مهاجرت زمستانه ۱۰۰ هزار پرنده به چهارمحال و بختیاری

عمده مهاجرت پرندگان به استان چهارمحال و بختیاری به مقصد تالاب‌های چغاخور و گندمان است که هرساله در ۲ مقطع تابستانه و زمستانه صورت می‌گیرد.

سعید یوسف‌پور سرپرست حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب گندمان از معدود تالاب‌های احیاشده در سطح خاورمیانه و یکی از بهترین زیست‌گاه‌های تالابی کشور است که پس از احیا بیش از ۱۵ گونه جدید در این تالاب لانه‌گزینی و زادآوری کردند و ۲۰ هزار قطعه پرنده به تعداد پرندگان افزوده شده است.

سعید یوسف‌پور اضافه کرد: عمده مهاجرت پرندگان به استان چهارمحال و بختیاری به مقصد تالاب‌های چغاخور و گندمان است که هرساله در ۲ مقطع تابستانه و زمستانه صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


وی افزود: پس از احیای تالاب گندمان تعداد پرندگان مهاجر به صورت چشم‌گیری در استان افزایش یافت و سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار پرنده در این تالاب سکنا می‌گزینند.

یوسف پور خاطرنشان کرد: مهاجرت زمستانه این پرندگان از اواخر مهرماه آغاز می‌شود و تا اواسط آبان‌ماه به اوج خود می‌رسد و تا پیش از یخ‌زدگی تالاب‌ها این سیر ادامه دارد.

وی با اشاره به ورود دسته‌ای از کاکایی‌ها، لک‌لک‌ها، حواصیل و اردک‌ها به تالاب‌های استان ادامه داد: پیش‌بینی شده در این مهاجرت زمستانه ۱۰۰ هزار قطعه پرنده وارد تالاب‌های استان شود.

یوسف پور اظهار داشت: تالاب گندمان از معدود تالاب‌های احیاشده در سطح خاورمیانه و یکی از بهترین زیست‌گاه‌های تالابی کشور است که پس از احیا بیش از ۱۵ گونه جدید در این تالاب لانه‌گزینی و زادآوری کردند و ۲۰ هزار قطعه پرنده به تعداد پرندگان افزوده شده است.

یوسف‌پور بیان کرد: از پارسال تاکنون بیش از ۷۰ گونه پرنده مهاجر که شامل ۸۳ هزار و ۵۰۰ قطعه هستند وارد تالاب‌های استان شده که ۵۶ هزار قطعه در تالاب چغاخور، ۲۳ هزار قطعه در تالاب گندمان و بیش از ۴ هزار قطعه در تالاب سولقان سکنا گزیدند.

وی با اشاره به وجود دوربین‌های پایش کنترل آنلاین در سطح تالاب‌ها توضیح داد: پاسگاه‌های محیط‌بانی نیز به صورت شبانه‌روزی تالاب چغاخور و گندمان را پایش می‌کنند و در بقیه تالاب‌ها نیز ۱۰ محیط‌بان به صورت موردی پایش انجام می‌دهند تا از شکار غیرمجاز و آسیب به پرندگان جلوگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار