برنج‌ها در حال نشا؛ کشاورزان همچنان تنها

کمتر از دو هفته از آغاز فصل نشا برنج می‌گذرد این درحالی است که هم کشاورز و هم مصرف کننده نگران تکرار تراژدی تلخ سال گذشته هستند.

ایران سه استان شمالی دارد که بزرگترینش، بزرگترین تامین کننده برنج در کشور است، مازندران سالانه ۲۱۵ هزار هکتار از زمین هایش را برای تامین برنج‌های این مملکت هدیه می‌کند.

داستان رویش دانه‌های برنج همیشه این موقع‌ها با بسم الله شالیکار و ساخت خزانه در گوشه‌ای از شالیزار شروع می‌شود، کشاورز می‌کارد تا بفروشد و خرج زن و زندگی کند، اما هنوز داغ تصمیمات عجیب سال گذشته و عدم خرید بخش قابل توجهی از برنج‌های سفید مازندران بر دلش مانده است.

دیگران کاشتند و ما خوردیم

رسم ایرانیان همواره این بوده است که عید نوروز فصل نو شدن و دوری از کهنه هاست، اما برای شالیکار مازندرانی یعنی آستین را بالا بزند راهی شالیزار شود تا شالی را برای نشا آماده کند و در این بین گل و لای‌های زمین کشاورزی بوسه‌ای به دست و پایش بزند که حقیقتا هم باید بوسید دست شالیکاری که زحمت می‌کشد و ۴۲ درصد از برنج کشور را تامین می‌کند.

شاید در دیگر نقاط کشور زمین‌های کشاورزی فرسنگ‌ها از شهر فاصله دارد، اما اینجا مازندران است جایی که حتی در دل سنگ‌های کنار خیابانش هم سبزه می‌روید چه برسد به شالی.

برای دیدن شالیزار‌های مازندران نیاز نیست به روستا‌های اطراف شهر بروید کافی است وقتی از قائمشهر به سمت بابل حرکت می‌کنید و به میدان زنده یاد هادی نوروزی رسیدید فرمان خودرو را به سمت راست بچرخانید و وارد بزرگراه شهید یاسینی شوید تا در سمت چپ خود تالاب نیلوفر آبی را مشاهده کنید و در سمت راست زمین‌های شالیزاری که چشم آدمی را از تمام ناملایمات و کثیفی‌ها شست و شو میدهد.

رفتن به شالیزار آداب خاص خودش را دارد اول اینکه نباید با کفش وارد شوی و دوم انکه همیشه از لب مرز بروی، زیرا نباید به شالی آسیبی وارد شود. همینطور که این نکات را مرور میکنم خودم را در بین انبوهی از کشتزار‌هایی که صد متر با جاده فاصله دارد و پیرزن و پیرمرد‌هایی که با لباس گلی مشغول نشا هستند می‌بینم.

برنج‌ها در حال نشا؛ کشاورزان همچنان تنها
سلام و احوال پرسی می‌کنم و با همان زبان مازندرانی میگویند: " ته حواس دواشه تیل دله نشویی" یعنی حواست باشد درون گل و لای فرو نروی، خستگی را از عرق رو پیشانی و خطوط چین و چروکی دست هایشان که با گل در هم آمیخته شده است می‌توان مشاهده کرد.

از پیرمرد سالخورده‌ای که بقیه او را مش رضا خطاب می‌کردند می‌پرسم امسال چه نوع برنجی قرار است بکارد؟ دوباره با لهجه مازندرانی می‌گوید:" پارسال شیرودی بکاشتمه، چون پرمحصول بیه فروش اذیت بیمه امسال دواره طارم هاشمی کارمبی تا خدا چی بخواهه" ترجمه اش این است که سال پیش برنج پرمحصول شیرودی کاشتم، اما چون خریدار خوبی نداشت، قرار است طارم هاشمی بکارم.

مش رضا عالمی دارد برای خودش از آن هاست که دلت می‌خواهد یک روز کامل بنشینی و غرق صحبت هایش شوی تا تاریخ را نه از روی کتاب بلکه حاضر و آماده تجسم کنی، وقتی از رنج‌های کاشت برنج در سال‌های گذشته می‌گوید انگار تو هم رنج او را میکشی و اگر از ساخت ویلا و تغییر اراضی کشاورزی به مسکونی گلایه می‌کند تو هم دلگیر می‌شوی که چرا در زمین‌هایی که تا همین چند سال پیش برنج می‌رویید الان ساختمان سبز شده است.

از مش رضا مساحت زمین کشاورزی اش را میپرسم می‌گوید: من و خواهر هایم با هم کشت می‌کنیم من خودم ۴ "خویز" بیشتر ندارم، اما شالیزار هایمان تقریبا ۱.۵ هکتار است. خویز در ادبیات مازندرانی معادل ۱۰۰۰ متر مربع است.‌

برنج‌ها در حال نشا؛ کشاورزان همچنان تنها
نمی‌خواهم مزاحم کارشان شوم، اما سوالی ته دلم مانده که نمی‌توانم نپرسم، سوالی که به عنوان یک جوان ۲۳ ساله هر روز با آن سرو کار دارم، زیرا ترس از زندگی و معیشت بدجور به دل بسیاری از هم نسلهایم افتاده است، با اکراه از او سوال میکنم: راستی مش رضا برنج امسال کیلویی چند؟ و او که تا زانو در گل مانده نگاهی به من می‌کند و می‌گوید: "ندومبه وچه هچی معلوم نیه" که یعنی نمیدانم، اطلاعی ندارم.

با مش رضا و خواهرانش خداحافظی میکنم و از مرز‌های شالیزار با همان پای گلی راهی جاده می‌شوم و به این فکر می‌کنم که قرار است چه شود و امسال خدا عاقبت چه کسی را ختم بخیر می‌کند کشاورز، دلال یا مردم؟

یک آینده نگری هوشمند

امسال اوضاع کشت برنج در مازندران متفاوت است، بعد از ۹ سال که معمولا نشا اولیه در غرب مازندران انجام می‌شد حالا اولین نشا سهم مناطق شرقی و مرکزی این استان شده است علتش شاید ترس از خشکسالی قریب الوقوع تابستان است که باعث شده شالیکار شرق مازندران که هر سال آن را تجربه می‌کنند برنج را این موقع نشا کند تا اوایل تیر محصول به بار آید و از گزند غول گرم تابستان مصون بماند.

این را مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی مازندران می‌گوید، حسن عنایتی کلیجی که با آغاز فصل نشا برنج به یکی از روستا‌های حومه ساری رفته بود با بیان اینکه بر اساس پیش بینی هواشناسی امسال شاهد کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در استان خواهیم بود افزود: تغییر تقویم زراعی برنج از جمله راهکار‌های موثر مدیریت آب زراعی است.

او می‌گوید: مدیریت مصرف آب کشاورزی امسال در دستور کار شالیکاران مازندرانی قرار گرفت تا دچار بحران کم آبی و خسارت احتمالی در این بخش نشوند.

عنایتی گفت: با توجه به اینکه در سال جاری با کاهش شدید بارندگی و افت منابع آبی و کاهش حجم آبگیری سد‌ها و آببندان‌ها بویژه در شرق استان روبرو بودیم پیش‌بینی احتمال تنش آبی و خشکسالی در سطح ۸۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دور از انتظار نیست و با هماهنگی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشت جایگزین در نظر گرفته شد.

برنج‌ها در حال نشا؛ کشاورزان همچنان تنها
عنایتی می‌گوید سالانه ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار در استان زیر کشت اول برنج می‌رود گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از شالیزار‌های استان با احتساب کشت مجدد و رتون در سال زراعی ۱۴۰۲ زیر کشت برنج خواهد رفت.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران گریزی نیز به برداشت سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن شلتوک از شالیزار‌های مازندران زد و افزود: متاسفانه بخشی از برنج پارسال هنوز در انبار‌ها دپو شده است و شالیکاران نیاز دارند با اطمینان خاطر برنج تولید کند.

او ادامه داد: سال گذشته با پیگیری‌های سازمان جهاد کشاورزی مازندران و با پایین آمدن قیمت کود‌های پایه و مصرف متعادل و شرایط آب و هوایی مناسب، افزایش عملکرد ۲۰ تا ۲۵ درصد تولید شلتوک را شاهد بودیم.

همه این آمار و ارقام آنجایی نمود پیدا میکنند که بدانیم که از سال گذشته ۳۰۰ هزار تن برنج در انبار شالیکوبی‌ها جا خوش کرده است و کشاورزان در حالی دل به کار داده اند که هنوز نتوانسته اند محصولات سال گذشته خود را کامل بفروشند.

حکایت این بازار بی سامان

دو سال قبل وقتی قیمت هر کیلو برنج طارم در بازار ۱۲۰ هزار تومان اعلام شد همه با خود این سوال را مطرح کردند که دلالان چگونه برنجی که از کشاورز ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان خریداری کرده بودند را به این قیمت گزاف فروختند؟ همین تجربه باعث شد تا پارسال برنجکاران در فروش محصولشان محتاط عمل کنند و با خود بگویند وقتی نظارتی در این عرصه وجود ندارد و دلال می‌تواند تا این حد تعیین کننده باشد و سود ببرد پس چرا ما سود اصلی را نبریم و قیمت گذاری نکنیم؟ شاید همین مساله و نبود پشتیبانی کافی از سوی دولت موجب عدم خرید ۳۰۰ هزار تنی برنج شمال توسط خریداران شد تا برنج‌های طارم کیلویی ۸۰ هزار تومان هم خریداری نداشته باشد و روی دست کشاورز در انبار شالیکوبی‌ها باد کند.

حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در همین رابطه می‌گوید: پارسال کمتر از ۳۰ درصد برنج تولید شده از شهر‌های شمالی از استان خارج شده است که این میزان در سال‌های گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد برنج تولیدی بود.

از تقی زاده علت این مساله را جویا می‌شوم که می‌گوید: به طور کلی کشاورزان تمایل دارند ۵۰ درصد تولیدات خود را برای امرار معاش بفروشند، اما سال گذشته خریدار کم بود و تعداد خریداران از شهرستان‌ها اندک شده بود.

اوبا بیان اینکه امسال برنج طارم کیلویی ۹۰ هزار تومان خریدار ندارد، گفت: سال گذشته کشاورزان تمایلی برای فروش محصول خود نداشتند و برنج را به امید افزایش نرخ نگه داشتند، اما امسال شرایط معکوس شده و کشاورزان می‌خواهند محصول خود را عرضه کنند، اما خریداری وجود ندارد.

برنج‌ها در حال نشا؛ کشاورزان همچنان تنها
رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل علت تمایل مردم برای خرید برنج‌های خارجی به جای ایرانی را قیمت آن می‌داند و می‌گوید: مصرف کننده اول از همه به جیب خودش نگاه میکند و وقتی توانایی خرید برنج طارم کیلویی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان را ندارد رو به سمت برنج‌های خارجی می‌آورد که این مساله به ضرر کشاورز و به سود وارد کننده است و سوال مهم اینجاست چه کسی از این بازار نابسامان راضی است و میخواهد با گران کردن برنج ایرانی، محصول خارجی را با قیمتی بالا‌تر راهی بازار کند و از خلا بوجود آمده بهره برداری کند؟

از تقی زاده در رابطه با پیش بینی قیمت برنج امسال نیز سوال می‌پرسم که می‌گوید تا تکلیف این ۳۰۰ هزار تن برنج مانده در کشاورز مشخص نشود و شالیکار اطمینان خاطر کافی نداشته باشد هیچ چیزی قابل تصور نیست و الان نمیتوان پیش بینی درستی از شرایط داشت، اما امیدواریم که با حمایت دولت آینده خوبی را شاهد باشیم.

صحبت‌های رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل در حالی است که شالیکاران مازندرانی مثل هر سال دست به کار شده اند و حالا نیاز به انگیزه‌ای دارند تا اتفاقات سال گذشته تکرار نشود و دولت از آن‌ها حمایت کند تا هم کشاورز سود کند هم مصرف کننده و هم دولت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۰۳:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
بدبخت از کشاورز گیر نیاووردید؟!! گوشت شد 500 کسی حرف نزد اما تا برنج شد 100 همه ریختن سرش و واردات رو اولیت قرار دادن در سال حمایت از تولید برنج شد 70 تومان. در ژاپن محصول کشاورز پیش پیش دو برابر خریداری میشه اینجا اولویت خرید سَم خالص از هندوستان و پاکستانه. مردم خودرو 100 تومانی رو 1 میلیارد میخرند ککشونم نمیگزه ولی برای برنج کشاورز بیچاره عربده می کشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
دولت‌ چرا در همه‌ مسائل‌ به‌ فکر مردم‌ نیست‌ مثلا چرا خودرو‌ وارد نمیکند که‌ مردم‌ مجبور‌ نباشند خودروهای‌ آشغال‌ ایرانی‌ را اینقدرگران‌ بخرند.فقط‌ زورش‌ به‌کشاورز‌ بدبخت‌ میرسه‌ با واردات‌ برنجش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
خداوند به شما کشاورزان سلامتی بدهد
Iran (Islamic Republic of)
یا علی مولا
۱۳:۱۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
آقایان من کشاورزان واصلا اعتقادی به گرون فروشی برنج ندارم ولی انصاف در قیمت باید باشد تا زمانی که برنج دست کشاورزان بود حداقل قیمت وقتی به دست دلالان رسید با قیمت گزاف عرضه شد و افزایش قیمت برنج در سال گذشته توسط دشمن و دوستان نادان انجام شد که با افزایش بی برنامه برنج ایرانی را از سفرهای مردم حذف و برنج خارجی را جایگزین وسلیقه وذائقه مصرف کننده را تغییر دادن بدون حتی ریالی برای این تغییر هزینه کنند و کشورهای تولید کننده از این شرایط ایجاد شده استقبال کردند و امروز اثرش را کشاورزان دارند میبیند و التماس مصرف کننده داخلی را میکشند وبا این همه هزینه وافزایش قیمت نهادهای کشاورزی و ماشین آلات قیمت بمراتب کمتر از سال گذشته آقایان مسئول لطفاً بصیرت را در بازار اقتصادی هم سر لوحه کار خویش قرار دهید و همیشه بدانید دشمن با طرح های مختلف ورود پیدا میکند از جمله افزایش ناگهانی برنج در سال گذشته وحذف مصرف کننده داخلی وجذب تولیدات خارجی و میدانیم شرکتی که در سال گذشته این بلا را سر مصرف کننده و کشاورزان و تولید داخل آورده بیشتر فکر واردات برنج بوده است نه بفکر جیب کشاورز وحامی تولید داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
یک هکتار شالی ۴۰ میلیون خرج داره در عوض ۱۵۰ میلیون سود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
کشاورز شمالی یکروزه میکارند و یکروزه برداشت میکنند در واقع برنجکاری کارشان نیست کار اصلی اینها دلالی ساختمان سازی کار اداری و... هست عملا عامل بیکاری و افزایش قیمتها و پول سرگردانو...در شمال و کشور هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
مالیات کشاورز باید از در امد فروش محصول باشد و قیمتها باید کنترل و تعدیل شود.دولت ومجلس موظف به اینکارندو نباید جلوی واردات بهیچ عنوان توسط اقلیت نمایندگان برنجکار گرفته شود.ایران فقط شمال نیست حتی در شمال هم الان همه زمین کشاورزی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
زمینهای کشاورزی اکثرا جنگل . اراضی بنیاد علوی و تصرفی کشاورزان هست سند ندارند مالیات نمیدهند .باید جلوی این سو استفادهها گرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
تمام شهرههای بزرگ و کوچک دست روستاییان هست که سود باد اورده کشاورزی اوردن خریدن انصاف هم ندارند مالیات هم نمیدهند طلبکار هم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
باید جلوی تبدیل اراضی کشاورزی به باغ و سپس ویلا گرفته شود.تا قیمتها تعدیل گردد.باید نهضت ویلا سازی متوقف گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
وقتی جای پول نفت برنج هندی میگیرم میشه همین والسلام...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
احسنت به نویسنده این خبر و سلیقه اش در کاربرد کلمات شیرین مازندرانی و ترجمه اون و همچنین تصویرسازی قشنگ و در کنارش رساندن پیام کمک شالیکارهای عزیز سرزمین زیبای مازندران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
اسمش روشه برنج یعنی با رنج وزحمت به دست میادباید سود برنج تو جیب کشاورز بره نه دلال؛هر محصولی هم بایددوسومش داخل مصرف بشه یک سومش صادر بشه تا سود اصلی از مصرف کننده خارجی گرفته بشه نه ازمصرف کننده داخلی اینطوری نه به تولید کننده فشار میاد نه مصرف کننده داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
سلام تو رو خدا
قیمت خودرو را دریابید، چرا خودرو در پارسال فروردین ماشین پارس سال قیمت خورده بود بازار 240 ولی امسال قیمتش هست 700 میلیون
آخه بیش از سه برابر مگه چه اتفاقی افتاده در کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
خب سودی میبرید شما شالیکاران
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۴۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
دولت باید واردات برنج را محدود کند!
خریداران واقعی هم برنج مازندران را تهیه کنند ثبات نسبی در بازار صورت بگیرد.

بعد که برنج ایرانی رو به پایان بود، دولت درهای واردات را زمان برداشت بعدی باز کند.

مقصر اصلی دولت است و تمام!
Iran (Islamic Republic of)
NP
۱۸:۳۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
اتفاقا یک خانم و آقایی رو میشناسم که مزرعه برنج مناسبه میگیرن موقع برداشت از سهم خود و فروش خیلی طمع کار میشن طوری که انبار ذخیره می کنند تا گران به مردم بفروشند وقتی پرسیدم چرا !!خیلی راحت در جواب گفتن چون همه چیز برای مرحله به مرحله کشت برنج گرون شده چرا ارزون بدیم . اما می بینیم همین برنج خارجی با بهترین فن آوری روز دنیا و مرحله به مرحله در کشورهای دیگر کشت و برداشت و با قیمت بسیار خوب به مردم به قیمت خیلی منصفانه به فروش میرسه، الان هم که برنج خارجی هم به داخل وارد می کنند برخی اشخاص خاص ویژه هستند که با احتکار انحصار در اختیار خود با قیمت گذاری بسته بندی به مردم عرضه می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۸:۱۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
درسته کاشت برنج سخته ولی خب بیشتر سود تو جیب دلال میره چون خود کشاورز راحتره و براش درد سر نداره
قیمت برنج خیلی بالا رفته خارج از توان خریده مردم عادیه کسی که داره قطعا برنج ایرانی می‌خره و کسی که نداره هندی سال قبل هر روز مینالیدن خریدار برنج نیست ولی وقتی میرفتی پیش کشاورز میگفت من ندارم دلالم هر قیمتی میخاست تعیین می‌کرد از اون ور تو خبرا برنج درجه یک 80 تومن بود میرفتی شمال 120 تومن
خود کشاورز میخاد که خراب بشه وگرنه کی تو ایران برنج ایرانی دوست نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
اشک تمساح کشاورزان شمالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
هیچ بقالی نمیگم ماستم ترشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
انقدر سم به برنج داخلی میزنن که اگر بخواهد صادر بشه اجازه واردات نمیدند.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۱۳:۵۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
ایراد برای مدیریت نیروی انسانی است کشاورز که در 4000 متر زمین کار میکند کشاورز نیست یک باغچه دارد تا در ان سبزی و... بکارد نه اینکه با ان خرج سالش را در بیاورد .زمینها کوچک جمعیت زیاد با هم جور در نمی اید. دولت برنامه ریزی کند جوانان در صنعت ومعدن مشغول شوند ووارد کشاورزی با زمین کوچک نشوند. کشاورزان زمینهای کوچک را بفروشند به یکنفر تا کشاورززی مکانیزه وبه صرفه شود پولش را در شرکتهای تولیدی ومعدنی با مدیریت دولت به کار اندازند هم از کارشان وهم از سهمشان سود کسب کنند. قطعا کشاورزی در زمین کم ضرر است حداقل زمین برای کشت برنج 5 هکتار پنبه 10 هکتار وگندم باید 30 هکتار باشد تا جوابگوی هزینه کارگر وکود وبذر و ماشن الات و اب وسم و.. را بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
دولت باید با واردات برنج ارزان قیمت خارجی مصرف کننده حمایت کنه گرانفروشان داخلی خودشون تادیب میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
دیگه کسی پول برنج داخلی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
دولت برنج مازاد را با قیمتی که توسط کشاورز و کارشناس بصورت عادلانه طی یک فرمولی بدست می آید بخرد و با کمی سود عادلانه در سطح کشور در فروشگاهای زنجیره ای بفروش برساند در اینصورت هم کشاورز هم خریدار هم دولت هر سه رازی و سود عادلانه و حلال خود را برده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
من 4هکتار زمین شالیزاری درسرخرود دارم بحاطر اینکه دولت از تولید داخل کشاورزی حمایت نکرد ودراوج برداشت محصول دستور واردات برنج را صادر کرد زمین کشاورزی قیمتش 1میلیون ولی من 1هکتار ان را به قطعاد200-300متری تبدیل کردم فروختم مترررررررررررررررررررررررررررررررررررررررری 10میلیون تومن بله انشالله 2هکتار را سال اینده 1هکتار را میذارم برای خودم کشت کنم غذای فرزندانم شود
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۲:۱۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
من مازنی وکشاورزم دولت حمایتش فقط از خودروسازها وتولید کنندهاس کود وسم ونایلونهای کشاورزی ده برابر ولی کیفیت بسیار پایینتر نسبت به قبل ...کشاورز ها بفکر فروش زمینهایی که از طلا برای ایران باارزش تر هستن این یعنی فاجعه ی ملی درآینده ای نزدیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
برنج به این گرونی اصلا نمیشه خرید،اتفاقا مقصر اصلی خود کشاورزا هستن که میخواستن به قیمت طلا بفروشن،الان یه کارمند عادی توی سال میخاد۱۰۰تومن درآمد داشته باشه ولی یه کشاورز بایک هکتار زمین براحتی ۳۰۰ملیون درامد داره حالا این درامد فقط شالی هست اونم توی سه ماه،الان بهترین درامد رو کشاورزا دارن ووضعیت کارگر وکارمند خیلی خرابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
تو دیگه چقدر احمقی
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۳:۲۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
کارمند توی سرما گرما نشسته داره کارشو انجام میده ولی کشاورزچی تاخرخره تو گله داره جون میده این زمونه که هر هکتار۸۰میلیون که فقط باید هزینه کنه تو این اوضاع نداری خوب شما برنج گیلان نخور برو برنج پلاستیکی خارجی بگیر بفکرعاقبت برنج پلاستیکی هم باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
۱ هکتار زمین ۱۵۰ میلیون هزینه داره اونم در شرایط خوب
نه مثل پارسال که کمبود اب داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
اتفاقا هر هکتا ر۳۰ ملیون بیشتر خرج نداره،و به راحتی درآمد میلیونی دارن،دیدم که میگم اونم به تعدادزیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
هزینه کاشت ۱ هکتار زمین توسط تراکتور شده ۹ میلیون
بعد بقیه کارهاش شده ۲۰ میلیون
۱هکتار نشا میشه ۶ میلیون توسط دستگاه نشا
شما چیو دیدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
متاسفانه دولت از کشاورز حمایت کافی نمیکنه،هزینه های کشاورزی ده برابر شده،کود ۱۰۰ هزار تومنی شده ۹۵۰ تومن،نمیشه کشاورز بدبخت بمونه بخواطر اینکه قدرت خرید مردم پایینه،برنج زیر ۱۲۰ تومن ضرره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
خب وقتی مردم نتونن بخرن که بیشتر ضرره،شمابفکر درآمد میلیاردی هستی که اینجور میگی،یکم کمتر سود کنید تا ما بدبختاهم بتونیم برنج بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
مرغ از ۳۰ تومن شده ۷۰ تومان
خیار از ۱۰ تومان شده ۳۰
پیاز از ۱۰ شده ۳۰
اهن از از ۱۰ شده ۳۵
برنج از ۶۰ تومان پارسال شده ۹۰ تومان
بعد شما میگی در امد میلیاردی
-
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
هزینه ها بالا رفته . دیگه رمقی برای کشاورزان نمانده . دولت باید زود دست بکار شود و فکر چاره ای باشد . دیگه انگیزه ایی برای کشاورز نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
جالبه همه به برتری طعم وکبفیت برنج ایرانی اتفاق نظر دارند؛طعم برنج ایرانی به خاطر آب و هوای ایرانه پس باکشت فراسرزمینی برنج ایرانی تولید نمیشه!!
Iran (Islamic Republic of)
پت
۱۰:۰۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
برنج با این قیمت کی بخره؟کارمند و کارگر که باین حقوقها خدا حافظ برنج داخلی !
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۲۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
نمیدانم چطورمردم خودروی ۳۰میلیونی داخلی رو۵۰۰میلیون میخرندولی گرانی برنج برایشان قابل هضم نیست ونخریدندکاش پرای روهم نمی خریدن تاشایددوباره ۳۰ تومن شود
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۳۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
برنج تولید داخل رو۵۰هزارتومان بالاترنمیخرندولی..۳۰میلیونی تولید داخل را۵۰۰میلیون میخرندچون دولت پشت اون تولیدکننده هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
قیمت برنج ایرانی طی 3 سال اخیر ، 3 برابر شده است !!
نتیجه اش این است که انبارهای شالیکوبیها و برنج فروشان مملو از برنج سال گذشته است !!
اجحاف به مردم و مصرف کنندگان نتیجه خوبی برای تولیدکننده ندارد!!
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۰:۵۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
نمیشه تولید کننده زحمت بکشه و سود نکنه،قیمت سم و کود ده برابر شده،جیب خالی مردم که نباید از رنج کشاورز جبران بشه،برنج زیر ۱۲۰ تومن برای کشاورز یعنی ضرر
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
شما بیا یک روز به جای کشاورز در شالیزار فقط راه برو
بعد میفهمی برنج کار چه زحمتی داره میکشه در شالیزار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
امسال شالیکار رو به نابودی است، در صورتی که سبوس برنج در حال حاضر کیلوی ۷۵، ۸۰ هست قیمت برنج ۸۰هستش ، کاش قبل از قیمت گذاری قیمت وسایل دیگه که تو شالی استفاده میشه رو ارزون میکردن .
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۵۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
برادر من!
این کار دلالان بوده که به یک باره ۳ برابر کردند!

وگرنه کشاورزان به حق خودشان راضی بودند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
برنج قاطی میفروشن و با احتکار و گران فروشی و جبران میکنند
-
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
این کار دلالان و واسطه ها هستش . کشاورز با زحمت اینکار را نمیکنن و روزی خود را با این کار از بین نمیبرن
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم خدمتگذار
۱۶:۳۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
برنج قاطی کار کشاورز نیست کار دلالان وسود جویان است
آخرین اخبار