پاکستان بر کالاهای افغانستان محدودیت وضع کرد

مسئولان اتاق تجارت مشترک افغانستان- پاکستان اعلام کردند اسلام‌آباد بر کالاهای ترانزیتی افغانستان محدودیت وضع کرده است.

مسئولان اتاق تجارت مشترک افغانستان- پاکستان با اشاره به اینکه تاجران افغانستانی نمی‌توانند به سادگی کالاهایشان را از بندر کراچی انتقال دهند، گفتند اسلام آباد محدودیت‌های جدیدی بر کالاهای افغانستان وضع کرده و این محدودیت ها  بر دادوستد کابل با اسلام‌آباد اثر بد خواهد گذاشت.

«نقیب الله صافی» رییس اتاق تجارت مشترک افغانستان- پاکستان به رسانه‌ها گفته است: حکومت پاکستان بر کالاهایی مانند تایرها، ابزار آلات برقی، دارو و روغن و شکر، مبلغ فاکتور تجاری را از ۳۰۰ تا ۶۰۰ درصد افزایش داده است.

در همین حال، «محمد یونس مومند» سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، تاکید کرد که این کار با اصول بین‌المللی مطابقت ندارد. هیچ کس حق ندارد از تاجران افغانستانی فاکتور تجاری بگیرد.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گویند که پاکستان سالانه تا دو میلیون تن میوه تازه و مواد خوراکی را از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه انتقال می‌دهد و محدودیت‌های تازه به ترانزیت و دادوستد دو کشور زیان خواهد زد.

با این وجود وزارت صنعت و تجارت اطمینان می‌دهد که نمایندگان طالبان برای از میان برداشتن این مشکل، به اسلام‌آباد رفته‌اند.

«عبدالسلام جواد» سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: اگر پاکستان بر تاجران و بازرگانان بخش خصوصی ما فشار وارد کند ما مجبور هستیم که روی راه‌های جایگزین فکر کنیم.

او اضافه کرد: نماینده‌های وزارت صنعت و تجارت با رفتن به پاکستان تلاش میکنند مشکل را حل کنند.

افغانستان بیشتر کالاهای وارداتی از چین، مالزی، اندونزی، هند و کشورهای اروپایی را از بندر کراچی وارد می‌کند و اسلام‌آباد بارها برای انتقال کالاهای ترانزیتی افغانستان در این بندر مشکل ایجاد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۱۳ دی ۱۴۰۱
بجاش ایران سوخت رایگان به افغانها میفرسته
آخرین اخبار