چطور مصرف کولر گازی را کاهش دهیم؟

روزهای گرم درحالی از راه رسیده که نگرانی از قبض‌های نجومی برق دغدغه اصلی این روزهای مشترکان است.

کولر‌های گازی مهمترین بازیگران این روز‌ها در تعیین قیمت قبض‌های برق به شمار می‌روند، این درحالی است که کارشناسان راهکار‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند تاحدودی مصرف برق این کولر‌ها را تعدیل کند.

کافی است در هنگام خرید کولر‌هایی را انتخاب کنید که دارای برچسب انرژی با درجه A یا B باشد، زیرا مصرف برق کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولر‌ها دارند. از سوی دیگر کولر‌های گازی باید متناسب با شرایط آب و هوایی مکان زندگی انتخاب شود، استفاده از کولر‌های گازی مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف انرژی، سرمادهی و عمر کولر بسیار کاهش می‌یابد.

درحالی که به گفته کارشناسان سرویس کولر‌های گازی پیش از شروع فصل گرما به کارکرد بهینه آن کمک خواهد کرد، قرار دادن سایه‌بان برای کندانسور کولر‌های گازی محیط خانه را خنک‌تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند، همچنین کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

استفاده بی‌مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‌های متعدد و ... باعث افزایش گرمای محیط و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد. این درحالی است که کولر‌های گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است، که باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کمپرسور کولر به طور خودکار خاموش شود و فقط فن دستگاه کار کند و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

برای بهینه سازی مصرف برق لازم است توجه کنید کلید بادزن (فن) در کولر‌های گازی به شما امکان می‌دهد هنگام شب، از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره‌ها و در‌ها را با نوار‌های درزگیر عایق‌بندی کنید.

در صورت امکان کولر گازی خود را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می‌شود. همچنین لازم است هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

مصرف برق کولر‌های گازی چقدر است؟

کولر‌های گازی هزینه‌برق مصرفی را هفت برابر افزایش می‌دهد. مصرف برق داکت اسپیلت ton ۴ ماهانه حداقل ۷۵۰ کیلووات ساعت و مصرف برق کولر آبی ۷۵۰۰ ماهانه ۱۲۰ کیلووات ساعت است، به طور متوسط برای یک خانه ۱۲۰ متری نیاز به یک سیستم داکت اسپیلت ton ۴ است و ظرفیت سرمایشی این داکت اسپیلت باید ۴۸۰۰۰ و توان مصرفی برق آن نیز در صورت رده انرژی A و یا A پلاس و مجهز به اینورتور در حدود ۵ کیلووات باشد و این میزان بدین معنا است که اگر در ماه‌های گرم سال در طول روز ۱۰ ساعت داکت اسپیلت تنها با ۵۰ درصد توان در مدار باشد، مصرف ماهانه آن برابر ۷۵۰ کیلووات ساعت خواهد بود حال اینکه الگوی مصرف در مناطق عادی در ماه‌های گرم سال برابر با ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است.

این یعنی تنها میزان مصرف برق داکت اسپیلت ۲.۵ برابر الگوی مصرف خواهد بود و در حالی است که در هر خانه وسایل برقی دیگری مثل یخچال، تلویزیون، ماشین لباس شویی، روشنایی و... وجود دارد که قاعدتاً با اضافه کردن مصرف این وسایل میزان مصرف یک خانواده به مراتب بیشتر از الگو‌های اعلامی خواهد بود.

از سوی دیگر برای همین ساختمانی که به طور مثال مورد اشاره قرار گرفت، با نصب یک کولر آبی به ظرفیت ۷۵۰۰ با محاسبه میانگین توان مصرفی دور کند و تند (میزان توان مصرفی برق کولر آبی در حالت کند ۰.۴ کیلووات و در حالت تند ۰.۹ کیلووات است) محاسبه برق مورد نیاز برای این کولر آبی در یک ماه تنها ۱۲۰ کیلووات ساعت خواهد بود.

در واقع مشاهده می‌شود که با تغییر حالت کند کولر آبی به تند میزان مصرف بیش از ۲ برابر افزایش می‌باید و به صورت کلی و میانگین نیز استفاده از کولر آبی نسبت به اسپیلت و داکت اسپیلت مصرف برق خانوار را تا یک ششم کاهش خواهد داد؛ بنابراین نکته بسیار مهم خطاب به دارندگان سیستم‌های سرمایشی اسپیلت و داکت اسپیلت در مناطق غیر عادی آن است که این شهروندان می‌توانند با تغییر سیستم سرمایشی خود به کولر‌های آبی البته در صورت امکان تا ۶ برابر میزان برق مصرفی تابستان خود را کاهش داده و مشمول پاداش قابل توجه مدیریت مصرف برق در سال جاری شوند.

همچنین بنابر اعلام رسمی وزارت نیرو شهروندان ساکن در مناطق گرمسیری نیز در صورت خاموش کردن یکی از کولر‌های گازی فعال در خانه می‌توانند حدودا یک میلیون تومان به صورت ماهانه پاداش دریافت کنند.

آنچه که بدیهی است هوا در مناطق عادی کشور در تابستان عموما گرم و خشک بوده و طبیعی است که کولر‌های آبی علاوه بر مصرف متعارف برق و ایجاد خنکای مطبوع، رطوبت مناسبی را نیز در هوای منازل ایجاد می‌کنند. حال آنکه داکت اسپلیت‌ها سرمای خشکی را در فضا پخش می‌کند که مناسب مناطق به شدت گرم و مرطوب نوار شمالی یا جنوبی کشور بوده و به دلیل عدم کارآیی کولر‌های آبی در این مناطق، الگوی مصرف برق آن‌ها تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است، استفاده از داکت اسپلیت‌ها در این مناطق گرم و مرطوب کاملا توجیه و دارای صرفه اقتصادی است.

استفاده از سیستم‌های سرمایشی- گرمایشی داکت اسپلیت در سال‌های اخیر و به پشتوانه برق ارزان و یارانه‌ای کشور رواج چشمگیری داشته است؛ به‌طور مثال در تهران و برای اکثر پروژه‌های چیتگر، برج ها، مجتمع‌های بزرگ و حتی ساخت و ساز‌های متوسط و در حد چند طبقه از این سیستم‌های پرمصرف استفاده می‌شود، این در حالی است که با اجرایی شدن آئین نامه نحوه تعیین تعرفه مشترکان برق و اجرای مدل پلکانی تعرفه گذاری، مصارف بیش از الگوی هر منطقه از تعرفه گذاری یارانه‌ای خارج شده و مشترکان پرمصرف باید هزینه‌های مصرف مازاد خود را به صورت پلکانی و غیر یارانه‌ای بپردازند.

محاسباتی ساده نشان می‌دهد که تعرفه مصرف برق دارندگان سیستم‌های داکت اسپلیت در بالاترین پله مصرف برق قرار داشته و این گروه از مشترکان باید تا پیش از فرارسیدن فصل تابستان به فکر چاره باشند، یا سیستم‌های خنگ کننده خود را به آبی تغییر دهند و یا راه‌های صرفه جویی و کاهش مصرف را هرچه سریعتر بیاموزند و به صورت حداکثری اجرا کنند تا قبوض سنگین برق شامل حالشان نشود.

منبع: ایسنا

برچسب ها: کولر گازی ، مصرف برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ما که تا ۱۸ سال کولر آبی داشتیم الانم کولر گاز داریم اما کولر گازی رو فقط سه ساعت روشن میذاریم یعنی از ۱۲ تا ۳ عصر یعنی شبا روشن نمبکینیم که برامون جریمه قبص بیاد همو کولر ابیم که داشتیم فقط ۳ ساعت روشن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
ما برق رو میتونیم با نیروگاه های هسته تولید کنیم ولی قطعی آب فشار پایین آب رو میخواهیم پرآینده چگونه حل کنیم ؟؟؟ کولرهای آبی دشمن منابع آبی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
مثل در استان یزد وکرمان سیستان باید انرژی خورشیدی بزنیم چونکه استان کویری هستند خیلی راحت می‌شود برق تولید کرد ویا از چاه های فاضلابی میتوانیم گاز تولید کنیم زمان پهلوی شاه ملعون این پیشنهاد را داده بوده وخواسته بوده عملی کنه که نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
کارشناسی کنیدمناطق گرمسیری را که اب شور دارد وماهی یکبار پوشال کولرآبی عوض میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
متوسط مصرف تو دنیا اونم با جمع کشورهایی مثل افغانستان و کشورهای آفریقایی ۳۵۰ هست بعد اینا میگن بیا رو ۳۰۰ کیلووات
یعنی از سودان و اینا عقب افتاده تر

به جای بهانه گیری و مجبور به کاهش مصرف مردم برین نیروگاه بسازین
چیزی نمیشه فقط یکم از مبلغ اختلاس تون کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۲۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
۱۰ میلیون قبض برق اومده چه خبره
همش هم یک کولر گازی اونم سایز کوچک داریم که روزی بیشتر از ۳ ۴ ساعت تا حالا نشده روشن باشه
مگه پول نیروگاه برق هم باید از جیب ما در بیاد
اخه تا کی ظلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
هیچ وقت برای یه خونه که تازه میگید کولر کوچیکی هم داره 10 میلیون قبض نمیاد!
شاید کولر کوچیکی دارید ولی درعوض یخچال فریزر و ماشین لباسشوئی و ظرفشوئی و.... را زیاد استفاده میکیند (یخچال که باید کار کنه ولی درکل منظورم هست) .
خلاصه اگه بدهی قبلی نداشته باشید غیر ممکنه 10 تومن قبض همینطوری بیاد و فقط که شما نیستید اینهمه آدم هم تو جاهای گرم هم جاهای خنکتر یکیشون بیاد بگه قبضش با یه کولر با3-4 ساعت کار 10 تومن که اصلا به کنار ! بگه 5 تومن براش اومده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
شما بفرمایید در گرمای شصت درجه خوزستان بخصوص شهرهای جنوبی چطور مصرف برق را کم کنیم که حتی زیر باد کولر از گرما هم نمی‌تونیم نفس بکشیم شما نفستون از جای خوب پهنک در میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
تو کشوری که از زمین و آسمان انرژی می باره چرا استفاده نکنیم؛پنل خورشیدی قسطی بدین یا حداقل موسسات وادارات پنل بخرند مستقل شوندچند هزار تا فقط بانک داریم که میتونن باخرید پنل فشار به شبکه را کم کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
درخت کاری کنار کولر؟؟؟؟!!!!!خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۰۵:۱۵ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
از کسانیکه بدون شرکت در کنکور و بدون حضور در کلاس درس مدرک دکتری گرفته اند!!!!!! ،این قبیل اراجیف و خزعبلات هیچ تعجبی ندارد. کسانی که یشنهاد کاشت درخت در پشت بام در کنار کولر گازی را می‌دهند، در سایر موضوعات کشور نیز چنین طرح‌هایی سفیهانه ایی دارند که یک نمونه آن عرضه خودرو در بورس و کشف قیمت آن بود !!!! که نتیجه را همگان دیدند !!!
صاحبان عنوان دکتری که ارزش مدارک آنان معادل یک کاهذ A4 باطله است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
خیلی خوب بود فقط بفرمایید تو پشت بام چطور درخت بکاریم !خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
موتورهای دودزا و خودروهای تک سرنشین را جریمه کنید، اینها در گرمای شهرها بی تاثیر نیستند
درخت بکارید
آخرین اخبار