ولاگری؛ پدیده‌ای نو پس از بلاگری!

تا همین چند سال پیش راه‌های مختلفی برای شناخت نوجوانان از جهان بیرون وجود داشت اما حالا خیلی وقت است که شبکه‌های اجتماعی همه چیز ماست و مهم‌ترین ابزار ارتباطی شناخته می‌شوند.

احتمالا در این مدت در اینستاگرام و یوتیوب کاربران زیادی را دیده‌اید که محتوای تصویری با عنوان «ولاگ» تولید می‌کنند. ولاگ‌هایی که عمدتا محتوای آنها جزئیات یک سفر، ‌ جمع کردن کیف مدرسه، ‌ جزئیات یک جشن تولد و... است و اغلب هم توسط نوجوانان تولید می شود؛ اما ولاگ و ولاگری چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

«ولاگ» چیست و «ولاگر» چه کسی است؟

«ولاگ» که به عنوان وبلاگ ویدئویی نیز شناخته می‌شود، به این منظور تولید می شود که کاربران بتوانند لحظه‌های شاد و هیجان‌انگیز خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. معمولا لایو اینستاگرام و یوتیوب، مکان مناسبی برای تولید و انتشار این‌گونه ویدئوهاست. ولاگر هم در حقیقت کسی است که اقدام به ساخت و ضبط محتوایی ویدئویی و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف می‌کند. البته ولاگرها هم انواع متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها اقدام به تولید محتوای فنی می‌کنند و برخی دیگر خودشان نیز در جلو دوربین حضور دارند و مطالبی که دوست دارند را بیان می‌کنند.

ولاگ‌ها در واقع نسخه به روز شده ویدئوهایی هستند که مردم با دوربین‌های خانگی که در دهه ۱۹۸۰ میلادی محبوب شده بود، تک‌تک لحظاتشان را ثبت می‌کردند با این تفاوت که مردم این روزها دوست دارند، همه لحظاتشان را به سرعت با دیگران به اشتراک بگذارند و معمولا در آرشیو شخصی نگه داشته نمی‌شوند.  

چرا نوجوانان «ولاگ» را دوست دارند؟

یک محقق چینی پس از اینکه متوجه علاقه نوجوانان دنیا به ولاگ کردن شد، ‌ پژوهشی را در یک دبیرستان ترتیب داد و با چند نوجوان ۱۶ تا ۱۸ ساله مصاحبه کرد. او ۶ سوال ساده طراحی کرده بود؛ مثل اینکه آیا می‌دانید ولاگ کردن به چه معناست و یا اینکه  معمولا چگونه ولاگ‌هایی را تماشا می‌کنید؟ نتیجه این شد که ۳۵ درصد از این نوجوانان، زمان قابل توجهی از روز خود را صرفا به تماشا کردن ولاگ‌هایی با محتوای سرگرمی می‌پردازند و دلیلشان هم این بود که این کار برای گذران زمان فوق‌العاده است!

یکی دیگر از نتایج این پژوهش این بود که خیلی از نوجوانان برای این تماشای ولاگ را دوست دارند که حس کنجکاوی‌شان ارضا شود. آن‌ها دوست دارند، ‌بدانند یک آدم ثروتمند چه می‌خورد و یا چه تفریحاتی دارد؟  از طرفی محقق متوجه شد که این نوجوانان به تماشای ولاگ معتاد شدند و ولاگ برایشان یک ماده مخدر است که به آنها لذت می‌دهد. حتی نوجوانی گفته بود که تماشای زندگی افراد ثروتمند به او احساس لذت می‌دهد و فضای خیال‌پردازی را برای او فراهم می‌کند.

در این پژوهش تماشای ولاگ سفر، ولاگ مد و ولاگ سبک زندگی به ترتیب بیشترین محبوبیت را میان نوجوانان داشته است.

اعتیاد به «ولاگ» با نوجوانان چکار می‌کند؟

شاید با خودتان فکر کنید که تماشای ولاگ های کوتاه و چند دقیقه ای زمان زیادی از آدم نمی‌گیرد و فقط یک تفریح خوشایند است اما پژوهشگران معتقدند که نباید پیامدهای این سرگرمی فست‌فودی را نادیده گرفت؛ اما این پیامدها چیست؟

ولاگ‌بینی نه تنها برای تولیدکننده آن اعتیادآور است بلکه شما با تماشای ولاگ اطلاعاتی را به دست می‌آورید که به سرعت آنها را فراموش خواهید کرد. این در حالی است که می‌توانید، وقت خود را صرف کاری کنید که بازدهی بلندمدتی داشته باشد. در واقع شما با تماشای ولاگ چیزی یاد نمی‌گیرد و اگر این زمان را صرف کتاب خواندن کنید، یادگیری و بازدهی بیشتری خواهید داشت.

همچنین تولید ولاگ و وایرال شدن آن می‌تواند به شکل ویروسی در جمع‌های نوجوانانه در مدارس محبوب شود و رقابتی بر سر بازدید گرفتن بین‌شان به وجود بیاورد به گونه‌ای که فضا از رقابت و حتی مشارکت‌های درسی و دانش آموزی به سمت دیگری کشیده شود که منجر به افت تحصیلی جدی در آنها شود.

نکته دیگر اینجاست که تماشای مداوم ولاگ‌ها هیچ کمکی در راستاد خودشناسی نمی‌کند و تغییر مثبت چندانی در زندگی فرد ایجاد نمی‌کند. البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که ولاگینگ باعث آشنایی بیشتر با فرهنگ‌های مختلف می‌شود. از طریق ولاگ ها، مردم می‌توانند فرهنگ کشورهای مختلف را درک کنند و این یکی از اهداف ولاگ است. به نظر می رسد شوک‌های فرهنگی یا موانع فرهنگی در مقایسه با زمانی که هیچ ولاگ وجود ندارد، کمتر است.

وقتی یک  ولاگر، روزانه کار ولاگ را انجام می دهد و سبک زندگی خود و اینکه در چه کشوری زندگی می‌کند را به نمایش می‌گذارد، مردم سایر کشورها می‌توانند به راحتی فرهنگ کشور آن ولاگر را درک کنند. این امر به درک دیگران و درک اخلاق و روحیات آنها کمک می‌کند.

حضور در فضایی بدون حد و مرز

حضور و تولید محتوا در فضای شبکه اجتماعی بدون نظارت بزرگترها آن هم برا نوجوانانی که قصد دارند از روزانه‌هایشان تولید محتوا کنند ممکن است مخاطره آمیز نیز باشد. آن‌ها در معرض هر نوع کامنت و پیامی هستند این در حالی‌ست که ممکن است آمادگی شنیدن هر پیام، نقد و حتی کامنتی را درباره خودشان نداشته باشند. مثل تایید گرفتن و یا نقد درباره ظاهرشان. شنیدن فحش‌های رکیک. تشویق به انجام یک عمل یا رفتار قبح‌آمیز توسط مخاطب و حتی شکل‌گیری ارتباطات ناامن با مخاطبان غیرمشخص.

ولاگ دغدغه این روزهای نوجوانان ایرانی

اگر کمی با دقت‌تر صفحات اینستاگرامی فارسی را دنبال کنید متوجه می‌شوید نوجوان‌های زیادی تصمیم گرفته‌اند با تولید ولاگ‌های روزانه برای خودشان مخاطب‌های زیادی دست و پا کنند و حتی ویدیوهایشان به گواه عدد اینستاگرام چندصدهزارتایی شود. نکته جالب توجه درباره این ویدیوها این است که محتوای خاصی ندارد و اغلب محتوای آن پیرامون مسائل روزمره دانش آموزان مثل مو شانه کردن، حاضر شدن برای مدرسه و یا مهمانی و حتی دعواها و اتفاقات روزانه با همکلاسی‌هایشان می‌گذرد. نکته جالب توجه این است که ولاگر نوجوان تلاش می‌کند در هر ویدیو لباس متفاوتی بپوشد و به شکل تازه‌ای برای مخاطبانش جلب توجه کند. به خصوص آنکه می داند می‌تواند در ادامه با همین جذب مخاطب در همین سن برای خودش درآمدزایی داشته باشد.

«ولاگ» و ایجاد یک جامعه هم‌فکر

از مزایای ولاگینگ این است که به محض شروع تولید محتوا، جامعه‌ای از افراد همفکر را شکل می‌دهند. آن دسته از افرادی که به موضوعات مشابه علاقه‌مند هستند و محوری خاص را دوست دارند، دور هم جمع می‌شوند و از شخص ولاگر پشتیبانی می‌کنند. در نهایت ایجاد این جامعه از افراد هم‌فکر، فضای شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند. این نظرات به ارتباط افراد با یکدیگر کمک می‌کند و همچنین فرد ولاگر نظرات، لایک‌ها و پیام‌های مخاطبان را ارزیابی می‌کند. پس یکی از اهداف ولاگ، جمع کردن جامعه همفکر است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
خوش بحال خودما اینستا ندارم.به جایی‌که کاری کنم این آدما پیشرفت کنن(بالایک ودنبال کردنشون).رو پیشرفت خودم متمرکزمیشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
بهترین کامنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
ولگردی اینترنتی
Iran (Islamic Republic of)
م.ح
۰۸:۴۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
کاملا محرز و مشخص هست افراد بد حجاب که دنبال نمایش دادن خودشون هستند و لباسهای سخیف میپوشن ، تو یک خانواده ی درست حسابی بزرگ نشدن. مگه میشه پدر و مادری فرهیخته و باایمان و درست حسابی باشن اما به دخترشون در مورد بدحجابیش و نحوه پوششش تذکر ندن و چیزی نگن؟
تو شهر ما چند تا بدحجاب که هستن، همشون یا بچه طلاق هستن یا معتادن یا مشکلات روحی روانی دارن و...
روانشناسهای مطرح چه داخلی و چه خارجی بر این عقیده اند که کسی که سالم هست و مشکل اخلاقی نداره، نیاز به نشون دادن و نمایش دادن خودش نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
فکرکنم باید اول سواد رسانه ای رو یاد برخی خبرگزاری ها داد، ولاگری نوجوانان مثل این می مونه که نوجوان که به سن قانونی نرسیده بنشینه پشت تاکسی و مسافر بزنه، حالا خبرگزاری ها آن چنان از این پدیده به نیکی یاد می کنند و فردا می فهمند که چه کار اشتباهی انجام داده اند.
Canada
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
من جدیدا به دیدن ولاگ یک کانال در یوتیوب به شدت اعتیاد پیدا کردم.
خدا پدرشون رو بیامرزه خیلی میخندم و خیلی نیاز به شادی داشتم.
دیدن این ولاگ‌ها ممکنه وقت آدم رو بکشه ولی بیشترین وقت من رو ۸ سال دانشگاه گرفت.
۸ سال درس خوندم و کلی پول دادم به دانشگاه و دولت ولی الان با این مدرک حتی سپاه هم استخدامم نکرد.
تو این ۸ سال اگه ولاگر شده بودم و روزمرگی‌هام رو ویدیو میگرفتم الان مطمئنا میتونستم کمه کم ماهی سی میلیون از یوتیوب درآمد داشته باشم. اما پولای کارگری پدرم رو دادم به دولت و دانشگاه بی فایده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
کارکه عار نیست هرکاری شده اما بادرآمد حلال انجام بده مثل پدر برو کارگری چه ایرادی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواهشمندم این برنامه ویسگون روببندیدپره ازبی اخلاقیها وهرزه بازیای بچه های کم سن وسال
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۳:۴۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اینا بچه های خودمون هستند. تمام بچه هامون عزیزن. باید پدری کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
از بیکاری و تورم مردم مجبورن وارد این شغل شوند کار خلاف نمی کنند. البته فقط بعضی هاشون خلاف می کنند که اونم تو همه ی شغل ها پیدا میشه.من تحصیل کرده از بهترین دانشگاه و بهترین رشته بیکارم؛ ولاگر و بلاگر هم نیستم از همه بدتر دهه شصتیم
Iran (Islamic Republic of)
و
۲۲:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
شبکه های اجتماعی یعنی فرو رفتن در فساد و جهنمی که اگر به فکر نجات خود نباشی بدبخت دنبا و عقبی خواهی شد جلوه ای آشکار از رسوایی و فساد گستره بشر امروز .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

در دنیا در هر جایی هم میشه خوب ظاهر شد و هم بد
ان شاءالله الله که فرهنگ سازی نوع استفاده از تکنولوژی درست در مدارس و خانواده ها انجام بشه تا فرزندان ایران به بیراهه نرن
الحمدلله رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
من دختر بیست ساله می شناسم که پدر ومادر وهمه اقوام مذهبی وبا حجاب واین دختر قبلا مذهبی ونمازخوان وخیلی زیبا ودانشجو وحالا همه چیز ها را کنار گذاشته وحرف کسی گوش نمیکن به هر طریقی با اون رفتار میشه جوابی گرفته نمیشهومیگوید من کاری به کسی ندارم دوست دارم اینطوری لباس بپوشم دختری ساده با اخلاق خوب ومهربان مقصر اینجا کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
کسی که با اینترنت اشنا باشه هرکز نمیشه فریبش داد و حقیقت رو کشف میکنه اما به شما میگن پنبه به گوش کنید که حرف حق نشنوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
معلمی که ناخن کاشته و بلنده میاد به دانش آموز بگه ببینم ناخنت بلنده یانه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
مدیر مدرسه هر روز یک رنگ مانتو جلو باز میپوشه و آرایش میکنه.چطور توقع داریم دانش آموز خوبی تربیت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی پول نباشه آدم دست ب هرکاری میزنه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
۱۷:۳۵ کافران وقتی پول ندارن همه کاری میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
آدم های فقیری در جامعه هستن که تن به هر کاری نمیدن و با عزت و درستی زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
اتفاقاً پول دار ها دنبال سرگرمی بشترند نه ندارها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا در قرآن فرموده: انسان وقتی احساس بی نیازی کنه سرکش می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
این همه وقت و انرژی صرف هر کار دیگری بکنی قطعا فایده بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی خانواده بیفرهنگ و بیحیا باشه چنین بچه های بیحیا و بیفرهنگ و بیحجابی را تربیت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
آره خانواده خیلی مهم هست
ولی بعضی بچها رو لج ولجبازی با خانواده به خاطر بعضی از مسائل درون خانواده دست به این کار ویا اعتیاد میزنن.خانواده باید با نوجوانش بفهمه چگونه حرف بزنه که از خط اصلی خارج نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط احمقا می‌رن سمتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اولین قدم برای سقوط خودنمایی است و بی حجابی دومین قدم برای بی حیایی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
باتحقیق در مورد چند بدحجاب اکثر آنها خانواده درست وحسابی ندارند وبعضی از اینها افرادی تازه بدوران رسیده که از راه دلالی یک دفعه به پولی رسیده وبعضیها مزدور غرب زده ها هستند بعضیها با مواد مخدر خود را ساخته وتوپِ توپ وارد کوچه و خیابان میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
محقق قرن شمایی
Iran (Islamic Republic of)
ه
۲۲:۴۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
دقیقا
بدون تردید و قطعا هنجارتان و بی حجابها از چنین خانواده های بی پایه و اساس و بعضا عقده ای و دارای کمبودهای فکری و فرهنگی فراوان می باشند فرد خانواده دار و و تربیت شده هرگز خود را در خیابان با بی حجابی مسخره عام و خاص نمی کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
میشه اون تحقیقاتتو به ما هم نشون بدی؟ خجالت نمیکشی همچین دروغ مضخرفی میگی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
ترشی نخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط برا نمایشه وبس