وجود ۳۶۵ هزار کلنی زنبور عسل در استان همدان

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان از وجود ۳۶۵ هزار کلنی زنبور عسل در این استان خبر داد.

عبدالحمید قدرتی به مناسبت نخستین جشنواره و نمایشگاه عسل همدان با بیان اینکه حوزه سوم زنبورداری را بعد از چین و ترکیه در ایران داریم گفت: رشته کوه‌های البرز در کشور برای این منظور مکان مناسبی است، سرانه مصرف عسل برای هر نفر در ایران یک کیلو و ۱۷ گرم است که این رقم در جهان ۵۰ گرم است.

او با اشاره به اینکه نخستین نمایشگاه و جشنواره زنبور عسل با مشارکت بیست و پنج نفر از زنبورداران فعال و برند‌های عسل همدان برگزار می‌شود افزود: استان همدان از مناطق بکر ایران برای زنبورداری است و جلوه‌های طبیعی بکر و بی‌نظیری دارد که همواره این استان را به‌ویژه در فصول گرم سال با آب‌وهوای معتدلش خواستگاه کوچ زنبورداران زیادی از سراسر ایران کرده است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان همدان تصریح کرد: ۳۶۵ هزار کلنی زنبور عسل در همدان وجود دارد که بیشترین میزان آن به سبب وجود دو هزار کشت گشنیز در شهرستان نهاوند است ضمن اینکه تعداد دو هزار و صد نفر در همدان در این حوزه اشتغال به کار دارند.

قدرتی با تأکید بر برند عسل گشنیز همدان و اینکه این عسل با خواص دارویی و درمانی فراوان و کثرت تولید در استان همدان می‌تواند به‌عنوان یک برند صادراتی به جهان عرضه شود، گفت: تشکیل کنسرسیوم به برندسازی برای این عسل همدان کمک می‌کند و زمینه اتحاد و هم‌افزایی تولیدکنندگان این نوع عسل را فراهم می‌کند تا این محصول به جایگاه و قیمت اصلی خود برسد.

۳۶۵ هزار کلنی زنبور عسل در همدان وجود دارد که بیشترین میزان آن به سبب وجود دو هزار کشت گشنیز در شهرستان نهاوند است ضمن اینکه تعداد ۲۱۰۰ نفر در همدان در این حوزه اشتغال به کار دارند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی همدان نیز از تشکیل کنسرسیوم عسل در اولین نمایشگاه وجشنواره عسل و زنبورداری وفرآورده‌ها خبر داد و تأکید کرد: تشکیل این انجمن در راستای هم‌افزایی اعضای آن با یک نشان و نام بازرگانی یکسان امری ضروری است.

هادی بلاغی افزود: نخستین جشنواره و نمایشگاه عسل همدان با همکاری مرکز جهانی طب سینایی، سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه زنبورداران و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری از هشتم الی ۱۲ اسفندماه در مرکز همایش‌های بین المللی تالار قرآن همدان برگزار می‌شود.

او افزود: یک سلسله جشنواره‌ها در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه گردشگری شهرداری برنامه ریزی شده که نخستین آن به عنوان جشنواره عسل بوده و بعد جشنواره غذا‌های بومی و محلی با محوریت سرداشی بعد از ماه مبارک رمضان در سال آینده برگزار می‌شود.

بلاغی تاکید کرد: جشنواره عسل چند منظوره بوده و حوزه عسل و زنبورداری به معرفی ظرفیت‌های همدان در حوزه‌های مختلف می‌پردازد که علاوه بر گردشگری به موضوع محیط زیست، پیشگیری و درمان نیز پرداخته می‌شود. این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های همدان در تولیدات و فرآورده‌های عسل و زنبور عسل برگزار می‌شود که سبب تحولی در کسب و کار‌های این حوزه نیز خواهد بود.

او با بیان اینکه ۲۰ غرفه با مشارکت زنبورداران استان همدان در این جشنواره پیش بینی شده است افزود: کلاس‌ها و کارگاه‌های تخصصی در حوزه زنبورداری و غرفه‌ای نیز ویژه کودکان در خلال این جشنواره برگزار می‌شود. تولیداتی را در همدان داریم که در موضوع صنایع تبدیلی متناسب با ذائقه مردم نیست و سعی شده تا به ظرفیت‌های مغفول مانده در این بخش نیز پرداخته شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی همدان از تشکیل کنسرسیوم عسل در این نمایشگاه خبر داد و تأکید کرد: تشکیل این انجمن به منظور هم‌افزایی اعضای آن با یک نشان و نام بازرگانی یکسان امری ضروری است.

دبیر اجلاسیه همدان مرکز طب سینایی نیز گفت: در همدان ظرفیت‌ها فراوان است، ولی اصول اجرای نمایشگاه را به خوبی نمی‌دانیم تا اینکه طی توافقات با شهرداری همدان به این نتیجه رسیدیم تا بخشی از این دارایی‌ها را در قالب برنامه‌های محتلف به نمایش بگذاریم.

محمد صیفی کار با اشاره به اینکه اصل کار طب سینایی فرهنگ سازی و گفتمان سازی بریا استفاده زا ظرفیت طب ایرانی است گفت: جشنواره عسل تنها یکی از این مجموعه دارایی‌ها است ضمن اینکه افق نگاهی که در شهرداری ترسیم شده بر پایه هم افزایی است.

او افزود: نقشه راه زندگی بوعلی را با گیتا شناسی به طور مستند و مستدل ترسیم می‌کنیم، بوعلی ظرفیت‌های بسیاری در شناخت علوم داشتند که یکی از این علوم موسیقی است و در این راستا از شفا کتابی اقتباس شده که با ساز‌های اصیل همدانی و نوازندگان همدان مورد توجه قرار گرفته است و این کار بومی همدان تولید می‌شود.

صیفی کار افزود: نمایشگاه گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی در آینده برگزار می‌شود، همچنین جشن فارغ التحصیلی دانشجویان علوم پزشکی در روز بوعلی اجرا می‌شود و سخنران جشن شخص بوعلی سینا است که خود در مورد شخصیت و اقداماتش توضیح می‌دهد.

دبیر اجلاسیه همدان مرکز طب سینایی از کشت گیاهان دارویی در پارک‌های جنگلی خبر داد و گفت: باغ ایران زاد برای کشت گیاهان دارویی در همدان ایجاد می‌شود.

نخستین نمایشگاه و جشنواره عسل و فرآورده‌های زنبورعسل به همراه کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در مرکز همایش‌های قرآنی و بین‌المللی همدان از ۸ تا ۱۲ اسفندماه در ساعات ۱۵ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.