شکایت ۷ هزار کارگر به اداره کار کرمان

مدیرکل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: امسال ۶ هزار و ۸۰۶ شکایت کارگری را داشته ایم که مورد پیگیری قرار گرفته اند.

مجتبی مصباح گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ جلسه هماهنگی را برگزار و مسائل را مورد بررسی قرار داده و ۹۳ درصد مصوبات جلسات اجرایی شدند.

او با بیان اینکه هدف گذاری دولت برای امسال، یک میلیون شغل در سال بوده است، گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد درخواست ایجاد مشاغل تاکنون تایید شده و مابقی که تایید نشده است بدلیل ثبت اطلاعات اشتباه ثبت بوده است.

او بیان داشت: در کرمان نرخ بیکاری در پایان پاییز ۱۴۰۰، ۱۱.۲ بوده، ولی پاییز امسال به ۸.۲ درصد رسیده که نشان از کاهش ۳ درصدی داشته است.

مصباح با بیان اینکه پارسال تعهد استان برای ایجاد اشتغال ۴۰ هزار و ۵۷۷ مورد بوده است، ادامه داد: ولی توانستیم ۱۲۳ درصد اشتغال را ایجاد کنیم و قریب به ۶۰ هزار شغل را برای افراد در استان محقق سازیم.

او گفت: امسال تمام افرادی که در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت شده اند، در سه مرحله ارزیابی می‌شوند و سپس به مرحله تایید نهایی می‌رسند و تاکنون حدود ۴۰۰ نفر که در سامانه ثبت نام کرده اند راستی آزمایی شده اند.

مصباح تعداد مراکز کاریابی در استان را ۲۶ مورد اعلام کرد که امسال به ۳۵ مرکز رسیده است.

مدیر کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان کرمان افزود: یکی از رسالت‌های مهم حوزه کاری ما، رسیدگی به شکایات کارگری است و امسال بیش از ۱۴ هزار بازرسی از شرکت‌ها و ۶ هزار و ۸۰۶ شکایت کارگری را داشته ایم.

او با اشاره به اینکه در ادارات کار کرمان مدت رسیدگی به پرونده‌ای ۱۰۲ روز بوده، گفت: تلاش کرده ایم که مدت رسیدگی به هر پرونده به  مدت زمان ۳۲ روزه برسانیم و امسال نیز این موضوع محقق شده است.

مصباح ادامه داد: ۱۰ هزار و ۴۱۹ تعاونی در سطح استان داریم که ۵ هزار و ۷۵۸ شرکت از این تعاونی‌ها در کرمان، سیرجان، جیرفت و بم قرار دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان از ساخت ۷۸ خانه بهداشت کارگری در کارگاه‌های بزرگ استان خبر داد که ۸ مورد از این خانه‌های بهداشت طی امسال به بهره برداری رسیده اند.

جهانگیری مدیر کل فنی وحرفه‌ای استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه چیزی که بشدت استان کرمان را رنج می‌دهد فقر مهارت است، افزود: آموختن مهارت در سایه مدرک تحصیلی است و جامعه به بحث مهارت نیاز دارد.

او بیان داشت: یکی از مشکلات بزرگ کشور بحث بیکاری و اشتعال است و اصناف و بنگاه‌های ما به نیرو متخصص نیاز دارند و از طرفی دیکر، بیکاری بیداد دارد.

جهانگیری با اشاره به اینکه استان کرمان به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود، اضافه کرد: در استان افراد ماهر بشدت کم داریم و یا اصلا نداریم و در شمال استان کرمان در حوزه حمل ونقل به بیش از ۱۰ هزار نفر با داشتن گواهینامه پایه یک و ویژه نیاز داریم، ولی متاسفانه وجود ندارد.

مدیر کل فنی وحرفه‌ای استان کرمان با بیان اینکه یکی از دلایل پاسخگویی به نیاز‌های استان، سرمایه گذاری نشدن در این حوزه‌ها است، گفت: نیاز استان به افراد ماهر وتخصصی است لذا خانواده‌ها وقت و هزینه برای فرزندانشان را بحث مهارت سرمایه گذاری کنند و فنی حرفه‌ای حامی آن‌ها خواهد بود، چون  دولت به تنهایی پاسخگوی نیاز زیاد جامعه در مهارت آموزی نیست.

همچنین شیخ شعاعی مدیرکل تامین اجتماعی استان با تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر گفت: این سازمان یک نهاد عمومی غیردولتی است و ارائه خدمت دارد به جامعه هدف را به عهده دارد.

او افزود: ۵۳ درصد مردم کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و در کرمان ۴۷ درصد از افراد، تحت پوشش تامین اجتماعی هستند.

به گفته او، در حال حاضر، ۵۴۵ هزار نفر بیمه شده اصلی، ۱۳۰ هزار مستمری بگیر و افراد تحت تکلف هستند و ۱ میلیون و۶۰۰ هزار نفر نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

شیخ شعاعی با اشتره به اینکه این آمار نسبت به پارسال ۳ و نیم درصد به افراد بیمه شده اضافه شده را نشان می‌دهد، ادامه داد: این آمار و ارقام نسبت به آمار کل کشور آمار خوبی بوده است.

او بیان داشت: مستمری بگیران در کرمان نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته داشته اند و ۱۰۰۰ میلیارد تومان سالیانه باید به حساب مستمری بگیران واریز شود.

او با بیان اینکه در سنوات گذشته حدود ۳۰ خدمات به صورت غیر حضوری انجام شد، گفت: بیمه شدگان خانم قبلا ۶ ماه مرخصی زایمان داشته اند ، ولی جدیدا به ۹ ماه رسیده است.

برچسب ها: کارگر ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
رضا حسین زاده
۰۲:۴۶ ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
با سلام در سال ۹۲ به اداره کار بخاطر اخراج با ۲۳ سال کار شکایت بردم ۲ سال با بدهی و نداشتن حقوق و معوق شدن اقساط وام و درگیر شدن ضامنها مواجه و مجبور به استعفا و سازش با کارفرما شدم الان هم کارفرما میگه با معاون اداره کارکرمان صحبت کردم مثل موم تو دستهای من است پارتی بازی و زور کارفرما در اداره کار کرمان زبانزده خاص و عام است
آخرین اخبار