افزایش وعده‌های غذایی و حجم کم انرژی دریافتی به کاهش وزن کمک می‌کند

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: افرادی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند، باید در طول روز تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و حجم انرژی دریافتی در هر وعده را کاهش دهند.

روح‌الله فلاح به مناسبت هفته ملی بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه،گفت: چاقی زمانی اتفاق می‌افتد که انرژی دریافتی فرد بیشتر از انرژی مصرفی باشد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم با بیان این‌که بدن برای سلامت ارگان‌ها و فعالیت روزانه به انرژی نیاز دارد، اضافه کرد: با توجه به این‌که برخی از افراد برای کم کردن وزنشان عجله می‌کنند و در این راستا وعده‌های غذایی‌شان را حذف می‌کنند و یا رژیم‌هایی می‌گیرند که تعداد محدودی از مواد غذایی دارد، اما این موارد راهکار اصولی برای کاهش وزن نیست.

او ادامه داد: اگر افراد تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند و روزانه سه وعده غذایی و دو الی سه میان وعده (اما با حجم کم) داشته باشند، رژیم لاغری موفق‌تری خواهند داشت.

فلاح عنوان کرد: وعده صبحانه بهتر است بین ساعت ۰۷:۰۰ تا ۰۷:۳۰، ناهار بین ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰، شام بین ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۰۰ باشد و پس از وعده غذایی صبح و ظهر یک میان وعده و در صورت احساس گرسنگی، یک ساعت قبل از خواب شب نیز یک میان وعده مختصر میل شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم تاکید کرد: اگر انرژی دریافتی روزانه در ۶ وعده تقسیم شود، در افزایش انرژی مصرفی مربوط به سوخت‌وساز غذا و کاهش انرژی ورودی به بدن موثر است و همچنین موجب کنترل بهتر وزن و قند خون می‌شود.

به گفته فلاح، اگر فرد حجم غذای روزانه را نسبت به مقداری که بدن به آن احتیاج دارد، به مقدار زیاد کاهش دهد، بدن به‌مرور زمان سوخت‌وساز را نیز کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل افرادی که غذای خیلی کمی می‌خورند نمی‌توانند کاهش وزن ماندگار و زیادی را داشته باشند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: در افرادی که یک وعده غذایی از جمله شام یا ناهار را حذف می‌کنند، چون بدن باید کمبود انرژی را در وعده غذایی بعدی جبران کند، حجم غذای بعدی ممکن است افزایش یابد و مازاد آن در بدن به‌صورت چربی ذخیره شود.

او افزود: ادویه‌جات تند مثل دارچین، زنجبیل، فلفل و همچنین زردچوبه در رژیم‌های لاغری، به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند، ولی به‌تن‌هایی موثر نبوده و حتما باید در کنار مصرف متعادل این ادویه‌جات، رژیم غذایی مناسب تحت نظر کارشناس تغذیه نیز رعایت شود.

فلاح اضافه کرد: یکی دیگر از بهترین راه‌های کنترل وزن و تناسب اندام انجام ورزش مناسب و منظم روزانه است؛ در این راستا یکی از زمان‌های پیشنهادی برای ورزش کردن، ۲ ساعت بعد از وعده غذایی می‌باشد؛ روزانه دست کم ۳۰ دقیقه ورزش منظم برای اکثر افراد توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم بیان کرد: طبق توصیه وزارت بهداشت، کودکان و نوجوانان مبتلا به اضافه وزن و چاقی در کنار تغذیه مناسب، بهتر است روزانه یک ساعت ورزش منظم داشته باشند تا سلامت آن‌ها به نحو مطلوب حفظ شود.

بسیج اطلاع‌رسانی تغذیه در ۲ هفته از ۲۴ دی تا هفتم بهمن‌ماه نام‌گذاری شده است.

چاقی و کارشناسان تغذیه، چاقی و جوانی جمعیت، چاقی شکمی و عوارض آن، چاقی و راهکار‌های غیراصولی کاهش وزن، چاقی و سلامت روان، چاقی، دارودرمانی و مکمل‌ها و چاقی و تغییر شیوه زندگی از جمله عناوین این ایام است.

پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
نام:
ایمیل:
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
* نظر: