کشت فراسرزمینی راهی برای تامین امنیت غذایی کشور

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با توجه به شرایط اقلیمی کشور، توسعه کشت فراسرزمینی از جمله راهکارهای تامین محصولات آب‌بر و دستیابی به امنیت غذایی است.

با توجه به شرایط اقلیمی و بحران منابع آب های زیرزمینی، توسعه کشت فراسرزمینی در راستای تامین محصولات آب بر و اساسی باید در دستور کار قرار گیرد.

اجرای کشت فراسرزمینی و محدودیت کشت محصولات آب بر و انتقال به آن سوی مرزها از اولویت های جدی وزارت جهاد است. چندی پیش ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ در کشور، باید از کشت‌های آب‌بر در مناطق بحرانی پرهیز و به سمت کشت‌های کم‌آب‌بر و سودآور پیش رویم.

ساداتی‌نژاد درباره کشت فراسرزمینی گفت: در کشت فراسرزمینی، در قزاقستان ظرفیت خوبی وجود دارد و این مسیر ادامه دارد؛ برای واردات محصولات فراسرزمینی اقداماتی در دست اجراست تا مطلوبیت و رقابت پذیری آن افزایش یابد و شرایط مطلوبتری ایجاد شود.

رضوانی زاده دبیر کشت فراسرزمینی گفت: قزاقستان شرایط مطلوبی دارد. عدم وجود سیستم تضمینی خرید، سیستم بانکی، عدم وجود مشارکت حمایتی از جمله موارد و موانع قابل رفع است. 

رضوانی زاده گفت: قزاقستان بیش از ۱۰ درصد نیاز کشور برای محصولات آب بر را تامین می‌کند و در حوزه غلات، پنبه و محصولات دامی می‌تواند همکاری‌ها موثر باشد. همکاری اقتصادی در چند بخش جدا شکل می‌گیرد تا شاهد توسعه باشیم.

او می گوید: در بخش سرمایه گذاری خارجی ضعیف عمل کرده ایم، یکی از دلایل به سبب نرخ ارز است. قزاقستان در حوزه کسب و کار رتبه بیستم در دنیا را داراست، یکی از شاخص‌های سهولت کسب و کار بحث سرمایه گذاری است.

با توجه به اجلاس کمیسیون مشترک و تفاهمنامه مشترک ایران و قزاقستان قرار است ۳۰ درصد از مبادلات تجاری ۲ کشور در زمینه محصولات کشاورزی باشد.

ضرورت تولید محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن منابع آب و خاک کشور

آقای قاسم‌ پیشه ور رئیس نظام‌صنفی کشاورزی گفت: در سطح کلان کشت محصولات در کشور ما با دیگر کشورها متفاوت است؛ بنابراین توان اقلیم را در کشت محصولات استراتژیک باید لحاظ کرد.

به گفته او، در کشت محصولات موضوع آب و خاک باید در نظر گرفته شود چراکه در تمامی محصولات نیازی به خودکفایی نیست و بخشی از محصولات را می توان وارد کرد.

پیشه ور ادامه داد: براساس پتانسیل آب و خاک و توان اقلیم هر منطقه باید تولید کرد و بخشی از کسری نیاز کشور را از طریق کشت فراسرزمینی می توان وارد کرد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: بخشی از محصولات کشاورزی که با اقلیم آن مناطق سازگار است، از طریق کشت فراسرزمینی می توان وارد کرد. اما به طور کلی تولید محصولات نباید به منابع آب و خاک کشور آسیب بزند.

امکان کشت فراسرزمینی با فراهم شدن زیرساخت ها شدنی است

آقای سیدجعفر حسینی مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: با فراهم شدن زیرساخت های کشت فراسرزمینی، امکان تامین بخشی از نیاز کشور وجود دارد.

به گفته او، با توجه به شرایط تحریم و عدم برنامه ریزی مناسب، برخی تولیدکنندگان کشت فراسرزمینی در سنوات گذشته با مشکلات متعددی برای واردات محصولات روبرو شدند.

حسینی ادامه داد: برای کشت فراسرزمینی باید برنامه بلندمدت و سیاست کاملا مشخص تعریف شود تا بتوانیم در کشورهای دارای آب و خاک مناسب تولید کرد و همواره از لحاظ لجستیک و بحث های مبادلات پولی و ارزی باید به قدری قوی بود که بدون پروسه های اداری امکان واردات کالا وجود داشته باشد. به عنوان مثال طی سال های اخیر کشت فراسرزمینی در بحث گندم نتیجه مثبتی نداشت.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: گرچه با فراهم شدن زیرساخت ها، امکان کشت فراسرزمینی در کشور وجود دارد اما کشور ما به لحاظ کشاورزی دارای اراضی و نور مناسب خورشید است که در شرایط کنونی کمبود منابع آبی هم امکان مدیریت کشت و بی نیازی از کشت فراسرزمینی وجود دارد.

او گفت: کشورهایی که خاک حاصلخیز مناسب ندارند، باید از طریق سرمایه گذاری در کشت فراسرزمینی نیاز خود را تامین کنند، اما در کشور ما به سبب اقلیم ۴ فصل، پتانسیل تولید و تامین نیاز کشور وجود دارد.

توسعه کشت فراسرزمینی یکی از راهکارهای تامین مواد غذایی

آقای جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: توسعه کشت فراسرزمینی یکی از راهکارهای انتقال کشت محصولات آب بر به آن سوی مرزها برای تامین بخشی از نیاز کشور است.

به گفته او، با توجه به اقلیم‌خشک و نیمه خشک کشور و بارندگی کمتر از نرمال و همچنین‌ جوابگو نبودن سفره های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز، کشت فراسرزمینی یکی از شیوه های تامین محصولات مورد نیاز کشت در دیگر کشورهاست.

محمودزاده ادامه داد: با توسعه کشت فراسرزمینی، امکان واردات آب مجازی و تامین محصولات آب بر از این طریق وجود دارد، اما وزارت جهاد و وزارت امورخارجه در زمینه واردات محصولات ضعف عملکرد دارند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: در کشورهایی که پتانسیل آب و خاک کافی دارند، از طریق کشت فراسرزمینی اقدام به کشت می‌کنیم. اما رایزنی دیپلماسی اقتصادی ما در این زمینه بسیار ضعیف است به طوریکه در این کشورها کنسولگری و سفارتخانه وجود ندارد یا خیلی فعال نیستند.

با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک و بارش های سالانه کمتر از نرمال، وزارت جهاد کشاورزی از طریق کشورهای قزاقستان، ارمنستان، روسیه، برزیل و یکی از کشورهای آفریقایی بدنبال کشت فراسرزمینی و انتقال کشت محصولات آب بر به آن سوی مرزهاست که این امر می تواند به سبب تولید محصولات استراتژیک در داخل کشور در حفظ منابع پایه و ارتقای ضریب امنیت غذایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Y
۲۱:۳۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
عملکرد وزیر جهاد کشاورزی خیلی ضعیف نمیشه گفت .خیلی خرابه تا کی دولت میخواد این وزیر رو نگه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
متاسفم از نگاه غلطی که به آن بال و پر پیدهید و سعی در قبح زدایی آن دلرید چرا سرمایه ای را که با حمایت و خرج کمتر از هزینه فراسرزمینی مبتوانبم در کشو داشته باشیم در خارح هزینه شود اصلاً به موضوع اشتغال ،تولید،آبادانی و....توجهی دارید آیا با بروز جنگ،خشکسالی ،تحریم و..... اجازه خواهید بافت که محصولی را وارد کشور کنید؟ خشک مغزهایی که فقط به فکر منفعت خود هستید و صلاحدید مردم کشور را نمی شناسید جالب اینکه سال مهار تورم و رشد تولید نام کرفته و شنا آنرا برعکس تفسیر و اجرا می کنبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
شما اون محصولاتی که کشاورزا با هزار خون دل و هزینه بالا تولید کرده اند را بخرید نگذارید ضایعات بشه نه تنها امنیت غذایی تامین میشه بلکه نصف این محصولات هم واسه صادرات میره
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۰۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
به قول اون بنده خدا، میشه یک گرم از محصولی که تو این اراضی کاشتین و وارد بازار کردینو نشون بدین؟ والا اگه به منم به دلار حقوق میدادن ازین حرفا میزدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
کدوم کشوری میاد اب و زمینش رو بده به دیگران.؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
نصف هزینه کشت فراسرزمینی رو بدید آب خلیج فارس رو شیرین کنید برسونید به استان های مرکز کشور تا هرچی میخواید براتون کشت کنند و دام پرورش دهند و.... اونجا هرچی بخواید زمین ارزان وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
کشت فرا سرزمینی چه تفاوتی با واردات دارد. خوب عوض این همه داستان بافتن یک کلمه به خود قزاق ها بگویید بکارند ما ازشما می خریم . نیروی کارهم خواستند برایشان اعزام کنید.
فردا آمد دردنیا قحطی شد مگرقزاق ها اجازه می دهند محصولات ازکشورشان خارج شود.
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۰۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
فرقش حقوق دلاریه
Iran (Islamic Republic of)
Hosein
۱۳:۳۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
تو مملکت خودمون همچین داره کشت میشه،نمیشه خرید..دیگه واویلان که خارج از کشور کشت بشه‌....خداوکیلی دارین چیکار میکنین به ولله مملکتو نابود کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
از مدیریت کشت و توجه به مدیری واردات وتوجه به حمایت از تولید داخلی بصورت واضح و جدی غافل شدیم و رانت خواری و مافیاهای موجود در واردات و تولید حمایت کرده و یا از برخورد کردن به شدت حراست داریم حالا هم به دنبال کشته در سرزمین‌های دیر کشورها هستیم حالا اگر تحریم بودیم و یا از انتقال این تولیدات به کشور جلو گیری شد و یا اینکه فروش و انتقال پول حاصل فروششان مانند حالا که قادر به نقل و انتقال پول نیستیم این کشت سر زمینی بجز ایجاد فرصت برای یک عده برای ثروت اندوزی در داخل کشور مانند همین کاری که در کشور می کنند چه دردی از کشور را حل می کند .بجای آن مطالعات و کار کشناسی دقیق برای بهبود تولید کشور و نجات محیط زیست و کشاورزی کشور بکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
برنامه تئوری چی بدرد می خوره الان شما یک کار انجام بده و اون برداشتن موانع سرمایه گذاری خارجی است اینکه طرف سرمایه گذار براش شفاف باشه طرح و امنیت و تضمین و مقام طرف حساب در ایران دولت همین مسئله رو حل کنه که سرمایه گذار پشت درب اتاق وزیر گیر نکنه بقیه درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
باید تمام زمین‌های قابل کشت دنیا کشت بشه تا دی اکسید اضافی کره زمین جذب بشه و گرمایش جهانی از بین بره
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۰۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
دو سوم زمین آبه. بقیه شم که خشکیه خیلی هاش یا بیابونه یا قطب یا کوهستانه یا اراضی غیرقابل کاشت. با چهارتا خیار گوجه کاشتن چیزی عوض نمیشه. فقط آیندگان مارو مسخره می کنند
Canada
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
اگر قراره جایی کشت بشه حداقل در افغانستان کشت بشه که امکان برنامه ریزی تروریسم غذایی توسط حکومتش صفره نه روسیه که نشون داده هر کاری از دستش بر میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
گرانی میوه وغدا برایمان سخت هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
اب مملکت را بفروشید به بیگانه ها بعد چرت و چرند میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
فقط مراقب باشید عده ای با روشها وپیشنهادهای خاص ،رانت جدیدی برای خودشان ودوستانشان ایجاد نکنند.بایدنوع وتوسعه محصولات غذایی ومصرف وتوسعه جمعیت و عدالت متناسب باعقل ومنطق باشد.یک نفر که یک وعده غذا یک کیلو گوشت مصرف میکند نسبت به کسی که با۲۵۰ گرم نان خالی خودش راسیر میکند،بیشتر از۵۰ برابر آب صرف تولید غذایش شده.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۷ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
سرمایه گذاری برای استفاده از اب دریا برای کشاورزی میتونه امنیت غذای کشور و کمبود اب رو تا حدود زیادی برطرف کنه کشور ما سالهاس مشکل اب داره و سرمایه گذاری در این خصوص کاملا منطقی خواهش میکنم شما به عنوان خبر نگار این موضوع رو‌برسی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
منابع ابی وجود دارد زمین هم وجود دارد بیش از سی سال مثلا در مغان قرار ابیاری بارانی وقطری راه بیوفتد هنوزم بیش از 80 درصد زمین ها غرق ابی، ومنابع مهم ابی هدر میرود به جای اینکه واردات وحتما دادن یه سری امتیاز به مافیا مثل کشتار گوسفند مولد وبعد واردات گوشت، اب مدیریت کنیم تمامه تازه صادر هم می کنیم. ظرفیت گلخانه کشور هم خالیه. مدیریت ارد کشور هم فاجعه هست هنوزم همه دارند ارد میفروشن بیایی من توضیح بدم چه جوری..
آخرین اخبار