سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد دلاری چین در پروژه یک کمربند یک راه

داده‌های آماری از سرمایه گذاری سنگین پکن در ۲۲ کشور جهان برای تحقق پروژه یک کمربند یک راه حکایت دارد.

طرح افسانه‌ای یک کمربند یک راه، سرمایه گذاری بزرگ پکن برای ایجاد راه دریایی و زمینی به منظور گسترش روابط اقتصادی با ۶۰ کشور جهان است. برآورد اولیه درباره این پروژه حکایت از سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری دارد. پکن می‌کوشد با استفاده از این طرح و زنده کردن جاده قدیم ابریشم، روابط اقتصادی خود با کشور‌های جهان را گسترش دهد و خیز بزرگی در تبدیل شدن به قدرت برتر اقتصادی بردارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمار‌ها نشان می‌دهد از زمان آغاز رونمایی چین از طرح یک کمربند یک راه در سال ۲۰۰۸ تا پایان سال ۲۰۲۱، پکن ۲۴۰ میلیارد دلار در ۲۲ کشور در حال توسعه سرمایه گذاری کرده است.

براساس گزارش محققان بانک جهانی، مدرسه هاروارد کندی، اید دیتا، و موسسه کیل، تقریبا ۸۰ درصد از وام‌های نجات میان سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ عمدتا به کشور‌های با درآمد متوسط از جمله آرژانتین، مغولستان، و پاکستان انجام شده است.

چین اقدام به اعطای صد‌ها میلیارد دلار وام برای ایجاد زیرساخت‌ها به کشور‌های در حال توسعه کرده است، اما پکن از سال ۲۰۱۶ و پس از آنکه پروژه‌ها نتوانست سود مالی مورد انتظار را درپی داشته باشد اعطای وام را متوقف کرد.

کارمن راینهارت، اقتصاددان ارشد پشین بانک جهانی در این باره می‌گوید: چین در تلاش است تا بانک‌های خود را نجات دهد. به همین دلیل وارد تجارت پرخطر اعطای وام بین المللی شده است.

مطالعات نشان می‌دهد وام‌های چین به کشور‌هایی که دچار مشکل بدهی هستند از کمتر از ۵ درصد از سبد وام‌های خارجی این کشور در سال ۲۰۱۰، به ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. آرژانتین با ۱۱۱.۸ میلیارد دلار، پاکستان با ۴۸.۵ میلیارد دلار، و مصر با دریافت ۱۵.۶ میلیارد دلار بیشترین دریافتی را داشته اند. ۹ کشور جهان نیز کمتر از یک میلیارد دلار وام از چین دریافت کرده اند.

با این حال، چین برای توسعه برنامه یک کمربند یک جاده نیازمند افزایش سرمایه گذاری‌ها در کشور‌های در حال توسعه دارد. پکن به این ابرپروژه به چشم اقدامی استراتژیک برای مقابله با نفوذ آمریکا در جهان نگاه می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
ما باید از چین و روسیه و هند برای تضعیف آمریکا حمایت کنیم و مثلا برای این پروژه بزرگ بین المللی به چین کمک کنیم
آخرین اخبار