پیکارهای کشتی باچوخه اسفراین اوایل اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد

رییس کمیته کشتی با چوخه از برگزاری مسابقات قهرمانی این رشته در اوایل اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

رقابت‌های کشتی با چوخه ایران با حضور دهها هزار نفر از مردم مناطق خراسان همه ساله در ۱۴ فردوین ماه در گود چشمه زینل خان اسفراین برگزار می‌شود. اهمیت این مسابقات تا جایی است که شهر به حالت تعطیل در آمده و در پایان نیز به چوخه‌کاران برتر جوایزی اهدا می‌شود؛ جوایزی برگرفته از زندگی سنتی مردم مناطق خراسان.

در سال‌های گذشته این مسابقات در روز ۱۴ فرودین ماه برگزار می‌شد و کمتر شاهد تعطیلی آن بودیم. این مسابقات تنها در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شد.

همزمان شدن این مسابقات امسال با ماه مبارک رمضان موجب شد تا مسئولان کشتی با چوخه زمان برگزاری پرطرفدارترین بازی بومی ومحلی ایران را به اردیبهشت ماه موکول کنند.

احمد شکفته اظهار کرد: با توجه به همزمانی مسابقات کشتی با چوخه در ماه مبارک رمضان، قرار است تا این رویداد، ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۲ و در یکی از روزهای دوم یا سوم این ماه برگزار شود.

رییس کمیته کشتی با چوخه با اشاره به اینکه پنج رویداد بین‌المللی در دستور کار این کمیته قرار دارد، گفت: رقابت‌های کشتی با چوخه به ترتیب در گودهای اسفراین، امام مرشد فاروج، رهنورد قوچان، شیروان و کلات نادری طبق تقویم در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. با توجه به فراگیری این ورزش قرار است تا کشتی‌گیرانی از پنج کشور ارمنستان، تاجیکستان، ترکمنستان، گرجستان و ترکیه را به این رویداد دعوت کنیم. حضور ورزشکاران خارجی نیازمند منابع مالی خاص است که اگر حامی مالی با توجه به پخش زنده این رویداد از این رویداد استقبال کنند، آن را بین‌المللی برگزار خواهیم کرد.

کشتی سنتی با چوخه خراسان شمالی از ورزش‌های پرطرفدار این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است. چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی‌گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی‌گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند، تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از دیرباز در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده، به کشتی با چوخه معروف شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار