سناتور آمریکایی: ترکیه لیاقت دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ را ندارد

یک سناتور آمریکایی با انتقاد از موضع ترکیه در قبال گسترش ناتو گفت که آنکارا لیاقت دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ را از این کشور ندارد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پنجشنبه در جلسه استماعی با حضور آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که ترکیه «بدون هیچ اقدام تحریک‌آمیزی، حریم هوایی و آب‌های سرزمینی کشور دیگری را نقض می‌کند. تجهیزات نظامی روسیه را برخلاف قوانین آمریکا خریداری می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی افزود: وکلا و روزنامه‌نگاران زیادی در این کشور بیش از هر کشور دیگری در زندان هستند. این کشور درست قبل از انتخابات مخالفان اصلی سیاسی را زندانی می‌کند و بدنبال سلب حق یک کشور اتحادیه اروپا برای اکتشاف ذخایر انرژی است.

وی خطاب به بلینکن گفت: شما چنین کشوری را چگونه توصیف می‌کنید؟

بلینکن پاسخ داد: من این کشور را یک متحد چالش‌برانگیز می‌نامم.

منندز نیز افزود: من این کشور را ترکیه می‌نامم. فکر می‌کنیم چنین کشوری لیاقت ندارد که به آن اف ۱۶ فروخته شود.

گروهی از سناتور‌های دو حزبی آمریکا در اواسط بهمن ماه از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواسته بودند تا فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ترکیه را تا زمان موافقت نهایی آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، به تأخیر بیندازد.

کاگری ایرهان عضو شورای امنیت و سیاست خارجی ریاست جمهوری ترکیه اواسط اسفند در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: آنکارا به احتمال زیاد از تصمیم خود برای خرید جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی عقب‌نشینی می‌کند.

وی ادامه داد: معتقدم که پس از وقوع زمین لرزه‌های اخیر، ترکیه درخواست خود برای اف ۱۶ را پس خواهد گرفت، زیرا این یک بسته ۲۰ میلیارد دلاری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
برو بمیر
آخرین اخبار