وزیر بهداشت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت ۴۳ درصد افزایش یافت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت با اجرای برنامه‌های حمایتی و اعطای تسهیلات بانکی طی پارسال، رشد ۴۳ درصدی نسبت به گذشته در کشور داشته است.

 دکتر بهرام عین اللهی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در حرم امام رضا (ع) و حمایت ایشان از حوزه سلامت  گفت: بیانات مقام معظم رهبری، وظیفه ما را برای دستیابی به اهداف سنگین‌تر کرده است، لذا باید بیش از پیش در مسیر تولید محصولات دانش بنیان و رفع نیاز مردم تلاش کنیم.

وی با اشاره به فعالیت ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور افزود: حضور ۲۲ هزار عضو هیات علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها از سرمایه‌های ارزشمند نظام سلامت محسوب می‌شود که این ظرفیت می‌تواند با فعالیت در حوزه پژوهش و شرکت‌های دانش بنیان در مسیر رفع نیاز‌های مردم گام بردارد.

وزیر بهداشت گسترش شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری را از مهمترین اولویت‌ها و اقدامات دولت سیزدهم دانست و گفت: تصویب آیین نامه‌های مربوط به عوارض گمرکی و اعطای تسهیلات بانکی موجب شد که شرکت‌های دانش بنیان در یک سال گذشته رشد قابل توجهی نسبت به گذشته داشته باشد.

دکتر عین اللهی با بیان اینکه در سال جدید بر تولید محصولات سلامت محور، دارو‌ها و تجهیزات پزشکی بیشتر از گذشته کار خواهیم کرد، افزود: در یک سال گذشته بیش از ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره برداری رسید که عمده تجهیزات و ملزومات مورد نیاز آن نظیر تخت‌های مراقبت ویژه، ونتیلاتور، ماشین‌های بیهوشی، دیالیز و تخت‌های بستری تولید شرکت‌های داخلی بوده است.

وی تاکید کرد: اکنون حدود ۱۲ پارک علم و فناوری و حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در سطح کشور فعال هستند که منجر به اتفاقات خوبی به خصوص در حوزه دارو شده اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: بنا بر فرمایشات رهبری در خصوص لزوم توجه به تولید داخلی مفتخریم که ۹۹ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، اما بحث مهم در این زمینه وارد شدن مواد اولیه است که باید مشکلات در این زمینه رفع شود.

وی با اشاره به اینکه نیازمند ساختار‌های مورد نیاز برای رونق محصولات داخلی هستیم، گفت: حضور بخش خصوصی و عقد قرارداد‌های معتبر زمینه استفاده از پتانسیل‌های مردمی در این زمینه را فراهم خواهد کرد.

دکتر عین الهلی ادامه داد: ساختار‌ها برای کسب مجوز باید تغییر کند تا نخبگان علمی در صف انتظار طولانی برای کسب مجوز‌های لازم معطل نشوند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کشورمان گام‌های مهمی را در تولید محصولات آزمایشگاهی، درمانی و دارویی برداشته است، افزود: برای دستیابی به خود کفایی در این زمینه باید تلاش بیشتری داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه همچنین گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحاظ وجود متخصصان و اساتید برجسته و شرکت‌های دانش بنیان توانمند، به عنوان قطب شمال شرق کشور در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی مطرح است.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌تواند برای برآورده کردن نیاز‌های دارویی و تجهیزات مورد نیاز در شمال شرق کشور حضور پررنگی داشته باشد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.