پایش سرمی بیماری «مشمشه» در شهرستان علی آباد کتول

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان علی آباد از پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های این شهرستان خبر داد.

شادان با اشاره به ضرورت انجام پایش بیماری مشمشه در جمعیت اسبداری‌های شهرستان همزمان با سایر باشگاه‌های پرورش استان گفت: سالانه دو نوبت تست سرمی مشمشه بر روی جمعیت اسبداری‌های شهرستان صورت می‌گیرد و نمونه‌های خون گرفته شده برای انجام تست‌های لازم به آزمایشگاه مرجع ارسال می‌شود.

او افزود: با برنامه ریزی‌های و هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره کل دامپزشکی استان تاکنون حدودا ۴۰ راس اسب مورد آزمایش قرار گرفتند که خوشبختانه با توجه به اعلام نتایج آزمایشگاهی هیچ مورد مثبتی از بیماری در شهرستان مشاهده نشده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان علی آباد گفت: با توجه به اینکه مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری شناسایی و حذف حیوانات آلوده می‌باشد، توصیه می‌شود باشگاه‌های سوار کاری و افرادی که به نوعی با اسب سروکار دارند هنگام خرید اسب، نسبت به انجام آزمایشات لازم و پایش سرمی این بیماری توسط دامپزشکی مبدا اقدام و مجوز سلامت و حمل بهداشتی را دریافت کنند.


گلندرز یا مشمشه، یک بیماری مسری حاد یا مزمن و معمولاً کشنده در اسب است که ناشی از ابتلا به Burkholderia mallei ایجاد می‌شود. این عفونت معمولا کشنده است. این ارگانیسم برای افراد مختلف عفونی بوده و با ۹۵ ٪ میزان مرگ و میر در موارد سپتی سمی درمان نشده، یک بیماری بسیار کشنده در نظر گرفته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.