ایجاد فضای بیشتر در لپ تاپ با فشرده سازی فایل‌ها

از طریق فشرده سازی فایل‌ها اجازه ندهید که داده‌ها فضای بیشتری را نسبت به آنچه لازم است در لپ تاپ یا فضای ابری شما اشغال کنند.

فضای ذخیره‌سازی دیجیتال همیشه پرمخاطب است، بنابراین دانستن نحوه بسته‌بندی داده‌ها در بسته‌های حتی کوچک‌تر مفید است. به طور خلاصه، فشرده سازی فایل به شما امکان می‌دهد تا بخش‌های بزرگی از فضا را بازیابی کنید.

هر دو ویندوز و macOS دارای ابزار‌های داخلی برای فشرده‌سازی فایل‌های شما هستند و اگر این کار باعث قطع نشدن آن نشد، تعداد زیادی برنامه شخص ثالث نیز وجود دارند که کار جامع‌تری را انجام می‌دهند.

فشرده سازی فایل چگونه انجام می‌شود؟

الگوریتم‌هایی که ابزار‌های فشرده‌سازی فایل استفاده می‌کنند، پیچیده و قدرتمند هستند؛ اما درک اصل پشت آن‌ها آسان است. فایلی را تصور کنید که از هفت A در یک ردیف ساخته شده است که به این شکل است: «AAAAAAA». می‌توانید با جایگزین کردن آن هفت کاراکتر با چیزی شبیه به «۷A» فضای کمتری را اشغال کنید.

برخی از فرمت‌ها این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهند. عکس‌های دیجیتال و موسیقی به خوبی امکان فشرده‌سازی سریع و آسان را دارند؛ زیرا بسیاری از داده‌ها را می‌توان بدون این که چشم یا گوش شما متوجه شود، برش داد. به همین دلیل است که انواع فایل‌ها مانند JPEG و MP۳ می‌توانند عکس‌ها و صدای شما را سبک و کوچک نگه دارند.

هنگام باز کردن یک فایل فشرده، این فرآیند باید به صورت معکوس انجام شود. دستگاه شما باید «۷A» را مجددا به عنوان «AAAAAAA» تفسیر کند. به همین دلیل است که باز شدن این اسناد بیشتر طول می‌کشد و دلیل این است که چرا افراد از فشرده سازی برای فایل‌هایی استفاده می‌کنند که قصد نگهداری آن‌ها را داشته، اما نیازی به دسترسی مکرر ندارند. به عنوان یک امتیاز اضافی، پوشه‌های فشرده یا «بایگانی‌ها» به شما امکان را می‌دهند انبوهی از داده‌ها را در یک بسته فشرده قرار دهید و همه چیز را مرتب نگه دارید.

فشرده سازی فایل‌ها در ویندوز و macOS

دو سیستم عامل اصلی موجود در بازار دارای ویژگی‌های فشرده سازی داخلی هستند. در فایل اکسپلورر در ویندوز، روی یک فایل یا پوشه کلیک راست کنید، سپس گزینه Send to و پوشه فشرده (زیپ شده) را انتخاب کنید تا یک آرشیو تازه فشرده ایجاد کنید. می‌توانید نام آن را تغییر دهید و اسناد و پوشه‌های بیشتری را روی آن بکشید تا آن‌ها را به فایل انبوه اضافه کنید.

برای باز کردن یک آرشیو فشرده و استخراج محتویات آن، کافی است در فایل اکسپلورر روی آن دوبار کلیک کنید. پنجره جدیدی باز می‌شود که در آن می‌توانید همه فایل‌های داخل و برخی از آمار‌ها را ببینید. مثلا در ستون اندازه فشرده، خواهید دید که در حال حاضر چقدر فضا ذخیره کرده‌اید.

یک یا چند فایل را انتخاب کنید، به سمت چپ بالای پنجره بروید و روی Extract To کلیک کنید تا آن‌ها را به یک پوشه خاص ارسال کنید یا Extract all را برای از حالت فشرده خارج کردن همه چیز در یک حرکت را انتخاب کنید. همچنین روی فایل‌ها کلیک کرده و به پنجره File Explorer دیگری بکشید یا از میانبر‌های معمول کپی (Ctrl+C) و چسباندن (Ctrl+V) استفاده کنید تا فایل‌ها را از بایگانی و حالت فشرده خارج کنید.

این فرآیند برای macOS مشابه است. یک یا چند فایل یا پوشه را در Finder انتخاب کنید، سپس Ctrl+ روی آن‌ها کلیک کرده و گزینه Compress را از منو انتخاب کنید. یک بایگانی جدید در کنار مواردی که فشرده کرده‌اید دریافت خواهید کرد که می‌توانید نام آن‌ها را تغییر داده و در صورت نیاز حرکت کنید.

برای باز کردن یک آرشیو فشرده، کافی است روی آن دوبار کلیک کنید. بایگانی به جایی نمی‌رسد، اما یک پوشه فشرده‌نشده جدید دریافت می‌کنید که همه فایل‌های شما را درست در کنار آن در Finder نگه می‌دارد.

سیستم عامل اپل به شما این امکان را نمی‌دهد که به راحتی فایل‌هایی را به پوشه‌ای که قبلا فشرده شده است، بدون شروع مجدد کل فرآیند اضافه کنید. این یکی از دلایلی است که ممکن است بخواهید دستگاه خود را به یک ابزار اختصاصی ارتقاء دهید.

سایر برنامه‌های فشرده سازی فایل

ویندوز و macOS اصول اولیه را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما سایر برنامه‌ها سطوح بیشتری از فشرده‌سازی را ارائه می‌دهند. به علاوه موارد اضافی مانند محافظت از رمز عبور، افزایش امنیت و پشتیبانی گسترده‌تر از فرمت آرشیو. اگر حجم زیادی از داده برای بسته بندی دارید یا می‌خواهید تا آن جا که ممکن است در فضا صرفه جویی کنید، ارزش نگاه کردن را دارند.

WinZip هم برای ویندوز و هم برای macOS در دسترس است و یکی از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین ابزار‌های فشرده سازی در سراسر جهان است. این رمزگذاری در سطح بانکی را به کار می‌گیرد، مستقیما به حساب‌های ذخیره‌سازی ابری محبوب مانند Dropbox، OneDrive و Google Drive متصل شده و شامل موارد اضافی مانند watermarking PDF برای امنیت بیشتر اسناد می‌شود.

مورد بعدی WinRAR است، رقیب مستقیم WinZip که چندین دهه است که وجود دارد. در این برنامه ویژگی‌هایی مانند الگوریتم‌های فشرده‌سازی مختلف برای انواع فایل‌های مختلف، تقسیم آسان آرشیو‌ها و پشتیبانی از فرمت فایل گسترده دریافت خواهید کرد. با این حال، این عمدتا برای کاربران ویندوز است، با تنها یک رابط خط فرمان در Macs موجود است.

WinZip و WinRAR بیشتر برای استفاده تجاری یا کار‌های سنگین هستند؛ اما اگر نمی‌خواهید زیاده‌روی کنید و همچنان به چیزی بیش از اصول اولیه در ویندوز و macOS نیاز دارید، چند گزینه رایگان دارید.

برای ویندوز، ۷-Zip رایگان و منبع باز طولانی مدت وجود دارد. این برنامه همان مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌های پیشرفته WinZip یا رابط کاربری کاملا کاربرپسند را ارائه نمی‌دهد، اما هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت و از انواع فرمت‌های فشرده سازی فایل، از جمله نوع فایل ۷z خود پشتیبانی می‌کند.

PeaZip برای ویندوز در دسترس بوده و استفاده از آن کاملا رایگان است. تفاوت اصلی آن رابط کاربری آن است که از ۷-Zip شیک‌تر و صیقلی‌تر است. این برنامه دیگری است که از تعداد زیادی فرمت فشرده سازی پشتیبانی می‌کند و ویژگی‌هایی مانند رمزگذاری قوی و محافظت از رمز عبور را برای امنیت بیشتر بایگانی ارائه می‌دهد.

منبع: popsci

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار