ذخیره بیش از هزار نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی

هزار و ۲۰ نمونه خون بند ناف تاکنون از استان خراسان جنوبی در شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان ذخیره شده است.

بهنامیان، مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به مناسبت ۲۴ آبان روز جهانی خون بند ناف گفت: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۵ تا کنون هزار و ۲۰ نمونه خون بند ناف در بیرجند ذخیره کرده است.

او ادامه داد: پس از تجربه موفق این دفتر در بیرجند، بانک خون بند ناف در شهرستان‌های قاین، فردوس، طبس و سرایان نیز فعال شدند.

مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بر اساس استاندارد‌ها نمونه‌ها حداقل تا ۲۵ سال قابل نگهداری است، اظهار کرد: نمونه‌ها بسته به نوع بیماری متفاوت است و هر کیسه را برای یک نوبت می‌توان استفاده کرد.

او افزود: به خانواده‌هایی که یک عامل خطر در خانواده و فامیل دارند حتما توصیه می‌شود از خدمت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد استفاده کنند.

مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: خون بند ناف، خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد و مسئول رساندن مواد غذائی و اکسیژن به جنین است.

بهنامیان گفت: این خون غنی از سلول‌های بنیادی خونساز است که برای درمان بیماری‌های با منشأ خونی از جمله سرطان‌های مختلف خون، کم خونی‌های وراثتی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی کاربرد دارند.

او با اشاره به اینکه والدین قبل از تولد نوزاد باید اقدام به ثبت نام در این بانک کنند، گفت: بلافاصله بعد از زایمان، بند ناف از نوزاد جدا می‌شود و خون از بند ناف و جفت جمع آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود، سپس خون بند ناف نوزاد، فریز و در بانک نگهداری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.