مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی؛

سازمان پنبه در وزارت جهاد کشاورزی احیا می‌شود

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی گفت: به منظور حمایت از پنبه کاران و خودکفایی در این محصول، قرار است سازمان پنبه در وزارت جهاد کشاورزی احیا شود.

ابراهیم هزار جریبی مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی در همایش روز مزرعه پنبه گفت: در گذشته با وجود سازمان پنبه در وزارتخانه و حمایت از پنبه کاران، در تولید این محصول خودکفا و صادر کننده بودیم، اما با حذف این سازمان، تولید پنبه نیز کاهش پیدا کرد.

او یکی از مشکلات حمایت از پنبه کاران را ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و صنایع و واردات این محصول دانست و افزود: البته در حد توان در بسیاری از استان‌ها با خرید تضمینی مشکل را حل کردیم.

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: برای حمایت از پنبه کاران در وزارت جهاد کشاورزی، مشوق‌هایی مثل ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای نوسازی کارخانه‌های پنبه، ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تجهیز کارخانجات بذر، ۱۸۰ میلیارد تومان یارانه تسهیلات ۴ درصد ۷ ساله با ۲۰ درصد آورده برای خرید کمباین پنبه، تصویب یارانه بذر و مشوق‌های دیگری درنظر گرفته شده و به تصویب رسیده است.

هزارجریبی با اعلام توزیع ۱۶۰۰ تن بذر دلینته داخلی با ۲۰ هزار تومان یارانه در هر کیلو بین کشاورزان، بیان کرد: برخی از کشاورزان از بذر تولیدی خود استفاده کرده و کسری بذر کشور نیز مثل سال‌های گذشته با واردات، تامین و دراختیار کشاورزان قرار داده شده است.

او با اشاره به اینکه امسال در سطح کشور بیش از ۱۱۴ هزار هکتار به کشت پنبه اختصاص یافته است، تصریح کرد: این مقدار نسبت به سال گذشته، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

مجری طرح پنبه وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: با اشاره به آغاز فصل برداشت پنبه اظهار امیدواری کرد، محصول تولید شده در مزارع با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۳۰۰ هزار تن برسد.

هزارجریبی با بیان اینکه الگوی کشت پنبه در کشور ابلاغ شده است، اظهار کرد: این دستور العمل به استان‌های پنبه خیز کشور ابلاغ شده است که طبق برنامه اقدام به کشت محصول پنبه کنند.
 
معرفی دو رقم جدید پنبه تا دهه فجر
 
قربانی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در همایش روز مزرعه پنبه، با بیان اینکه موسسه تحقیقات پنبه کشور بیش از ۲۵ سال فعالیت دارد، گفت: این موسسه تاکنون توانسته ارقام پنبه را از ۲ رقم به ۱۴ رقم افزایش دهد و تا دهه فجر نیز دو رقم دیگر به ارقام پنبه کشور اضافه خواهد شد.  

او افزود: شرکت کشاورزی رضوی، یکی از شرکت‌های تولید کننده بذر و تامین کننده ۲۰ درصد بذر پنبه از ارقام ورامین و خورشید در کشور است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور  ادامه داد: کشت و صنعت انابد با انجام کار تحقیقاتی به عنوان یک مزرعه الگویی، توانست ۱۰ هکتار از مزارع پنبه را به روش مکانیزه کشت کند که باعث صرفه جویی در مصرف آب و ارتقای بهره وری شده و حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه‌ها را در امر برداشت کاهش داده است.  
 
خراسان رضوی رتبه اول تولید پنبه کشور 
 
غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی بالاترین سطح زیرکشت و تولید محصول پنبه کشور را دارد.

او افزود: ۲۵ هزار هکتار از مزارع استان به کشت پنبه اختصاص دارد و هر چند تنها سه و نیم درصد این سطح متعلق به محصول پنبه است، ولی ۲۵ درصد سطح زیرکشت این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: بیش از سه هزار تن وش پنبه تولیدی استان، تحویل کارخانجات پنبه پاک کنی شود که تاکنون در ۱۴ هزار هکتار از مزارع پنبه استان، کار برداشت انجام و ۲۶ درصد محلوج آن وارد کارخانجات ریسندگی شده است.

ساربان  بیان کرد: ۱۵ درصد ارزش ناخالص پنبه صرف برداشت می‌شود.  
 
۱۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه شهرستان بردسکن
 
مهدی مسروری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بردسکن ، سطح زیرکشت پنبه شهرستان را ۱۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: حدود یک سوم کشت پنبه در مجموعه کشت و صنعت آستان قدس انابد با سیستم آبیاری تیپ کشت شده است و بصورت مکانیزه نیز جمع آوری می‌شود.

او افزود: میانگین تولید پنبه در شهرستان را سه تن در هکتار است، امسال چهار هزار و ۵۰۰ تن پنبه از مزارع شهرستان برداشت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.