تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه

مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه به تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه پرداخت.

فرید خلیلی مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه با اشاره به رونق سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه طی چند سال اخیر، گفت: کرمانشاه در سالیان گذشته تنها یک پروژه سرمایه‌گذاری خارجی -کارخانه روژین تاک - را داشت و پس از آن تا سال ۱۳۹۶ هیچ سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم، اما از آن سال تاکنون مجوز حدود ۱۵ طرح سرمایه‌گذاری خارجی را در استان گرفتیم که جهش قابل توجهی بوده است.

وی با بیان اینکه این پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در مراحل مختلفی از پیشرفت بوده و برخی به طور کامل منتفی شده، خاطرنشان کرد: از این تعداد سه پروژه شامل واحد فروآلیاژ در اسلام آبادغرب، ایجاد نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی با سرمایه‌گذاری قبرسی‌ها و واحد تولید ظروف سلولزی یکبار مصرف- این واحد در آستانه بهره‌برداری می‌باشد- به نتیجه رسیده است.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی کرمانشاه به وضعیت چند پروژه سرمایه‌گذاری خارجی مهم کرمانشاه هم اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین این پروژه‌ها کارخانه کاشی و سرامیک چینی‌ها بود که تا حدود ۲۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی داشت و کار به سرعت پیش رفت، اما شرایط بیماری کرونا باعث توقف این پروژه و بازگشت سرمایه‌گذاران به چین شد.

خلیلی از پیگیری‌های مستمر و چندین ماه رایزنی برای بازگرداندن سرمایه‌گذاران چینی به کرمانشاه یاد کرد و افزود: اخیرا از طریق سرکنسول ایران در چین فشار مضاعفی به آن‌ها وارد کردیم و در نهایت تعهد دادند که سال آینده برای تکمیل پروژه به کرمانشاه برگردند، در غیر این صورت برخورد لازم با آن‌ها صورت می‌گیرد و ملزم می‌شوند زیانی که بابت صرف زمان و هزینه وارد کردند را پرداخت کنند و در نهایت طرح به متقاضی دیگری واگذار خواهد شد.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی کرمانشاه اضافه کرد: بیمارستان ویانا از دیگر طرح‌ها بود که چندین ماه مجموعه مدیریتی استان برای آن وقت گذاشت، اما در نهایت به نتیجه نرسید و مجوز سرمایه‌گذاری خارجی آن باطل شد.

وی یکی دیگر از طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی کرمانشاه را واحد آلایش دام با سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها اعلام کرد که این طرح نیز به دلیل عدم همراهی کشتارگاه‌ها منتفی شد.

به گفته مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه، طرح گلخانه حیدرآباد نیز به دلیل وجود معارضین محلی منتفی شد.

خلیلی هتل شیرین که قرار بود بخشی از سرمایه‌گذاری آن خارجی باشد و در محل پارک شیرین احداث شود را نیز از دیگر طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی کرمانشاه اعلام کرد و گفت: متاسفانه احداث طبقات بالای هتل با منظر بافت سنتی و تاریخی منطقه در تعارض بود و با میراث فرهنگی به چالش برخورد. تلاش کردیم در نقاط دیگری از جمله محدوده خیابان منابع طبیعی زمینی را به این موضوع اختصاص دهیم که عملیاتی نشد.

معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه به پروژه سرمایه‌گذاری پنل‌های خورشیدی هم اشاره کرد که قرار بود در روانسر اجرا شود، اما به معضل تامین آب برخورد و سرمایه‌گذار نیز کنار کشید.

وی اظهار کرد: پروژه سرمایه‌گذاری خارجی مهم دیگری که داشتیم شعله حفاظ در زمینه تولید قطعات وسایل سرمایشی بود که سرمایه‌گذار این طرح نیز دیگر به کرمانشاه برنگشت.

ثبت بیش از ۸۶ هزار میلیارد ریال درخواست سرمایه‌گذاری در سال جاری

خلیلی درباره وضعیت درخواست‌های سرمایه‌گذاری استان از ابتدای سال جاری تاکنون نیز عنوان کرد: در این مدت ۱۹۸۸ درخواست سرمایه‌گذاری در استان با رقم ۸۶ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

وی اشتغالزایی این طرح‌ها در صورت اجرا را ۲۳ هزار و ۶۰۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: سهم بخش صنعت از این درخواست‌ها ۳۲ درصد، بخش کشاورزی ۵۴ درصد و بخش خدمات ۱۴ درصد است.

به گفته مدیر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه، ۴۷ درصد این درخواست‌ها به تعداد ۹۴۳ مورد مجوز دریافت کرده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار