رئیس هیات فوتبال استان اردبیل:

اردبیل دست‌کم نیازمند ۶ زمین چمن فوتبال است

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل گفت: اردبیل با توجه به جمعیت و وسعت حداقل نیازمند ۶ زمین چمن استاندارد فوتبال است.

صمد نوتاش رئیس هیات فوتبال استان اردبیل  با تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های فوتبال و نقش آن در توسعه این ورزش اظهار کرد: اردبیل به عنوان یک کلانشهر حداقل باید ۶ زمین چمن استاندارد فوتبال داشته باشد در حالی که در حال حاضر تنها یک زمین چمن استاندارد در این شهر وجود دارد.

او اضافه کرد: فوتبال در باشگاه رشد می‌کند و وقتی نتوان زمین مناسب را که نیاز اولیه فوتبال است تامین کرد، نمی‌توان انتظار رشد و توسعه فوتبال را داشت بنابراین جوانان و فوتبالیست‌های اردبیل انتظار دارند حداقل زمین معمولی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا بتوانند فوتبال بازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه اردبیل استعداد‌های زیادی دارد، ولی کمبود زیرساخت‌ها از جمله زمین فوتبال صدمات زیادی به رشته ورزشی فوتبال استان زده است.

وی با تقدیر از زحمات متولیان ورزش استان به ویژه استاندار اردبیل، ادامه داد: فوتبال علاقمندان زیادی دارد و برای رشد، توسعه و پیشرفت، این رشته ورزشی باید جزو اولویت‌های مسئولان قرار گیرد.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل گفت: این هیات با تمام وجود از سرمایه گذاری و تیمداری بخش خصوصی در فوتبال حمایت می‌کند و اگر بخش خصوصی علاقمند به حضور در لیگ‌های دسته یک و ۲ فوتبال کشور است، هیات فوتبال استان تسهیل گری کرده و همکاری و حمایت‌های لازم را می‌کند.

وی با اشاره به جلسه خود با شهردار، رئیس شورا و اعضای شورا شهر اردبیل بیان کرد: شهرداری‌ها پیش از این محدودیت‌هایی برای تیمداری در فوتبال داشتند، اما تلاش می‌کنند با رفع این محدویت ها، مجوز لازم برای تیمداری را اخذ کنند.

نوتاش با تقدیر از حمایت‌های شورای شهر و شهرداری اردبیل از فوتبال، اظهار کرد: امروز مجموعه شهرداری و شورای شهر اردبیل راغب و علاقمند به تیمداری هستند و مقدمات کار را انجام داده اند و هیات فوتبال استان نیز برای تسهیل کار و ایجاد انگیزه در آن‌ها با حضور تیم شهرداری اردبیل در لیگ برتر استان موافقت کرد و هم اکنون تیم شهرداری اردبیل در لیگ برتر استان با سایر تیم‌ها در حال رقابت است.

وی بیان کرد: هیات فوتبال استان به شهرداری پیشنهاد کرد یکی از تیم‌های حاضر در لیگ دسته یک کشور را به اردبیل بیاوریم، ولی آن‌ها راغب هستند تا در لیگ دسته ۲ حضور داشته باشند و ما نیز با فدراسیون فوتبال در حال مذاکره هستیم این امر تحقق یابد.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل اضافه کرد: در صورت تحقق این امر اولویت با شهرداری اردبیل است و در غیر این صورت امتیاز این تیم به بخش خصوصی که اهلیت لازم را داشته باشد داده خواهد شد تا اردبیل نیز در یکی از لیگ‌های کشور تیم فوتبال داشته باشد.

نوتاش ادامه داد: البته هیات فوتبال با لحاظ سه شرط امتیاز تیم را به شهرداری اردبیل یا بخش خصوصی خواهد داد که هنوز آن سه شرط را اعلام نکرده ایم و منتنظر نهایی کردن امتیاز تیم هستیم.

وی گفت: این شروط به خاطر این است که تجربه‌های قبلی در فوتبال اردبیل تکرار نشود و با همکاری مجموعه شهرداری و هیات فوتبال، اردبیل نیز تیم پایدار در لیگ برتر فوتبال کشور داشته باشد.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل افزود: برای موفقیت در فوتبال باید تیم شهرداری از سازمان فرهنگی هنری تفکیک و خود هیات مدیره داشته باشد، تا علاوه بر کاهش تغییرات، در مورد تیم تصمیمات فوتبالی گرفته شود.

مقایسه فوتبال اردبیل با تهران و خوزستان نادرست است

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل گفت: مقایسه فوتبال اردبیل با استان‌هایی مانند تهران، خوزستان و اصفهان درست نیست، گفت: فدراسیون فوتبال استان‌های کشور را به ۲ دسته برخوردار و غیر برخوردار تقسیم کرده است که استان اردبیل جزو استان‌های غیر برخوردار محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: ۱۱ استان کشور به علت داشتن تیم در لیگ‌های برتر و دسته یک و داشتن امکانات و بنگاه‌های اقتصادی قوی و مادر و باشگاه‌های حرفه‌ای جزو استان‌های برخوردار هستند و مابقی استان‌ها از جمله اردبیل به همراه جزیره کیش جزو استان‌های غیر برخوردار در زمینه فوتبال محسوب می‌شوند.

این کارشناس ورزشی بیان کرد: فدراسیون فوتبال با ارزیابی و مد نظر قرار دادن ۴۶ شاخص از جمله تعداد و توسعه داوری، تعداد نمایندگان فوتبال پایه در استان، تعداد مدارس استاندارد در شهرستان‌های استان، توسعه اداری مانند نیروی انسانی، افرادی که در هیات‌های فوتبال استان فعالیت می‌کنند، مشخصادت فردی و تحصیلی افراد مشغول در هیات فوتبال شهرستان‌های استان، تعداد تیم‌های فوتبال و فوتسال، تعداد تیم‌های حاضر در تمامی رده‌های سنی و وضعیت و نحوه برگزاری کمی و کیفی لیگ‌ها و مسابقات فوتبال استان، کیفیت داوری مسابقات و مقام‌هایی که در فوتبال کسب می‌کنند، برخوردار بودن و یا غیر برخوردار بودن استان‌ها را تعیین می‌کند.

نوتاش اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های کارشناسان فدراسیون فوتبال، استان اردبیل در ۲ سال اخیر در میان استان‌های غیر برخوردار در رده اول و یا دوم قرار داشت و این رتبه و وضعیت فوتبال استان را فدارسیون به اداره کل ورزش و جوانان اعلام کرده است.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل ادامه داد: برای امسال نیز فرم‌های ارزیابی به فدراسیون ارسال شده تا نمایندگان سازمان لیگ و فدارسیون فوتبال در استان مستقر و وضعیت فوتبال استان را بررسی و ارزیابی کنند.

نوتاش گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته استان‌های غیربرخوردار در فوتبال با ۱۲ چالش عمده و مشابه مواجه هستند که بخشی از این چالش‌ها مانند عدم وجود حامی مالی و اسپانسر بیرونی بوده و ربطی به هیات‌های فوتبال ندارد.

وی افزود: عدم وجود زمین مناسب و یا استادیوم استاندارد در استان و شهرستان‌های تابعه جزو وظایف ما نیست و از عهده هیات فوتبال خارج است و این موارد کاستی‌های کلان است که باید رفع شود.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل اضافه کرد:، اما بخشی از این چالش‌ها در اختیار هیات است و می‌توان با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت این چالش‌ها را برطرف و جایگاه فوتبال استان را در کشور ارتقا داد.

این کارشناس ورزشب با بیان اینکه عدم وجود اسپانسر و باشگاه حرفه‌ای چالش اصلی فوتبال استان اردبیل است، گفت: وجود واحد‌های تولیدی بزرگ در استان‌های صنعتی و توسعه یافته کشور باعث شده آن‌ها باشگاه حرفه‌ای داشته و در فوتبال کشور حرفی برای گفتن داشته باشند در حالی که عدم وجود واحد‌های تولیدی و صنعتی بزرگ و حامی مالی قوی در اردبیل باعث شده زیرساخت‌های مورد نیاز ورزشی فراهم نشود و فوتبال استان آن طور که شایسته است توسعه، رشد و پیشرفت نکند.

وی اظهار کرد: با اینکه هیات فوتبال استان تلاش می‌کند به نوعی این نقیصه و کمبود را برطرف و حداقل‌ها را برای ورزشکاران تامین کند، اما این اقدامات مسکن و مقطعی بوده و انتظارات را برآورد نمی‌کند و لازم است همه به ویژه مسئولان عالی استان توجه ویژه‌ای به فوتبال داشته باشند.

نوتاش اضافه کرد: لازمه رشد و توسعه فوتبال، این است که این رشته ورزشی در اولویت برنامه‌های مسئولان باشد و از همه ظرفیت‌های استان برای پیشرفت فوتبال منطقه استفاده شود.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل ادامه داد: در استان‌های برخوردار همه به ویژه واحد‌های تولیدی و صنعتی و اقتصادی بزرگ در چهارچوب مسئولیت اجتماعی در کنار فوتبال بوده و به توسعه و پیشرفت فوتبال کمک می‌کنند، اما متاسفانه کمک به فوتبال در استان اردبیل کم رنگ است و در این شرایط از استاندار ساعی و تلاشگر و متولیان ورزش استان انتظار داریم برای رفع چالش‌هایی که در اختیار هیات فوتبال نیست، کمک کنند.

بیشترین دستاورد‌های فوتبال اردبیل در یک دهه اخیر به دست آمده است

او اضافه کرد: بیشترین دستاورد‌های فوتبال اردبیل در یک دهه اخیر به دست آمده است که از جمله آن حضور نمایندگان استان در تمامی رده‌های سنی در مسابقات کشوری است.

نوتاش با بیان اینکه دستاورد‌های فوتبال و فوتسال اردبیل در یک دهه اخیر در تاریخ فوتبال استان بی نظیر است، افزود: حضور نماینده استان در لیگ دسته یک فوتبال کشور، حضور داوران بانو در مسابقات برون مرزی برای اولین بار در تاریخ فوتبال اردبیل بی سابقه است.

وی قضاوت آقای حجتی در بالاترین سطح فوتبال از جمله فینال جام حذفی، خانم ژاله طوفان پور در مسابقات لیگ برتر کشور و مسابقات آسیایی، قهرمانی تیم شهرداری اردبیل در لیگ دسته ۲ کشور و صعود به لیگ دسته یک، قهرمانی در لیگ دسته ۲ فوتسال و حضور همزمان ۲ تیم شهرداری و ذوب آهن اردبیل در لیگ برتر نونهالان کشور را از جمله دیگر موفقیت‌های فوتبال استان در یک دهه اخیر عنوان کرد.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل اقتصاد، آشنایی به مسائل حقوقی، مدیریت، هواداران و رسانه را پنج عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در فوتبال برشمرد و اظهار کرد: برای پیشرفت فوتبال استان و رسیدن آن به جایگاه حقیقی در کشور باید با اتحاد و همدلی به این پنج عامل توجه ویژه‌ای شود.

او بیان کرد: فوتبال بدون هوادار معنا و مفهوم ندارد و رسانه‌ها باید افکار عمومی و بنگاه‌های اقتصادی را هدایت کنند تا به مسئولیت اجتماعی خود در قبال ورزش به ویژه فوتبال عمل کنند و حمایت‌های لازم را از فوتبال انجام دهند.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل با بیان اینکه طبق اساسنامه به وظایف قانونی خود عمل می‌کنیم، گفت: درب هیات فوتبال به روی همه باز است و دست همیاری و همکاری به سوی همه دلسوزان واقعی فوتبال دراز می‌کند، چرا که با همکاری، وحدت و احترام متقابل به همدیگر می‌توان به توسعه و پیشرفت فوتبال منطقه کمک کرد.

وی با بیان اینکه هیات فوتبال از انتقادات سازنده و منصفانه استقبال می‌کند، اضافه کرد: همه ما رفتنی هستیم و آنچه خواهد ماند فوتبال اردبیل است و همه باید برای رشد، توسعه و پیشرفت فوتبال استان تلاش کنیم.

نوتاش با بیان اینکه همه باید به وظایف خود آشنا بوده و مطابق اساسنامه فدراسیون عمل کنند، افزود: برای ورود به دروازه حرفه‌ای در فوتبال باید رفتار حرفه‌ای ترویج شود، چرا که رفتار‌های غیر حرفه‌ای نه تنها مشکلات فوتبال را حل نخواهد کرد بلکه باعث افزایش مشکلات و چالش‌های فوتبال خواهد شد.

وی مهیا کردن زیرساخت‌ها، برگزای کلاس‌های آموزشی برای مربیان و داوران جهت ارتقای سطح دانش آنها، برگزاری منظم مسابقات در رده‌های سنی مختلف برای آقایان و بانوان، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و تجربیات پیشکسوتان و تلاش برای ایجاد همدلی و تعامل و همکاری با فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان را از جمله برنامه‌های این هیات عنوان کرد.

رئیس هیات فوتبال استان اردبیل اظهار کرد: تلاش برای استانداردسازی لیگ فوتبال، تقویت هیات فوتبال شهرستان ها، ساماندهی و تقویت مدارس فوتبال و حضور پررنگ در مسابقات کشوری در رده‌های سنی مختلف، توجه به ورزش بانوان و تلاش برای جذب حامی مالی از دیگر برنامه‌های هیات فوتبال است.

برچسب ها: زمین چمن ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار