استقرار جنگنده‌های قدیمی آمریکا در خاورمیانه برای مقابله با چین و روسیه

پنتاگون اقدام به ارسال تسلیحات پیشرفته به شرق آسیا و اروپا و استقرار تسلیحات قدیمی در خاورمیانه کرده است.

جان مرشایمر، بزرگترین استراتژیست حال حاضر جهان بر این باور است شرق آسیا، خلیج فارس، و اروپا سه منطقه خارج از نیمکره غربی هستند که به ترتیب برای آمریکا از بیشترین اهمیت برخوردار است. شرق آسیا به دلیل ظهور چین به عنوان یک قدرت همتراز آمریکا و خلیج فارس به دلیل منابع حیاتی نفت از اهمیت استراتژیک زیادی برای واشنگتن برخوردار هستند. با این حال، بروز جنگ اوکراین اکنون باعث شده است ایالات متحده مجبور به اتلاف هزینه‌های نظامی در اروپا شود.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا، از برنامه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای ارسال جنگنده‌های قدیمی A۱۰ تهاجمی به خاورمیانه خبر داد. این اقدام در راستای تلاش پنتاگون به منظور ارسال جنگنده‌های پیشرفته‌تر به شرق آسیا و اروپا با هدف مهار چین و روسیه صورت می‌گیرد.

در استراتژی جدید پنتاگون، قرار است یک اسکادران از جنگنده‌های A۱۰ به همراه واحد‌هایی از جنگنده‌های اف ۱۵ و اف ۱۶ در خاورمیانه مستقر شوند. همچنین ۲ تا ۳ کشتی جنگی به همراه ۲ سامانه دفاع ضدموشکی پاتریوت نیز در منطقه حفظ خواهد شد.

جنگنده‌های A۱۰ از جمله ناوگان هوایی قدیمی آمریکا در زمان جنگ سرد محسوب می‌شود که از سال ۱۹۷۶ در حال خدمت در نیروی هوایی این کشور است. از آنجا که این جنگنده توانایی مقابله با تهدیدات چین را ندارد، پنتاگون اقدام به بازطراحی توزیع تسلیحات جنگی خود در مناطق مختلف جهان کرده است.

ظهور چین به عنوان یک تهدید برای هژمونی آمریکا باعث چرخش واشنگتن به سمت آسیا شده و این کشور می‌کوشد منابع بیشتری را برای اعمال سیاست مهار علیه پکن در شرق آسیا هزینه کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار