در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام شد؛

کاهش پیگیری صاحبان نیروگاه از دولت برای مطالبات خود با تابلوی برق سبز

معاون وزیر نیرو گفت: با راه اندازی تابلو برق سبز بورس امیدواریم صاحبان نیروگاه نیازمند پیگیری مطالبات خود از دولت نباشند.

محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی گفت: اکنون عرضه کنندگان نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌توانند برق خود را از طریق تابلو سبز عرضه کنند و خریداران که طبق قوانین مختلف موظف به تامین بخشی از تقاضای برق خود از تجدید پذیر‌ها هستند، میتوانند نسبت به خرید اقدام کنند.

او ادامه داد: طبق ماده ۱۶ قانون جهش دانش بنیان، صنایع بالای یک مگاوات موظف هستند ۱ درصد در سال اول که طی پنج سال به ۵ درصد می‌رسد، برق خود را از طریق تجدیدپذیر‌ها تامین کنند. صنایعی که خودشان نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند، این تکلیفشان انجام شده و صنایعی که تمایلی ندارند میتوانند از طریق تابلو سبز برق مورد نیاز را تامین کنند.

او در خصوص میزان تقاضایی که تکالیف قانونی برای انرژی تجدیدپذیر ایجاد میکند گفت: این تکالیف برای صنایع حدود یک تراوات ساعت در سال اول تقاضا ایجاد می‌کند و در ادارات هم الزام تامین ۵ درصدی برق مورد نیاز، یک تراوات ساعت دیگر در سال به تقاضا می‌افزاید. برق فعلی تولید تجدیدپذیر ما در سال به حدود ۲ تراوات می‌رسد که تقریبا این مجموعه را پوشش خواهد داد.

کمانی ادامه داد: با افزایش تقاضا در سال بعد که برای صنایع به ۲ درصد و برای ادارات به ۱۰ درصد افزایش پیدا میکند، انگیزه ای برای سرمایه گذاران جدیدی که تمایل دارند در این عرصه ورود کنند به وجود خواهد آمد.

پرداخت مطالبات تجدیدپذیر‌ها به ۸۰ درصد رسید

معاون وزیر نیرو در خصوص بدهی‌های سال گذشته به تولیدکنندگان تجدیدپذیر گفت: بخش زیادی از مطالبات را با همکاری مجلس و دولت تسویه کردیم. سال گذشته رقم ۳ هزار میلیارد تومان در بودجه بوده و امیدواریم سازمان برنامه کمک کند و بتوانیم بدهی هارا پرداخت کنیم. به این ترتیب میتوانیم بگوییم با سرمایه گذاران قبلی به بدهی صفر برسیم. خبر خوب این است که سال گذشته تنها ۲۰ درصد مطالبات نیروگاه‌ها پرداخت می‌شد، اما امسال به حدود ۸۰ درصد رسیده است.

به گفته کمانی، با راه اندازی تابلو برق سبز نیز امیدواریم صاحبان نیروگاه نیازمند پیگیری مطالبات خود از دولت نباشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار