زنبورداران مراقب سرمازدگی کندو‌ها باشند

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با توجه به سرمای شدید زنبورداران مراقب سرمازدگی کندو‌ها و کلنی‌های خود باشند.

دهقان باقری گفت: حدود ۳۰ درصد از زنبورداران استان اردبیل با حدود ۲۰۰ هزار کندو به صورت اسکان دائم در محل زندگی خود به پرورش زنبور عسل مشغول هستند و تداوم سرما و یخبندان ممکن است به تلفات کلنی‌های آنها در ایام زمستان منجر شود.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به زنبورداران استان توصیه کرد که برای جلوگیری از سرمازدگی، کندوهای خود را با علوفه خشک، برزنت و پارچه محفوظ کرده و دریچه ورودی کندوها را تنگ‌تر کنند.

او با تاکید بر دور کردن کندوهای زنبور عسل از سطح زمین و محافظت آنها از رطوبت خاک و سرمای زمستانی می گوید: زنبوردارانی که کندوهای خود را به انبار منتقل کرده‌اند، مراقب تغییرات دمایی شدید در محل نگهداری باشند چرا که هر گونه تغییرات دمایی شدید ممکن است به تلفات کلنی‌ها منجر شود.

باقری گفت: زنبورداران استان برای جلوگیری از تلفات زمستانی به تامین تغذیه کافی و زمستانی و نیز تغذیه کمکی از جمله کیک گرده و نیز بازبینی دوره‌ای کلنی‌ها در فصل زمستان بیشتر توجه کرده و وضعیت کندوهای خود را به صورت مرتب کنترل کنند.

او با بیان این که بیش از ۷۰ درصد زنبورداران استان اردبیل برای زمستان گذرانی، کلنی‌های خود را به مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری شمال و جنوب کشور منتقل کرده‌اند، می گوید: کوچ زنبوداران اردبیل براساس تقویم فصلی هر ساله انجام می شود و بر این اساس، امسال حدود ۳۵۰ هزار کلنی زنبور عسل توسط زنبورداران بزرگ این استان به استان‌های گیلان، مازندران، فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان منتقل و کوچ داده شده است.

باقری گفت: این زنبورداران برای استفاده از ظرفیت گلدهی گیاهان و باغات و نیز دور ماندن از سرمای شدید و احتمال تلفات کلنی‌ها در استان اردبیل، به مناطق جنوب و شمال کشور کوچ کرده‌اند و مهاجرت و انتقال کلنی‌ها به مناطق گرمسیری، علاوه بر افزایش میزان تولید عسل کلنی‌ها، موجب افزایش باردهی باغات محل استقرار آنها نیز می‌شود.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه می گوید: زنبورداران منطقه از اوایل فصل بهار با مساعد شدن وضعیت آب و هوا به مناطق ییلاقی استان اردبیل باز می‌گردند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.