رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس:

برای اجرایی شدن اقدامات حوزه زنان و خانواده به ساختار متناسب نیاز داریم

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: برای اجرایی شدن اقدامات حوزه زنان وخانواده به ساختار متناسب نیاز داریم و الگو‌های استفاده شده باید بازاندیشی شود.

 فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در دومین اجلاس بانوان عضو شورای اسلامی شهر‌های کشور که امروز  در مشهد برگزار شد، گفت: خوشبختانه شهرداری‌ها از نهاد خدماتی در حال فاصله گرفتن هستند و به عنوان نهاد اجتماعی مطرح می‌شوند.

او افزود: همه خواهران در شهر‌های مختلف تجاربی در حوزه بانوان دارند و شهرداری تهران می‌تواند در این زمینه کمک کند. ما باید وارد مرحله‌ای شویم که تمام اقدامات با رویکرد بازاندیشی و آسیب‌شناسی مجدد مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای اجرایی شدن اقدامات حوزه زنان وخانواده به ساختار متناسب نیاز داریم و الگو‌های استفاده شده باید بازاندیشی شود؛ همچنین در حوزه دختران و زنان در معرض آسیب نیز باید گفتگو‌هایی انجام شود و با تعامل موثر باید به دنبال این باشیم که طی دو سال و نیم خدمت به اقدام مشترک برسیم.

از احداث بوستان‌های ویژه بانوان تا ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان سرپرست خانوار

جواد اصغری، سرپرست شهرداری مشهد در بخشی از این مراسم گفت: بانوان به عنوان نیمی از جمیعت کشور خواسته‌های متفاوتی از مدیریت شهری دارند و سعی ما بر این است که باتوجه به جایگاه ویژه بانوان و نقش‌آفرینی آنان در برنامه‌ریزی‌ها بانوان را ملاک عمل قرار دهیم.

او افزود: باید در طراحی شهری و نوع به کارگیری مصالح و متریال از نظرات بانوان استفاده کنیم. همچنین موضوعات گذران اوقات فراغت و ایجاد فضای ایزوله و خاص بانوان، از درخواست‌های این قشر جامعه است.

سرپرست شهرداری مشهد ادامه داد: در مشهد بوستان‌های اختصاصی برای بانوان درحال احداث است، در حال حاضر ۱۲ طرح احداث سایت بانوان در بوستان‌های بالای پنج هکتار در حال اجرا است و سه بوستان مجزا برای آنان نیز در دستور کار قرار دارد.

اصغری به موضوع زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هایشان و ایجاد اشتغال برای آنان اشاره و بیان کرد: در این حوزه تجارب تمام شهر‌ها و اقدامات آنان می‌تواند به عنوان راهبرد مورد استفاده قرار بگیرد. در شهرداری مشهد اتفاقات خوبی رخ داده و بازارچه‌هایی به این منظور ایجاد شده و در بازار‌های شهرداری نیز متقاضیان مشغول به کار هستند.

او تصریح کرد: مشهد شهری است که افتخار میزبانی حدود ۳۰ میلیون زائر را دارد، اما از اعتبارات محلی برای ارائه خدمات در شهر مشهد استفاده می‌کنیم. این در حالی است که خدمات ملی است و تقاضا داریم نگاه ملی به مشهد شود و در تخصیص اعتبارات مخصوصا در حوزه زیارت نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بانوان مخاطب کلیدی مدیریت شهری هستند

همچنین حسین باغگلی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در این مراسم گفت: یکی از بزرگترین نکات و چالش‌ها در حوزه فرهنگی تعدد اهداف فرهنگی است که موجب شده نتوانیم اقدامات اثربخش داشته باشیم.

او  افزود: رویکرد در این دوره مدیریت این است که تعداد اهداف را کاهش داده، مخاطبان را محدود کرده و بنیادی‌ترین اهداف را برای هر گروه مخاطب در بازه زمانی مشخص ارائه کنیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: یکی از اشکالات در مدل فعالیت فرهنگی و تربیتی این است که خانواده از یکدیگر جدا شده درحالی که ما بر این باوریم که انسجام اجتماعی با انسجام خانواده ایجاد می‌شودو ارایه خدمات در این حوزه زمانی اثربخش است که در طول زمان صورت بگیرد؛ لذا از قالب باشگاه استفاده کرده‌ایم و ۱۰ باشگاه برای خانواده‌های مشهدی ایجاد شده است.

باغگلی بیان کرد: این باشگاه‌ها شامل باهم برای زوج‌های جوان، باشگاه صدای پای زندگی ویژه خانواده زنان باردار، کهکشان کودکی ویژه کودکان دو تا پنج سال، جام ویژه کودکان ۷ تا ۹ سال، باشگاه دخترانه و پسرانه ویژه ۹ تا ۱۲ سال، مانا ویژه نوجوانان ۱۲تا ۱۵ سال، رایانو ویژه افراد ۱۵ تا ۱۸ سال، باشگاه مجردین ویژه افراد ۱۸ تا ۲۵ سال و نورچشم ویژه پدر بزرگ و مادر بزرگ‌ها است؛ چهار مخاطب کلیدی در برنامه‌ها بانوان، نوجوانان، افراد دارای معلولیت و زائران هستند.

افزایش قابل توجه بودجه ویژه بانوان در سال آینده

موسی‌الرضا حاجی بگلو، نائب رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم  گفت: ۵٠ درصد نخبگان کشوری بانوان هستند، اما این قشر در تصمیم گیری حوزه بانوان نقش زیادی ندارند، درحالی که در مدیریت و نظام دموکراسی که سر منشاء آن جمهوری اسلامی است، نقش بانوان پررنگ بوده است.

او افزود: در شورای شهر مشهد با حضور خانم سلیمی رئیس کمیسیون بانوان و خانواده برش بودجه بانوان را ایجاد کردیم و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱۰ میلیارد و در سال ۱۴۰۲ رقم قابل توجهی برای بودجه بانوان اختصاص یافته است؛ حضور زنان در شورای اجتماعی محلات نیز پررنگ است و به عنوان نماینده مردمی مشارکت می‌کنند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.