عباس موزون:

ازمهمانان زندگی پس از زندگی تعهد گرفتیم/پخش یک روایت سانسورشده!

مجری و تهیه‌کننده «زندگی پس از زندگی» با اشاره به تنها ممیزی این برنامه در چهار فصل اخیر بیان کرد که این مورد را به شکل دیگر در فصل اخیر نمایش داده است.

برنامه «زندگی پس از زندگی» چند سالی است که به یکی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون تبدیل شده است. روایت‌های تجربه گران این برنامه از دنیایی که دیده‌اند گاهی آنقدر پر فراز و نشیب است که حتی مخاطبی را که به دنیای پس از مرگ اعتقادی ندارد به خود جلب می‌کند.

در این برنامه مهمانان از تجربه‌های نزدیک به مرگ می‌گویند تجربه‌هایی که گاهی در آن‌ها به عالم ماورا رفته‌اند و گاهی در عالم ماده در یک لحظه در چند مکان بوده‌اند و ب صورت همزمان و موازی اتفاقات مختلف را درک کرده‌اند.

عباس موزون مجری برنامه است که تهیه کنندگی و تحقیق و پژوهش آن را هم بر عهده دارد و به همراه تیمی که دارد سوژه‌های این برنامه را انتخاب کرده و با شاخصه‌هایی که دارد شرکت کننده‌های نهایی را جلوی دوربین می‌آورد. سوژه‌های فصل اخیر از برنامه هم از میان بیش از ۲۰۰۰ نفر انتخاب شده‌اند.

از عباس موزون درباره سختی‌ها و چالش‌هایی که در این برنامه با آن‌ها مواجه می‌شود پرسیدیم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

 بد نیست از سخت‌ترین سوژه‌ها و یا به تعبیر پرچالش‌ترین سوژه‌هایی که در این فصل از «زندگی پس از زندگی» با آن‌ها مواجه بودید، شروع کنیم. آیا هنوز هم درباره جلب رضایت سوژه‌ها و اطرافیان‌شان برای حضور در برنامه با چالش‌هایی مواجه هستید؟

اگر بخواهم از چالش‌ها آغاز کنم باید بگویم مهمترین چالش ما کمبود زمان بود. زمانی که برای این فصل در اختیار من قرار داشت، نسبت به تمام فصل‌های گذشته، زمان کمتری بود و همین کوتاه بودن زمان همه کار‌ها را خیلی سخت، فشرده و سنگین کرد. در مواردی حتی تا چند دقیقه مانده به تایم پخش، همچنان مشغول کار بودیم. حتی در بخشی از ماه مبارک رمضان مشغول تصویربرداری و ضبط برنامه هم بودیم که این در فصل‌های گذشته بی‌سابقه بود. درباره مواجهه با تجربه‌گران و چالش‌های آن هم باید بگویم امسال هم نمونه‌هایی داشتیم.

موردی داشتیم که برای جلب رضایت یکی از تجربه‌گران، در شهر محل سکونت او برای چند روز ساکن شدیم. حتی منزل خود را ترک کرده بود تا ما به او دسترسی نداشته باشیم و در اماکن دیگری او را پیدا کردیم. برخی از دوستان او حتی برخورد‌های نامناسبی با بنده داشتند که حتی نمی‌توانم بیان کنمموردی داشتیم که برای جلب رضایت یکی از تجربه‌گران، در شهر محل سکونت او برای چند روز ساکن شدیم. حتی منزل خود را ترک کرده بود تا ما به او دسترسی نداشته باشیم و در اماکن دیگری او را پیدا کردیم. برخی از دوستان او حتی برخورد‌های نامناسبی با بنده داشتند که حتی نمی‌توانم بیان کنم. حتی اهانت هم کردند و این‌ها کار را برای ما خیلی سخت می‌کرد، اما چند شبانه‌روز وقت گذاشتیم تا از طریق واسطه‌های مختلف بتوانیم رضایت فرد را جلب کنیم. حتی موردی داشتیم که ما را حذر می‌دادند که اگر بیشتر مسیرتان را ادامه دهید، برای‌تان خطرناک خواهد بود!

ولی برخی از تجربه‌گران خودشان را مأمور به روایت تجربه‌شان می‌دانستند. چطور در مقابل برخی اینگونه مقاومت می‌کردند؟

البته عبارت «مأمور» می‌تواند سوءبرداشت‌هایی را به همراه داشته باشد. بهتر آن است که بگوییم برخی از این افراد «مشروط» و «منوط» به روایت شده بودند که البته معدودی از این افراد هم بوده‌اند. این شرط را برای برخی از افراد خطاکار گذاشته و گفته بودند می‌توانی بازگردی به شرط آنکه جبران مافات کنی و ضمن آن باید به دیگران هم بگویی که چه چیزی را تجربه کرده‌ای تا دیگران هم هشیار شوند.

اما اینگونه نبوده که فرد خوبی این تجربه را کسب کرده باشد و به‌واسطه همین خوب بودن مأموریت و مسئولیتی به او سپرده باشند، اینگونه نبوده است. از طرف دیگر ما برای راضی کردن خانواده برخی تجربه‌گران، گاهی موفق نمی‌شویم و تجربه‌گرانی داشته‌ایم که به‌رغم تأیید و گواهی صحت تجربه‌شان راضی به حضور در برنامه نشدند.

موردی داشته‌اید که تا پای ضبط آماده باشد و پشیمان شود و یا حتی بعد از ضبط برای پخش رضایت ندهد؟

بله. همین امسال ما دو تجربه‌گر داشتیم که از آذربایجان تا تهران آمدند، حتی در استودیو هم حاضر شدند، اما گفتند آمدیم تا اینجا به احترام دعوت شما، اما عذرخواهی می‌کنیم و نمی‌توانیم مقابل دوربین حاضر شویم. ما یک شب با این عزیزان گفتگو کردیم، اما سرانجام هم راضی نشدند.

اصلی‌ترین نگرانی این افراد چیست؟

دلایل مختلفی دارد. برخی نگران آبروی خود و قضاوت مردم هستند. برخی می‌گویند این‌ها درباره خودم مهم نیست، اما دختر دم بخت دارم و نمی‌خواهم او مورد قضاوت قرار گیرد. برای برخی هم بیان تجربه‌شان باعث ایجاد تنش‌های خانوادگی می‌شود و ممکن است مشکلات حقوقی و خانوادگی برای‌شان به همراه داشته باشد.

جایی گفته بودید فصل چهارم «زندگی پس از زندگی» به دلیل سختی‌هایش مرا پیر کرده است. کمی بیشتر از این سختی‌ها هم می‌گویید.

همان‌طور که اشاره کردم ما برای این فصل چیزی در حدود یک سوم یا حتی یک چهارم فصل‌های قبل زمان داشتیم. البته با فصل یک که اصلاً قابل قیاس نیست چراکه ۴ سال کار پژوهشی در آن فصل داشتیم و فقط ضبط برنامه چیزی در حدود دو سال و نیم زمان برد. سازمان صداوسیما، اما سازوکاری دارد که در چارچوب آن این قاعده نمی‌گنجد که برای یک برنامه گفتگومحور گاهی به بیش از یک سال زمان نیاز است. همین یکسال را هم در نظر می‌گیرند صورت اسمی دارد و در عمل زمان خیلی کمتر است. این مدت فقط برای ضبط و تدوین باید صرف شود و این در حالی است که من فقط برای پژوهش و رسیدن به ساختار روایی ایده‌آل به یک سال زمان نیاز دارم.

برای فصل چهارم «زندگی پس از زندگی» ما تنها دو ماه زمان داشتیم و تولید برنامه در این زمان چیزی شبیه معجزه بود* فکر می‌کنید تأثیر این فشار‌ها بر کیفیت روایت تجربه‌ها، روی باورپذیری آن‌ها نزد مخاطب هم تأثیر می‌گذارد؟

قطعاً فرآیند تولید و مواردی مانند تدوین در کیفیت نهایی تأثیر دارد. شما وقتی مواد لازم را برای یک غذا آماده می‌کنید و روی میز می‌گذارید، تازه ابتدای کار هستید و آشپزی از لحظه‌ای آغاز می‌شود که این مواد را با هم ترکیب می‌کنید. از این منظر اصل تولید یک برنامه هم از لحظه تدوین و پرداختن به جزییاتی مانند موسیقی و صداگذاری و افکت آغاز می‌شود.

تدوین کمتر از شش ماه برای یک برنامه را من تدوینی ناپخته می‌دانم و متأسفانه هرسال هم داریم همین فرآیند را طی می‌کنیم، در حالی که قطعاً مطلوب من نیست. برای فصل چهارم «زندگی پس از زندگی» ما تنها دو ماه زمان داشتیم و تولید برنامه در این زمان چیزی شبیه معجزه بود؛ بنابراین در طول سال یعنی در بازه زمانی «پیش تولید» تا اواسط مرحله «ضبط و تولید» یعنی تقریباً طی ۱۰ ماه، تجربه‌های ابرازی بیش از ۲۲۴۵ تجربه‌گر بررسی شد.

 با همه این افراد شخصاً گفتگو کردید؟

خیر برای مصاحبه‌های اولیه من یک تیم در اختیار دارم. این تیم ۴ نفر عضو دارد که کمک می‌کنند در طول روز‌ها و ماه‌ها این مصاحبه‌ها دریافت و نتایج آن بررسی شود. آن‌هایی که شاخص‌های اولیه را داشته باشند به بنده ارجاع داده می‌شوند برای گفتگوی بیشتر.

 از این ۲۲۴۵ نفر چند نفر به این مرحله رسیدند؟

از این تعداد ۲۸ نفر به مرحله ضبط و پخش برنامه رسیدند. برای رسیدن به این ۲۸ گزینه، ۱۶۳ نفر مصاحبه مقابل دوربین داشتند. در یک نگاه ساده شاید برداشت مخاطب این باشد که ما ۳۰ تجربه‌گر را انتخاب کرده‌ایم و ۳۰ گفتگو گرفته‌ایم، اما در واقع ما با ۱۶۳ نفر مصاحبه کرده‌ایم! در عین حال مثلاً برای یک تجربه‌گر که ساکن همدان بود، برای ضبط روایت شاهدان به چهار شهر مختلف سفر کردیم، از بروجرد تا کیش و قم. به همه این شهر‌ها گروه فیلمبرداری اعزام شده است، اما مخاطب متوجه این فرآیند پیچیده نیست.

برای رسیدن به این ۲۸ گزینه، ۱۶۳ نفر مصاحبه مقابل دوربین داشتند. در یک نگاه ساده شاید برداشت مخاطب این باشد که ما ۳۰ تجربه‌گر را انتخاب کرده‌ایم و ۳۰ گفتگو گرفته‌ایم، اما در واقع ما با ۱۶۳ نفر مصاحبه کرده‌ایم! در هر فصل هم احساس می‌کنیم برای اقناع مخاطب کار پیچیده‌تری داریم و به همین دلیل تلاش می‌کنیم روایت همه شاهدان را ضبط کنیم. حتی همین امسال ما مدارکی را در برنامه نشان دادیم که شاید مخاطب عام متوجه آن نشد، اما حتماً برای پزشکان معنادار بود. ما برای همین فصل حدود ۱۰۹،۹۱۹ هزار نفر-کیلومتر سفر فقط برای ضبط روایت‌ها داشتیم. ما حتی از هرات تا اسپانیا، در خارج از مرز‌های ایران هم ضبط برنامه داشتیم.

 با کارشناسان چند کشور برای تولید برنامه در تعامل بودید؟

با کارشناسان ۱۰ کشور مانند روسیه، فرانسه، اسپانیا، هلند، انگلستان، عراق، افغانستان، چین و آفریقای جنوبی از طرق مختلف اعم از گفتگوی ویدئویی و تلفنی و یا ارتباط اسکایپی و ایمیلی، در این مدت در رابطه بودیم.

اما تجربه‌گران خارجی‌تان محدود به کشور‌هایی مانند افغانستان بود.

ما از اسپانیا و افغانستان تجربه‌گر داشتیم و یک خانم پزشک هم از فرانسه در برنامه حضور پیدا کرد. ما از پنج کشور مصاحبه ضبط شده داشتیم که چهار مورد آن‌ها از آنتن هم پخش شد. این‌ها نکاتی است که مخاطب برنامه نسبت به آن‌ها بی‌اطلاع است و به همین دلیل هم در بازخورد‌هایی که مثلاً در فضای مجازی نسبت به برنامه شاهد هستیم، غالباً این موارد مورد غفلت قرار می‌گیرند.

تعداد تجربه‌گران در کشور خودمان به پایان رسیده که حالا در این فصل سراغ تجربه‌گران کشور‌های دیگر هم رفتید؟

خیر اینگونه نیست. در کشور خودمان صد‌ها هزار تجربه‌گر داریم، اما نمی‌خواهیم احساس شود ما این برنامه را با نگاه صرف به درون کشور ساخته‌ایم و اهداف سیاسی پشت آن است. می‌خواهیم مخاطب بداند این پدیده مربوط به ایران نیست و حرفی هم که در آن مطرح می‌شود ارتباطی با کشور ما ندارد.

با تمام این تفاصیل، اصلی‌ترین واکنش و انتظار مردم در مواجهه رو در رو با شما پس از چهار فصل تولید و پخش «زندگی پس از زندگی» چیست؟

عده زیادی که واقعاً اظهار لطف می‌کنند. برخی تقاضای ادامه تولید برنامه را دارند. بعضی هم کنجکاو هستند بدانند تأثیر این برنامه بر روی خودم چه بوده است. تعداد هم می‌خواهند درباره ناگفته و چیز‌هایی که شاید روی آنتن مطرح نشده است بدانند.

 هنوز یعنی گروهی از مخاطبان این احساس را دارند که شما چیز‌هایی را روی آنتن نمی‌گویید؟

بله. این احساس را دارند. در این میان البته برخی شوخی‌هایی هم با برنامه می‌کنند. برخی به شوخی می‌گویند الان که پیش ما آمده‌ای، نکند ملک الموت را همراهت آورده باشی! در مجموع، اما بیشترین واکنش‌هایی که از مردم شاهد هستیم یکی اظهار لطف است و یکی ادامه تولید برنامه برای پخش در طول سال و از شبکه‌های مختلف.

همه مردم من‌جمله تجربه‌گران حاضر در برنامه با ملاحظات سیاسی و مذهبی آشنا هستند و خیلی بدیهی و منطقی است که کسی در گفته‌های خودش موردی را مطرح نکند که بعد ما بخواهیم آن را سانسور کنیم* ناظر به همان عده‌ای که هنوز فکر می‌کنند بخش‌هایی از این روایت‌ها روی آنتن پخش نمی‌شود، این سوال را مطرح می‌کنم؛ چه بخش‌هایی از این روایت‌ها ممکن است مورد ممیزی قرار بگیرد؟

مخاطب باید این نکته را بداند که به‌طور طبیعی و منطقی، همه مردم من‌جمله تجربه‌گران حاضر در برنامه با ملاحظات سیاسی و مذهبی آشنا هستند و خیلی بدیهی و منطقی است که کسی در گفته‌های خودش موردی را مطرح نکند که بعد ما بخواهیم آن را سانسور کنیم. مگر می‌شود در این شرایط کسی به برنامه بیاید و حرف‌های سانسوری بزند؟ اصلاً اینگونه نیست. ما در همه این فصل‌ها یک مورد حذف آن هم در فصل اول داشتیم که همان مورد هم به‌گونه‌ای دیگر در همین فصل چهارم مطرح شد و اتفاقاً به جایی هم برنخورد! این مورد هم مربوط به یک خیانت خانوادگی بود که به دلیل محدودیت بازه سنی مخاطبان و اینکه ممکن است برنامه مخاطب کودک و نوجوان داشته باشد، در فصل اول پخش نشد.

فقط همین مورد را داشتیم و غیر از این هیچ سانسوری نداشتیم. امسال در روایت دیگری، فرد تجربه‌گر با ادبیات مناسب‌تری به همین مورد اشاره کرد و ما هم بخشی از آن را در تدوین به روایت فردی که در فصل اول به این مورد اشاره کرده بودم کات زدیم تا این دو تجربه در کنار یکدیگر شنیده شود. همان بخش سانسوری فصل یک، در فصل چهار پخش شد و هیچکس هم نفهمید!

غیر از ۲۸ نفری که در برنامه حاضر شدند و روایت‌شان ضبط شد، باقی آن بیش از ۲ هزار نفری که اشاره کردید گفتگوی اولیه‌ای با آن‌ها داشته‌اید آیا روایت‌های کذبی ارائه کرده بودند یا بخشی از همان‌ها را در فصل‌های‌آینده خواهیم دید؟

تقریباً همه این افراد را کنار می‌گذاریم. یا تجربه‌شان بیش از اندازه کوتاه بوده است یا از جنس خواب بوده و صحت آن برای‌مان تأیید نشده است. برخی شواهد کافی نداشتند و به دلایل متعددی این‌ها کنار گذاشته شده‌اند.

 چقدر آدم‌ها وسوسه می‌شوند و هوس می‌کنند با بهانه چنین روایت‌هایی سراغ شما بیایند و اینگونه به افراد دیگر شناسانده شوند؟

ما هیچ‌گاه از افراد انگیزه‌خوانی نمی‌کنیم. اجازه دهید مثالی بزنم؛ شما می‌گویید ما یک استادیوم ورزشی داریم که ۳۰ سکو برای تماشاگران دارند و تنها به آن‌هایی که کارت ورود در اختیار دارند، می‌توانیم اجازه ورود بدهیم. ۲۲۴۵ نفر به مقابل در آمده‌اند. شما نه انگیزه‌اش را دارید و نه برای‌تان جذاب است که انگیزه‌خوانی کنید، فقط بررسی می‌کنید آن‌هایی که کارت دارند بتوانند وارد شوند. کسی که کارت ندارد را دیگر قضاوت نمی‌کنیم که آیا مثلاً راست می‌گوید کارت داشته و حالا گم کرده یا مثلاً اهداف دیگری داشته است. به همکارانم هم توصیه کرده‌ام که ما حق نداریم به این فکر کنیم که آیا فردی که به ما مراجعه کرده است، دروغ می‌گوید یا راست می‌گوید. تنها شواهد و سنجه‌ها را بررسی می‌کنیم که آیا هم‌خوانی دارد یا ندارد. نیت‌خوانی در این موارد نه از نظر اخلاقی و شرعی درست است و نه ما وقت پیگیری آن را داریم. البته در مواردی به‌صورت مشهود با مورد توهم و یا خواب مواجه بوده‌ایم.

ولی سوءاستفاده‌ای ندیده‌اید؟

موارد خیلی معدود بوده که آن هم از نابلدی همان افراد بوده که متوجه این موضوع شده‌ایم. ما، اما در این زمینه بررسی و تجسس نمی‌کنیم تا از نظر شرعی دینی گردن‌مان نماند.

در پشت‌صحنه به همه این افراد این توصیه را داریم که وقتی برنامه پخش شد، خود را در جایگاه مدرس و معلم دیگران نبینید و به اشتباه برای خود اوج نگیرید. حضور در این برنامه نه حکم مدرک تحصیلی را دارد نه شما را تبدیل به عالم دهر می‌کند* آیا مراقبتی از آدم‌ها بعد از حضور در برنامه هم دارید؟ به‌خصوص که برخی از تجربه‌گران در همین برنامه تأکید می‌کردند که به رغم تجربه‌ای که داشته‌اند الزاماً افراد ویژه و مقدسی نیستند. آیا از این منظر مراقبتی دارید که این افراد مورد رجوع دیگران به‌عنوان افراد مقدس و ویژه قرار نگیرند؟

ما در مواجهه با این افراد، با دو طیف مواجهیم. آن‌هایی که این تجربه‌گران را شیاد و دروغ‌گو می‌دانند و بعد از حضور آن‌ها در برنامه اذیت‌هایی به آن‌ها می‌رسانند. عده‌ای هم از همین سو که شما گفتید سراغ آن‌ها می‌روند. راهکاری که ما داشتیم اول این بود که در پایان هر گفتگو از تجربه‌گر بپرسیم آیا بعد از آن تجربه مجدد آلوده به گناه شده‌ای یا نه تا خودش معترف شود که هنوز هم یک فرد عادی است. اما بعد احساس کردیم گویی این میزان کافی نیست و گویی مخاطب متوجه این موضوع نشده بود.

به همین دلیل در پشت‌صحنه به همه این افراد این توصیه را داریم که وقتی برنامه پخش شد، خود را در جایگاه مدرس و معلم دیگران نبینید و به اشتباه برای خود اوج نگیرید. حضور در این برنامه نه حکم مدرک تحصیلی را دارد نه شما را تبدیل به عالم دهر می‌کند. تذکر می‌دهیم که شاید عده زیادی در فضای مجازی به شما مراجعه کنند و چنین شائبه‌ای را برای‌تان به‌وجود بیاورند، اما باور نکنید و سعی کنید به این حرف‌ها بی‌توجه باشید. در عین حال، اما بالاخره از میان این بالغ بر ۱۴۰ نفر، بوده‌اند دو سه نفری که لغزیده‌اند و بنده همچنان از آن‌ها گله‌مند هستم.

این افراد عهد دوستانه‌ای که با هم بسته بودیم را شکستند، اما می‌دانم که مقصر هم نیستند، مقصر اصلی طیفی از جامعه و به‌خصوص مراکز حوزوی و دانشگاهی ما هستند که با من تماس می‌گیرند و می‌خواهند برخی از تجربه‌گران را به برنامه‌های خود دعوت کنند! همین مراکز گاهی بدون ارتباط با من اقدام به دعوت از این افراد می‌کنند و همان‌ها مقصر هستند که یک تجربه‌گر را به مسیر انحرافی می‌کشانند. این بسیار اشتباه است. این افراد علم ندارند، صرفاً یک تجربه دارند.

ما بنا به جوانب و مصالح متعدد، از تجربه گران تعهد کتبی گرفته‌ایم که پس از برنامه به سراغ زندگی عادی خود بروند و اینگونه نباشد که با هدف سخنرانی، وعظ و یا بازتکرار تجربه‌شان سر از منبر و تریبون و مدرسه و مسجد و آمفی تئاتر یا رسانه‌های مختلف درنیاورند؛ و همیشه از ایشان خواسته‌ایم که پس از خروج از استودیو برگردند سر زندگی قبلی و عادی شان. نه اینکه بر اثر مراجعات مردم تصمیم بگیرند که بر پایه‌ی این تجربه، تریبون سازی و میانداری کنند.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
باسلام و درود بی پایان بر شما ویاران با وفایتان واقعا برنامه زندگی پس از زندگی تاثیر گذار وعالی است دانشگاه انسان سازی با صفات آدمیت را بخوبی آموزش میدهد نور برنامه شما برای همیشه وعمر طولانی مستدام وروشن باشد ا صداوسیما میخواهم زمان لازم ومورد نیاز این برنامه بسیار عالی رابه آقای دکتر موزون بدهند وخواهش بعدی من تکرار تمام این برنامه در روز وساعت مشخص تعیین کنید من فقط همین برنامه را میبینم خواهش سوم اینکه به زبانها ی مختلف جهان ترجمه ودر اختیار مردم دنیا قرار بگیرد تا جهانیان ازفساد پلیدیها وبدی ها دور شوند آقای دکتر عباس موزون خوش به سعادت شما که پاداش عظیمی در انتظار شما است یاحق علی یارتان وخدا نگهدارتان
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۱۱:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
خداروشکر میکنم بلخره ی برنامه ای درست شد که اموزنده باشه واز شما بی نهایت ممنونم که چشم وگوشمونو باز کردیدنسبت به همه چی.... بهتون قبطه میخورم بابت عمل خیری که انجام میدین..... خداخیرتون بده.من به نوبه خودم دارم سعی میکنم که بهترین بنده خدا باشم تا وقتی که در محضرخدای عزیزم قرار گرفتم سربلند بیرون بیام و از من راضی باشه و بهتریناشو واسم بخواد سعی میکنم هرجا کار خیره از دست ندم وحسرت های اون دنیارو تجربه نکنم..خیلی خیلی سپاس گزارم اول از خدا بعدم از شما...خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.با آرزوی ظهور اقاجانمون وآرزوی بهترینا برای هممون
Iran (Islamic Republic of)
سلام خانم دهقانیم از مشهد
۱۱:۴۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام جناب موزون من خیلی از کودکی تجربه های داشتم اما نمیگفتم میترسیتم مسخره قرار بگیریم اولین بار در ۷سالگی تونلی را دیدیم که سریع برگشتم اون گفتم اما کسی باور نکرد من هر سال ماه رمضان منتظر برنامه خوب شما هستم خسته نباشید در پناه خدا مهربان
Iran (Islamic Republic of)
نجمه
۰۶:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا این برنامه خوب وتاثیر گدار را غیر از ماه رمضان پخش نمی کنید ؟ لطفا لا اقل هفته ای چند برنامه داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۲:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
۲ مسئله مهم هست که در این مستند ازش حرفی زده نشد اول ریسمان نقره ای که یک سرش به جسم یکسرش هم به پشت روح متصله دلیل وجودیش چیه دومم تغییراتی که در ذهن تجربه گر بعد از بازگشت ایجاد میشه که شبیه به پیشگوییه یا مسلط شدن به خواب و کنترل کردن روند خوابی که میبینیم و درآخر دیدن روح افراد زنده ای که قراره ۲ الی ۳ ماه بعد فوت کنن و روحشون وقتی عمودین گاهی حدود ۱۵ سانت از پشت بدنشون خارج میشه، چه چیزی باعث شده ببینمشون آزار دهندس ،،پرسیدم بلکه آقای موزون بواسطه برنامشون جواب این سوالارو بدوننو آدم بفهمه تجربه مرگ باهاش چیکار کرده که این اتفاقها براش میفته زندگیتو مختل میکنن این مسائل این رو هم بگم هیچ روح سرگردانی وجود نداره به محض فوت روح سوار بر نفس زمین به آسمون میره غیر از کسانی که قراره برگردن و اون ریسمان عین نخ بادبادک بهشون وصله ، با تشکر از عوامل سایت
Iran (Islamic Republic of)
الها
۲۲:۳۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
من به شخصه. تایید میکنم چون در عالم خواب دقیقا همی اتفاق که تجربه گران دیدن برام افتا. برا اولین بار کلمه شهادتین را یه اقا بهم گفت بگو . تا او موقع هیچوقت کلمه شهادتین به گوشم نخورده بود اصن صورتش معلوم نبود ولی مرد بود . منم بدون این ک بدونم شهادتین چیه شروع. کردم به خودندن شهادتین روحم داشت از بدنم جدا میشد داشتم سمت. بالا میرفتم یهو نمیدونم چ اتفاقی افتاد برگشتم به جسمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام جناب آقای موزون به نظر من دراین مدت تنها برنامه ایی که ارزش دیدن داشت زندگی پس از زندگی بود دستمریزاد دراطرافیان من تقریبا همه این برنامه رو میبینند وتاثیر زیادی روی رفتار خیلیها داشته ومراقبه ها بیشتر شده خداروشکر که برنامه ایی ساخته شد که به ارزشها افزود کاش به جای اینهمه سریال آبکی بی فایده چهارتا برنامه ی انسان ساز ساخته میشد حیف بیت المال نیست که اینطوری هدر میره؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۲۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
برنامه ی خوبیه اما داره به ورطه ی تکرار میفته، برای این هم راهکارهایی بیندیشید آقای مجری، مثلا استفاده از نظرات مخالفین و منتقدین به برنامه به شکل حضوری . دیگر این که پافشاری برای اثبات عقیده نباشد خیلی بهتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
باسلام حضور محترم اقای موزون عزیز کمال تشکر را از برنامه خوبتون دارم انشاالله ادامه دار باشدمن سال 85به خانه خدا مشرف شدم دفعه اول بود می رفتم لحظه ای که چشمم به خانه خدا افتاد متوجه شدم روحم با لای خانه خدا در طواف است خیلی زیبابود وقتی برنامه شما را می دیدم دقیقا حرف های تجربه کنندگان را با تمام وجود احساس می کردم در پناه خدا موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
با سلام و عای خیر برای دست اندر کاران برنامه عالی تجربه زنگی پس از زندگی بخصوص مجری فرهیخته و بزرگوار حقیقتا این برنامه تا اکنون از هزاران برنامه ای که از اکثر رسانه ها شنیدیم بسیار تاثیر گذارتر و مفید بوده است و این امر باعث شده تا افراد ی که دید درستی نسبت به سرای باقی و جهان آخرت نداشتند به باور برسند و همواره خودشان را در محضر خداوند لایزا ببینند و با این نگرش باعث اصلاح افراد و جامعه شود و ثواب آن نیز نصیب جناب آقای موزون و تیمش گردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
با سلام و دعای خیر برای جناب موزون و تمام اموات ایشان
حقیقتا برنامه عالی جناب موزون زندگی منو متحول کرد تا جای که زندگی بنده سمت و سو معنوی پیدا کرده چون قبل آشنایی با برنامه تمام دیدگاه من نسب به این دنیا و زندگی ۸۰درصد مادی بود همش در فکر توجیح کردن خطا هام بودم و هیچ کس رو ناظر بر اعمال خودم نمی دیدم و ترسی هم از انجام اعمال خطایم نداشتم اما اکنون مثل سابق فکر نمی کنم و با این حس و حال آرامش بیشتری دارم و هزاران بار خدای رو شاکرم که این برنامه عالی جناب موزون و همکاران بزرگوارشون باعث شد تا چند صباحی از عمر باقی مانده بتوانم توشه ای برچینم و دست خالی به سرای باقی نریم .امیدوارم این نظرو نظرات خوب و با انرژی به گوش جناب موزون و دوستنانشون برسه و خستگی از تنشون در ره . به قول جناب موزون به امید دیدار در بهترین و زیباترین وعدگاه یا حق .
Iran (Islamic Republic of)
مجید زارع
۱۱:۰۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
با سلام
ممنون از همه کسانی که در این برنامه زحمت کشیدند
خیلی آموزنده و مفید است
امیدوارم که این برنامه ها یه چیزی یادمون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
این برنامه ممکن است منجر به افزایش خودکشی‌ها در جامعه شود چون تمام افراد نشان داده شده از خوبی آن دنیا تعریف می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
چندقسمت ازاین برنامه مربوط به تجربه گرانی بودکه اقدام به خودکشی کرده وعذاب سنگینی متحمل شده بودندکه میتواندتلنگری باشد به انجام ندادن آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام‌ ممنونم‌ از‌برنامه‌ خوب‌ شما‌ آقای‌ موزون خیلی‌ سپاسگزارم من‌یک‌ کارگر‌ساده‌ام‌ با‌ حقوق‌ کم ولی‌ عاشق‌ دین‌اسلام‌ هستم‌خدا‌ را شاکرم‌ که‌ کامل‌ترین‌ دین‌ و کتاب‌ قر‌آن
و‌ پیامبران‌ و امامان‌ را‌ چراغ‌ هدایت‌ ما‌ قرار‌داد و‌ من‌ را‌ در‌ ایران‌ عزیز‌ و مردمان‌ شیعه‌‌که‌ دوستاران آقام‌ علی‌(ع)‌ هستند‌‌ به‌ وجود‌ آورد‌خدا‌ را‌ شکر که‌ امام‌ حسین‌ هست‌‌خدا‌ کنه امام‌ زمان‌ زود ظهور‌ کند‌ چشم‌‌ ما‌ به ‌جمال‌ نورانی‌اش‌ منور‌گردد
و خدای‌ بزرگ‌ ما‌ را‌ عاقبت‌ بخیر‌ کند‌ و‌ در‌ روز‌ محشر دست‌ ما‌ را‌ از‌ چادر‌ مادرمان‌ کوتاه‌ نکند‌ انشاءالله خدا‌ هم‌ به‌ شما‌ سلامتی‌ عنایت‌ کنه‌به‌ خاطر‌ اینکه‌ ما‌ را‌ بیدار‌تر‌ کردین‌‌ که‌ حواسمان‌ را‌ بیشتر جمع‌ کنیم‌ انشاءالله ‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام‌ ممنونم‌ از‌ برنامه‌ خوب‌ شما‌ زندگی‌ پس‌از‌ زندگی ممنونم‌ از‌ آقای‌ موزون‌ خسته‌ نباشید همه‌ی‌ این‌ حرف‌ها‌ حق‌ است‌ خدا‌ حق‌است قیامت حق‌ است‌ دین‌اسلام‌ حق‌ است امامان‌ پیامبران ‌حق‌ است‌ نکیر‌ و منکر‌حق‌ است روز‌ حساب‌ حق‌ است‌ قرآن‌ سخن‌ خدا‌ حق‌ است ظهور‌ امام‌ زمان‌ عج‌ حق‌است‌ امر‌به‌ معروف و نهی‌ از‌ منکر‌حق‌است‌‌ قیام‌ امام‌ حسین در‌مقابل‌ یزید‌‌ فاسد‌حق‌ است پشت ‌دین‌ اسلام‌ و حجاب‌‌ بودن‌ و تابع‌ آن‌ بودن‌ حق‌ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
باسلام وعرض خسته نباشید خدمت آقای موزون وهمکارانتون وبا آرزوی سلامتی میخواستم از برنامه خوبتون تشکرکنم.بنده از فصل اول با اشتیاق بیننده برنامه خوبتون بودم.خودم تجربه بسیار کوتاه از جدایی روح از کالبد داشتم حدود ۲۶ سال پیش وقتی ۲۸ سال داشتم خودمو قسمت سقف اتاق دیدم وتعجب کردم که چطور اینجا هستم درحالی که باید نردبام میزاشتم تا بتونم اونجا باشم برام عجیب بود تا اینکه کمی که چرخیدم از همون بالا جسمم رو روی تخت دیدم بلافاصله به خودم نگاه کردم و دیدم تاکمر هستم و متوجه شدم که ُمردم. اما فکر میکردم چون حضرت عزرائیل هنوز نیامدند روحم کامل جدا نشده و منتظر ماندم تا اینکه متوجه شدم نگاهم از پایین به سمت بالا(سقف) است دستامو حرکت دادم که مطمئن بشم به جسمم برگشتم...راستش حدود ۱۰ ماه بابت ظلم و خیانت حال خوبی نداشتم تا اولین شب ماه رمضان امسال که برنامتونو دیدم وهرشب که میگذشت بیشتر آرامش میگرفتم.برنامه زندگی پس از زندگی خیلی تاثیر گذاره هر یک از ما ممکنه تو شرایط اونها قرار بگیریم و بازگشتی وجود نداشته باشه این برنامه تلنگر میزنه و هشدار میده و بسیار بسیار مفیده.انشاءالله بابت تلاش بی وقفه تون جزای خیرببینیدو موفق و سربلند باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقا با این چیزی که دادشمون میگه ظاهرا اکثر قریب به اتفاق مردم ایران یسر رفتن اونور و اومدن و منتظر سفر بعدین فقط من و یه عده قلیل ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۳:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
این همه نمونه خارجی رو نشون دادن
Iran (Islamic Republic of)
عیسی کریمی پور
۱۲:۰۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
باسلام خدمت استاد فرهیخته جناب آقای دکترعباس موزون وهمه همکاران محترمتان.
به نظر بنده برنامه زندگی پس از زندگی موثرترین ومهمترین ومفید ترین برنامه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است وبه صورت کاملا مستند وعلمی اثبات کننده تمام تعالیم انبیا و اوصیا و اولیای الهی وائمه اطهار علیهم السلام می باشد. پیشنهاد‌ بنده این است که جهت استفاده و بهره برداری حداکثری از برنامه موثرو هدایت گر زندگی پس از زندگی و زحمات شماعزیزان این برنامه هم به صورت زیرنویس و هم به صورت دوبله شده به زبانها وگویش های مهم دنیا مثل عربی وا نگلیسی و چینی و هندی و روسی و ..... دراینترنت ودراختیار جهانیان قرار گیرد تاباعث بهبودکیفیت زندگی وهدایت ونجات وسعادت ابدی تعداد بیشتری از مردم جهان درسراسر کره زمین گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام خدمت آقای موزون و همکاران پر تلاششون .خدا قوت .به نظر من بهترین برنامه ای که ارزش دیدن داره برنامه شماست من خودم تجربه ی کوتاهی داشتم وبعد از اون تجربه زندگیم تغییر کرده هر سال منتطرم که ماه مبارک رمضان بشه و فصل جدید برنامتون رو ببینم و امیدوارم خدا اجر زحمات شما رو بده
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۰۹:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
خسته نباشید آقای دکتر موزون واقعا این برنامه بی نظیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
چهارسال این برنامه را میبینم. امسال این برنامه من را که حدود۱۸سال بود نمارم را ترک کرده بودم، نمازخوان کرد و ۳روز آخر ماه رمضان را روزه گرفتم
التماس دعا از همگی
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۰۱:۰۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام
به این نکته مهم توجه کنید :
فاصله بین دو عالم حقیقت و عالم توهم از مو باریک تر است. و این دو عالم ظاهرا بسیار شبیه به هم هستند.
بدون شک هیچ کس وارد عالم حقیقت نشده و همه در عالم ذهن یا توهم رفته اند.
تنها دلیل رفتن به عالم حقیقت این است که بتوانی مرده ای را از داخل قبر زنده کنی.
Iran (Islamic Republic of)
روح افزا نیک فر
۱۵:۴۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما چه دلیلی دارید که می تونید با قطعیت بگید این افراد در عالم توهم بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
با سلام و عرض ادب و احترام خدمت مجری و همکاران برنامه زندگی پس از زندگی وبا تشکر از تجربه گرا ن که باعث شدند درک بهتری نسبت به زندگی ودنیای ماورا داشته باشیم خداوند به همه شما دست اند رکاران این برنامه عالی
آجر بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
باسلام‌ازبرنامه پس اززندگی من‌به همراه‌شوهرم هرروزپای‌برنامه‌خوبتان بودیم خیلی‌استفاده‌کردیم‌این‌برنامه‌خیلی روی من تاثیرگذاشت‌بطوری‌که‌قرض‌که‌بعدازسالیان گردن من‌بودبه یک فردبدهی داشتم والان‌چندسال‌بودپرداخت‌نکردم ولی‌بادیدن‌برنامه‌شمابدهی‌خودم‌رافوری‌پرداخت‌کردم این قدربرنامه‌شما اثرگذاربودباتشکرازمجری‌گرانقدروعوامل برنامه امیدوارم‌این برنامه سالیان‌سال پخش‌شودماکه‌خیلی لذت‌بردیم‌
Iran (Islamic Republic of)
رامینا / هکمتانه
۲۰:۵۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
صداوسیما برای این دست برنامه ها که میتواند مخاطب خود را داشته باشد وعبرت آموز وراهنما باشد وقت کافی قرار نمی دهد وبه اد امه ی این دست برنامه ها مجال نمی دهد ، چرا نمیدانم اما تا دلتان بخواهد شبکه های این سازمان پر شده از مسابقه های بی فایده ومبتذل پر از انواع توهین به ایرانی ومسئولش هم از همه ی ایران غافله / کار باید دست کاردان متعهد، دلسوز ، آگاه ، وطن پرست و کار بلد باشه نه دست بی کفایت ها .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دکور واقعاً زیبایی برای این فصل تدارک دیده بودند
ودر کل محتوای خوبی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام خدا قوت .برنامه شما بسیار عالی بود و هست .از زحمات شما و گروه شما بسیار سپاسگزارم .خدمت عمر با عزت به شما بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام و عرض ادب به آقای موزون، برنامه تون بسیار عالی هست.فقط ای کاش برنامه تون در یکی از شبکه‌های پرمخاطب قرار میگرفت.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۵:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دریکی ازبرنامه ها امواتی که بسبب گناهان بشکل میمون وسایر حیوانات بود یکی به نمایندگی از شخص تجربه گر تقاضا میکند امام زمان در زمان شما ظهور میکند واز ایشان ا ز طزف انها شفاعتش را تقاضا میکند ایا اموات از زمان ظهور امام زمان اطلاع دارتد انهم یک متوفی گناهکار که بشکل میمون است واصلا خود تجربه گر لبتدا میداند به این دنیا بر میگردد که سایر اموات بدانند ومیدانند چند سال دیگه در دنیا زندگی میکند که امام زمان را زیارت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
اولین اینکه وقتی روحت از بدن جدا میشه و میری مهم نیست گنه کاری و روحت آگاهی زیادی پیدا میکنه نسبت به همه چی چون از خدا منشا گرفته
و دوم اینکه شما شاید من تا صبح بگم با بهانه های بنی اسرائیلی خودتو قانع کنی قوم بنی اسرائیل بیشترین معجزه رو دیدن وباز ایمان نیاوردن من توی بیمارستان کار میکنم اونقدر جوون میاد با بدترین وضع میبینی اون لحظه گریه میکنه ازشدت ترس وغیره به خدا دنیا ارزش نداره با آخرت بچسبید تا دور نشده چون اون دنیا که برید می‌فهمید ما واسه چی بال بال زدیم الهم عجل لولیک الفرج واسه ظهور مهدی (ع) دعا کنید ...الهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
این برنامه بی نظیره
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
جناب موزون و همکاران زندگی پس اززندگی،به جرأت میتوانم بگویم،که با دیدن برنامه شما معنی دنیا وآخرت بهتر فهمیدم وبرای دیدن برنامه شما لحظه شماری میکردم،درصدبینندگان شماخیلی بیشترازچیری است که اعلام شده،چون ازخانواده ما دوستانمان،نظرسنجی نشده،حتی فامیلهای مادرخارج ازکشورباجدیت دنبال میکردن،فقط خداا جرشما را میدهد،ما دعاگویتان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۴:۵۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط میتونم بگم شما یه فرشته واقعی هستید که ما را به راه راست هدایت کردین
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
یکبار 2000 نفر و بار دیگر 2480نفر آمار مرگ و میر و بازگشت کمی تا قسمتی دروغ نیست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۱۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
بنام خدا

من تجربه خروج از کالبد داشتم زمان کرونا و تجربه من بقدری روشن و شفاف بود که ثانیه ای از اون رو از یاد نبردم . من تمام قسمتهای برنامه رو دیدم . ای کاش اقای موزون این پیام من رو ببینند.
جناب موزون اول عرض کنم زمان جدا شدن روح شکلهای مختلفی داره و من قبول دارم یکی از پیشانی یکی از سر و یکی از سینه ... خارج میشه و یکی بصورت افقی از تمام بدن مثل خودم . اما زمانی که روح به سمت بالا میره باد شدیدی مثل باد کولر قوی از زیر به بدن میخوره و من این رو تجربه کردم . به شکلی که باد من رو هول نمی داد یعنی توان و قدرت باد اونقدر نبود اما کاملا این برخورد باد و سردی رو احساس میکردم که در هیچ یک از تحربه گران نشنیدم . و دوم اینکه زمان بالا رفتن پچ پچه هایی شنیدم که ادم نماهای سایه مانندی بودنند در اطراف . و بعد زمان ورود به تونل نورانی گویی من داخل گودال افتادم اما به سمت بالا و ملق میخوردم و اینکه تونل اول یه نور کوچک در اسمان بود و مدام نزدیک تر و بزرگتر شد و شبیه تونل نبود تا زمانی که رفتم جلوش و داخلش رو نگاه کردم . و بعد اون گوی نورانی که کنارم بود و راهنمای من بود من رو پرت کرد تو تونل انگار به من لگد محکم زده باشه پرت شدم .در اخر بگم تنها برنامه ای که در طول چهل سال گذشته از تلوزیون ارزش دیدن داره همین برنامه شماست هرچند فصل چهار افت شدیدی داشت
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۱۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام مخاطب گرامی برای نتیجه بهتر از ارسال پیام لطفا به صفحه ایشان در شبکه های اجتماعی مراجعه و پیام خود راثبت نمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام به آقای عباس موزون.خسته نباشید.من برنامه شمارا بسیار دوست داشتم.خدا قوت.دستتون درد نکنه.انشاالله سلامت وزنده وموفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا اشرفی
۰۸:۰۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام میتونید با برنامه شون تماس بگیرید و تجربه‌ را در اختیار همه بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
رزیتا
۱۴:۰۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
هیچ وقت دروغ نیست حقیقت محض
خدای بزرگ ب هممون رحم کنه وکمک کنه اون دنیا سرافراز باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
در تلویزیون ایران سفر به عالم پس از مرگ جدید است ولی در دنیا حدود 50 سال است که درباره NDE (Near Death Experience) تحقیق می کنند و کتاب می نویسند و مستند می سازند. کوچکترین شکی درباره عالم پس از مرگ وجود ندارد. انکارکنندگان هم خودشان می روند و می بینند که هست. حتی از مکانیک کوانتوم می شود مطالبی در اینمورد استنتاج کرد. به این جمله ابتدایی مقاله دقت کنید «گاهی در عالم ماده در یک لحظه در چند مکان بوده‌اند». این از اصول مکانیک کوانتوم است که از آزمایش معروف Double Slit Experiment و گذر همزمان یک فوتون یا یک الکترون از 2 شکاف (یعنی حضور 1 ذره در 2 مکان ) نتیجه می شود. گفتنی زیاد هست ولی برای منکر لجوج استدلال علمی فایده ای ندارد.خودش می رود و می بیند.
Iran (Islamic Republic of)
Zoro
۰۷:۳۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
من سر یک دعوای خیلی عادی با شوهرم چن دقیقه بی هوش شدم و دقیقااا تا خواستم وارد یک تونل بشم بهوش اومدم بعد از تجربه این اتفاق به این فیلم و دنیای بعد مرگ اعتقاد دارم
آخرین اخبار