تصویری از کهکشان راه شیری که تولیدش ۲ سال طول کشید

بر اساس تصویر منتشرشده، گفته می‌شود ۳.۳۲ میلیارد جرم آسمانی عظیم در کهکشان راه شیری جای گرفته اند.

عکسی که به تازگی منتشر شده، یکی از بهترین‌ها است.

یک عکس که ساخت آن دو سال طول کشید، ۱۰ ترابایت داده، ۲۱ هزار و ۴۰۰ نوردهی مجزا و تصویر نهایی که ۳.۳۲ میلیارد جرم آسمانی عظیم را نشان می‌دهد.

برای گرفتن این عکس زیبا از فضا باید از دوربین انرژی تاریک، بخشی از تلسکوپ چهار متری «ویکتور ام بلانکو» در رصدخانه «سروتلولو» حدود ۲۲۰۰ متر بالاتر از سطح دریا در شیلی قدردانی کنیم.

این تصویر در بخشی از بررسی هواپیمای دوربین با انرژی تاریک منتشر شده است و از هر زمان دیگری، جزئیات بیشتری درباره فضا در اختیار ما قرار می‌دهد.

این تصویر حدود ۶.۵ درصد از کل آسمان شب را تشکیل می‌دهد و بر صفحه کهکشانی راه شیری تمرکز دارد که بخش عمده‌ای از جرم کهکشانی در آن قرار دارد.

.

اندرو سیدجاری (Andrew Saydjari) ستاره شناس از دانشگاه هاروارد در ماساچوست گفت: یکی از دلایل اصلی موفقیت این دوربین این است که به یک منطقه با تراکم فوق العاده بالایی از ستارگان اشاره کردیم و در شناسایی منابعی که تقریبا روی هم ظاهر می‌شوند، مراقب بودیم.

انجام این کار این امکان را به ما داد از نظر تعداد اجرام مشاهده شده، بزرگ‌ترین کاتالوگ از یک دوربین را تولید کنیم.

این چگالی بالا چند مشکل به همراه دارد:

بخش‌های وسیع غبار فضایی و درخشش ستارگان درخشان تر، می‌تواند جلوی نور اجسام کم نور را به طور کامل مسدود کند. با اندازه گیری طول موج‌های نوری و مادون قرمز نزدیک، دوربین انرژی تاریک بر این مشکل غلبه کرد.

این تیم همچنین از یک تکنیک پردازش داده ویژه برای ارزیابی بهتر پس زمینه هر ستاره استفاده کرد که امکان مشاهده ستاره‌های بیشتر و با وضوح بهتر و بهبود دقت کلی تصویر را فراهم کرد.

با این بررسی جدید امکان ترسیم ساختار سه بعدی ستارگان و غبار کهکشانی راه شیری با جزئیات بی سابقه‌ای فراهم شده است.

این نتایج آن قدر فوق العاده هستند که ارزش دو سال انتظار را دارند. داده‌های جمع آوری شده در این تحقیق به طور رایگان در دسترس محققان و عموم مردم قرار دارد تا از آن استفاده کنند.

این دوربین در ابتدا برای بررسی انرژی تاریک و درک بهتر این نیروی مرموز که گمان می‌رود جهان را هدایت می‌کند، ساخته شد. این دوربین همچنان به تولید تصاویر با جزئیات شگفت انگیز از اعماق فضا ادامه می‌دهد و در آینده تصاویر زیاد دیگری منتشر خواهد شد.

دبرا فیشر، ستاره شناس از بنیاد ملی علوم در آمریکا که به شکل مستقیم در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: این یک شاهکار فنی است. یک عکس گروهی از بیش از سه میلیارد نفر را تصور کنید که تک تک افراد قابل تشخیص هستند.

اخترشناسان در دهه‌های آینده این تصویر دقیق از بیش از سه میلیارد ستاره کهکشان راه شیری را بررسی خواهند کرد.

منبع:  ساینس آلرت