دولت سیزدهم بیشترین هیئت علمی را پس از انقلاب دارد

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: بیشترین هیئت علمی را دولت سیزدهم پس از انقلاب به خود اختصاص داده است و این موضوع نشان می دهد که دولت جدید برای رفع مسائل کشور از ظرفیت نخبگان استفاده می کند.

لطیفی در نشست سراسری معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی و رؤسای پارک های علم و فناوری که هم اکنون در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: یک سوال راهبردی این است که برنامه ریزی راهبردی در دانشگاه بر عهده چه کسی است؟ شاید بگوییم معاونان اداری و مالی دانشگاه ها راهبرد دانشگاه ها را پیش می برند، اما همه وظایفه بر عهده آنها نیست.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: باید مقداری از زاویه گسترده تری نسبت به این موضوع نگاه کرد. متولی اصلی سیاست گذاری راهبردی دانشگاه ها هیئت امناها هستند، اما باید سوال کنیم که آیا این اتفاق رقم می خورد یا خیر؟ از دهه ۶۰ کمیته هیئت امنا دانشگاه ها مطرح شده است‌ و تجربه طولانی است.

او ادامه داد: در دنیا انجمن حکمرانی دانشگاهی از ۱۹۲۱ آغاز شده که متولی بحث دانشگاه داری است. تعداد پایان نامه ها و رساله های حوزه حمکرانی دانشگاهی در کشور در وزارت علوم و بهداشت مجموعا کمتر از ۱۰ عدد بوده است، در صورتی که مسئله بسیار مهمی است.

معاون رئیس جمهور گفت: اگر مصرف کننده هم باشیم مصرف کننده ای خواهیم بود که در دانشگاه ها تولید می شود و نقش ما نظام سازی در حوزه ساختار دولت است، قطعا مماس با نقش هیئت های امنا در دانشگاه هاست.

لطیفی بیان کرد: استقلال دانشگاه ها بسیار مهم است و رساله ای با عنوان تحلیل انطباقی در این زمینه انجام شده، طبق سخنان رئیس جمهور جوهره الگوی هیئت امنایی شدن دانشگاه ها استقلال دانشگاه از تکانه های سیاسی است، یعنی دانشگاه برای رسیدن به هدف خود نیازمند دامنه ای از اختیارات است که با الگوی هیئت امنای دانشگاه ها امکان پذیر است تا بتواند همه جانبه در رشد جامعه نقش داشته باشد.

وی ادامه داد: ناشناخته ماندن سرمایه های دانشگاه ها برای ما فاجعه آور است و حمایت نکردن از آنها خسران عظیمی است که در حال اتفاق افتادن است؛ بنابراین باید وقت بگذاریم تا نیازها و مسائل و ظرفیت داخلی را بشناسیم و کار هیئت امنا در این زمینه بسیار مهم است‌.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تاکید کرد: تعداد جلسات هیئت امنای دانشگاه ها چند بار در سال برگزار می شود و چند دستور کار در هر جلسه برگزار می شود؟ سوالی است که خواستارم وزیر علوم جواب دهد. گاهی اوقات افراد مشمول کم وقت را به عنوان هیئت امنا سمت می دهیم، اما این حرکت مسیر را عوض می کند و هیئت امنا دیگر نقش راهبردی نخواهند داشت؛ بنابراین ترکیب هیئت امنا بسیار مهم است.

لطیفی ادامه داد: الگوی حکمرانی دانشگاه ها مثل هیئت امنا نیازمند بازنگری جدی است که باید برای شناسایی مسائل وقت بگذارند؛ جهت گیری علم در ترکیب هیئت امنا تعیین می شود‌. ساختار ستاد وزارت علوم باید بسیار چابک و کوچک باشد و هرچه بزرگتر باشد عملا نقش هیئت امنا هم کمرنگ تر خواهد شد و ستاد کوچک وزارت علوم فرصت نفس کشیدن به دانشگاه ها خواهد داد.

وی گفت: دوری گزینی، وابستگی به دولت و منابع دولت است، هرچقدر وابسته به دولت باشیم و دانشگاه ها هرچه کم بهره تر باشند هزینه های پشتیبانی بیشتر از هزینه های عملیاتی خواهد شد؛ بنابراین خواستارم که نسبت یک به یک استاد و کارمند در دانشگاه ها رعایت شود.

لطیفی اضافه کرد: رشته فناوری اطلاعات یا IT کمک کننده دانشگاه ها خواهد بود، باید الگوی دانشگاه ها بهره ور باشد، اما هنوز فاصله زیادی با آنها داریم باید بتوانیم از ظرفیت خود دانشگاه ها و استادان استفاده کنیم تا ‌کمتر نیازمند دولت شویم.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: نسبت درآمدها و هزینه های دولت مناسب نیست و دقت در این فضا باید لحاظ شود. جهت گیری مردم سازی دولت یکی دیگر از بحث هایی است که مدنظر بنده خواهد بود و ساخت خوابگاه های متاهلی با توجه به طرح جوانی جمعیت در دانشگاه ها بسیار مورد توجه است.

لطیفی گفت: راه تحقق حمکرانی مطلوب در شان مردم شریف ایران آغاز حکمرانی عالمان از دانشگاه است، اگر دانشگاه بتواند الگوی حکمرانی از دانشگاه را تحقق بخشد طعم

وی بیان کرد: پرهئیت علمی ترین کابینه های دولت پس از انقلاب در دولت سیزدهم شاهد هستیم و این موضوع نشان می دهد که دولت جدید برای رفع مسائل کشور از ظرفیت نخبگاتی استفاده کرده است. از مسئولان وزارت علوم خواستارم که روی بازسازی انقلابی نهاد هیئت امنای دانشگاه کار شود و بنده هم در حد توان خود کمک مالی خواهم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.