واکنش آمریکا به دیدار روسای جمهور روسیه و چین

وزیر خارجه آمریکا دیدار روسای جمهور روسیه و چین پس از صدور حکم دادگاه بین المللی کیفری علیه پوتین را حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین قلمداد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز دوشنبه در اظهاراتی بی اساس به دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در مسکو واکنش نشان داد و گفت که جهان نباید فریب اقدامات تاکتیکی روسیه را که چین ممکن است از آن‌ها حمایت کند، بخورد.

بلینکن در سخنرانی خود در مورد حقوق بشر در سراسر جهان تاکید کرد که دیدار شی جین پینگ، رئیس جمهور چین با ولادیمیر پوتین، همتای روس او پس از صدور حکم بازداشت دادگاه بین المللی کیفری (ICC) علیه پوتین نشان می‌دهد که پکن معتقد است مسکو نباید به دلیل حمله به اوکراین پاسخگو باشد.

او در خصوص برقراری آتش بس میان مسکو و کی یف گفت که دستیابی به آتش‌بسی که به روسیه اجازه می‌دهد نیرو‌های خود را در اوکراین نگه دارد، به معنای اعتراف به پیروزی این کشور است.

آمادگی واشنگتن برای تسهیل مذاکرات صلح ایروان و باکو

وزیر امور خارجه آمریکا، همچنین بر آمادگی واشنگتن برای تسهیل مذاکرات صلح بین ارمنستان و آذربایجان تاکید کرد. او از نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان به خاطر تعهد مستمر ارمنستان به صلح تشکر کرد.

پاشینیان در اوایل ماه جاری تخمین زد که احتمال تشدید تنش بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی وجود دارد.

کمک نظامی ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

بلینکن امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از جدیدترین کمک نظامی آمریکا به اوکراین به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار خبر داد.

این بسته کمک نظامی شامل مهمات بیشتری برای هیمارس [سیستم‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا]و هویتزر‌هایی است که اوکراین برای دفاع از خود استفاده می‌کند، و همچنین مهمات برای وسایل نقلیه جنگی پیاده نظام برادلی، موشک‌های HARM [ضد تشعشع سریع]سلاح‌های ضد تانک، قایق‌های رودخانه‌ای و سایر تجهیزات است.

او در پایان گفت: «روسیه به تنهایی می‌تواند امروز به جنگ پایان دهد. تا زمانی که روسیه این کار را نکند، ما تا زمانی که طول بکشد با اوکراین متحد خواهیم بود.»

در اوایل روز، گزارش شد که اتحادیه اروپا کمک نظامی به ارزش ۲ میلیارد دلار به اوکراین ارائه خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار