حجت الاسلام والمسلمین نواب: 

اربعین، صحنه تمرین سبک زندگی حسینی است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اربعین از جهت اینکه صحنه تمرین سبک زندگی حسینی و اسلامی است یکی از مقدمه‌ها و پیش نیاز‌های تحقق تمدن اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب امروز در دومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی با عنوان «اربعین و تمدن نوین اسلامی» که با حضور شخصیت‌های دانشگاهی، علمی و حوزوی داخلی و خارجی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد درباره پیش نیاز‌های شکل گیری تمدن اسلامی سخن گفت.

وی با قرائت آیه ۵۵ سوره نور، امت را پیش نیاز شکل گیری تمدن اسلامی ذکر کرد و با اشاره به اینکه انبیای الهی در راستای رسالت شان در این مسیر حرکت و ایفای نقش کردند، اظهار داشت: پیامبران الهی به امر خداوند مبعوث شدند تا با تعالیم وحی به ساخت جامعه الهی وامت قیام واقدام نمایند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: اگر چه کار انبیاء فرا تمدنی است، اما ساخت امت بر اساس تعلیم وتربیت جامعه بر مبنای مکتب وحیانی امری مستمر است که رهاورد آن ایجاد و اعتلای تمدن است. چنانچه قرآن کریم در آیه ۲۱۳ سوره بقره می‌فرماید: «کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه قرآن کریم در آیات سوره حجرات راه و مسیر شکل گیری امت اسلامی را تبیین می‌نماید، افزود: ساخت این امت در تبعیت و هم صدایی وهمراهی با پیامبر خدا (ص) و اطاعت از خداوند و پیامبر او است. اگر بناست امتی حول پیامبر خدا (ص) و دین خداوند شکل گیرد کسی نباید جلوتر از پیامبر برود و از او پیشی بگیرد و صدای دیگری به اسم مکاتب و ایسم‌های مختلف مردم را به خود دعوت کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به آیه ۲ سوره حجرات «لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ» اشاره کرد و با تاکید براینکه فقط باید صدای دین خدا شنیده شود و هیچ صدایی خود را بر معارف وحیانی نبوی ترجیح ندهد، گفت: تکوین امت اسلامی بر محور اطاعت از خداوند و حول پیامبر و ادامه راه او است که ویژگی‌های آن را قرآن کریم در آیات مختلف بیان کرده است.

وی در بیان ارکان تمدن به اخوت بر محور ایمان وحدت و همبستکی مسلمانان اشاره کرد و افزود: جامعه ایمانی بر پایه الفت وانس و پیوند‌های قلبی شکل می‌گیرد و لذا قرآن کریم انس والفت قلوب را از نعمت‌های خداوند بر می‌شمرد که به وسیله اسلام به جامعه و امت اسلامی ارزانی شده است

وی اضافه کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری بر اساس همین آموزه‌ی قرآنی می‌فرماید: «مرحله بالاتر {وحدت} هم این است که همه دنیای اسلام متحد بشوند در جهت رسیدن به تمدن نوین اسلامی، این چیزی است که جمهوری اسلامی هدف غایی قرار داده: رسیدن به تمدن نوین اسلامی، منتها تمدن متناسب با این زمان، تمدن نوین اسلام است. این‌ها مراتب وحدت است».

حجت الاسلام والمسلمین نواب با تاکید بر اینکه اهداف لایه به لایه قیام حسینی و درس‌های آن با گذر زمان کهنه نمی‌شود و با فطرت انسان‌ها گره خورده تا فرهنک قیام حسینیِ بهره‌مند از تعالیم اسلام ناب خود را نشان دهد، اظهار داشت: امروزمراسم اربعین امام حسین (ع) یکی از صحنه‌ها و ساحت‌های بروز و ظهوراخوت اسلامی و پیوند قلوب مومنان، پیروان و محبان اهل بیت (علیهم السلام) و علاقمندان راه امام حسین (ع) درسایر مذاهب و ادیان است. 

وی گفت: اهمیت حرکت بزرگ اربعین درهمین راز بزرگ نهفته است که می‌تواند حول محورامام حسین (ع) کانون همبستگی مسلمانان و زمینه ساز وحدت تمدنی اسلام باشد.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید براینکه با هوشیاری باید اکاذیب رسانه‌ها که اخوت اسلامی اربعینی را نشانه رفته اند خلع سلاح کرد، خاطرنشان کرد: اربعین نباید به سمت اهداف فرقه‌ای و قومی سوق پیدا کند. تبیین عالمانه و هوشمندانه این امر نیز از مسئولیت‌های مهم علما ودانشگاهیان و اساتید می‌باشد تا از نشر و ترویج کج راه‌ها و آسیب‌ها و تبیلیغات نادرست جلوگیری شود.

وی با اشاره به آیه ۶ سوره حجرات «إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا» گفت: راه تحقق جامعه اسلامی و تشکیل تمدن اسلامی، نهضت تبیین است تا پرده‌های جهل و تاریکی کنار زده شود و مردم به افق روشن امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی امیدوار شوند. چنانچه در زیارت اربعین سالار شهیدان نیز آمده که هدف والای نهضت الهی عاشورا نجات امت از جهالت، تحیر وظلمت است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان این که ازدیگر ویژگی‌های امت اسلامی «تعاون در امور خیرونیکی است» گفت: تصریح کرد: اربعین تجلی شورمندانه تعاون در خیرات است. تعاون و نیکی به دیگران فارغ از رنگ ومذهب؛ ملیت وقومیت از برجستگی‌های مهم این حرکت بزرگ است به همین جهت اربعین در ساخت امت اسلامی به عنوان بستر تمدن نوین اسلامی نقش اساسی دارد.

وی در ادامه زیارت وحج را تمرین زندگی توحیدی و زیست اسلامی عنوان کرد و گفت: اربعین ازاین جهت نیز صحنه تمرین سبک زندگی حسینی واسلامی است که یکی از مقدمه‌ها و بیش نیاز‌های تحقق تمدن اسلامی است.

وی افزود: رسالت ومسئولیت علما واندیشمندان تبیین وترویج درست سبک زندگی اسلامی بر اساس سیره وتعالیم اهل بیت (علیهم السلام) و ترویج خیرات ونیکی‌ها و مقابله با کجی‌ها و ایجاد امید و نشاط در جامعه در حول امام حسین (ع) برای تحقق تمدن اسلامی است و این وعده خداوند قادر متعال است که فرجام این جهان از آن نیکان و مومنان خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان ابراز امیدواری کرد که خداوند سبحان به همه توفیق دهد تا با تبیین راه و معارف نورانی مکتب متعالی اسلام و سیره حضرت سید الشهداء (ع) در مسیرتحقق تشکیل امت بزرگ و تمدن نوین اسلامی گام بردارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار