان به صورت رایگان آغاز شد.

حسین رشیدی گفت: بیماری تب برفکی، یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین بیماری‌های مسری در دام‌های زوج سم می‌باشد که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحد‌های پرورش دام وارد می‌کند.

او می‌گوید: به منظور پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی، واکسیناسیون تب برفکی دام سبک با هدف پوشش دهی کامل جمعیت دامی سبک، از ابتدای مرداد ماه با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در تمامی شهرستان‌های استان آغاز شد.

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان کرمان این طرح به صورت همزمان و سراسری در کشور اجرایی می‌شود. او گفت: نظر به اهمیت پوشـش کامل و جامع جمعیت دامی استان کرمان علیه این بیماری برای تحقق اهداف تعیین شده در این طرح ملی و فراگیر، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان "تولید، دانش بنیان، اشـتغال آفرین" نام گذاری شده است، اجرای این طرح با اسـتفاده از واکسن‌های تولید داخل با هدف تقویت اقتصاد مولد داخلی در صـنعت دامپروری کشور به ویژه در منـاطق روسـتایی و عشـایری در استان اجرایی می‌شود.

رشیدی می‌گوید: مدت زمان اجرای این طرح به مدت ۶۰ روز خواهد بود و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

او گفت: پیش بینی می‌شود در واکسیناسیون تب برفکی بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک در استان کرمان علیه این بیماری ایمن شوند.

به گفته مدیر کل دامپزشکی استان کرمان یکی از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر می‌باشد.

او گفت: هر ساله، بیماری‌های مختلفی دام‌ها را درگیر می‌کند که این بیماری‌ها تهدیدی برای بهداشت دام و بهداشت عمومی جامعه می‌باشند.

رشیدی می‌گوید: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دار است که در صورت بروز، با علائم بالینی از قبیل تب، ریزش بزاق، کاهش اشتها، لنگش، کاهش وزن و کاهش تولید شیر مشاهده شده و می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به واحد‌های دامی در گیر بیماری، وارد کند.

به گفته او اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد؛ اما باید توجه داشت از آنجا که این بیماری، مانند بسیاری دیگر از بیماری‌های ویروسی، درمان خاصی ندارد، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و اجرای اصول امنیت زیستی در کنار امر واکسیناسیون، در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری بسیار موثر است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: اصول بهداشتی پیشگیری از این بیماری، ضدعفونی کردن دامداری ها، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن محیط و استفاده از مواد ضدعفونی و ... است.

او می‌گوید: بیماری تب برفکی از مهمترین بیماری‌های دامی واگیردار شایع در کشور است که تردد، تراکم دام و قرار گرفتن دام واکسینه شده در کنار دام واکسینه نشده نقش مهمی در شیوع این بیماری دارد.

رشیدی گفت: از دامداران درخواست داریم ضمن همکاری با مأموران و مجریان طرح برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحد‌های دام اقدام کنند تا ایمنی نسبی در جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی ایجاد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.