رونمایی آمریکا از نخستین چارچوب استراتژیک در حوزه دیپلماسی فضایی

وزیر خارجه آمریکا به طور رسمی از نخستین چارچوب استراتژیک در حوزه دیپلماسی فضایی ایالات متحده رونمایی کرد.

اتحاد جماهیر شوروی نخستین کشور در جهان بود که اقدام به ارسال ماهواره (اسپوتنیک) به فضا کرد. مدتی کوتاه پس از این موضوع و در سال ۱۹۵۹، سازمان ملل کمیته‌ای را جهت استفاده صلح‌آمیز از فضا تشکیل داد. گرچه طی دهه‌های اخیر چگونگی استفاده کشور‌ها از فضای خارج از جو زمین تغییر کرده و به سمت و سوی جاسوسی کشیده شده است، اما همواره تمامی کشور‌ها مخالفت خود را با استقرار تسلیحات در فضای کره زمین اعلام داشته‌اند. این در حالی است که با ظهور چین و افزایش نگرانی‌های امنیتی درباره تقابل میان قدرت‌های بزرگ در نظام بین‌الملل، بحث استفاده صلح‌آمیز از فضا بار دیگر به روی میز بازگشته است. 

به گزارش تل تریدر، وزارت خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) نخستین چارچوب استراتژیک در حوزه دیپلماسی فضایی خود را رونمایی کرد. 

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد: «این چارچوب استراتژیک در حوزه فضایی با هدف گسترش همکاری‌های بین‌المللی در فعالیت‌های فضایی و تعهد درباره مخالفت با آزمایش موشک‌های ضدماهواره انجام شد.»

بلینکن گفت: «هدف این چارچوب پیشتازی رهبری آمریکا در فعالیت‌های مسئولانه فضایی و ایمن شامل فعالیت‌های اکتشافی و تجاری در فضا می‌شود. همچنین این چارچوب می‌کوشد توانایی‌های واشنگتن و متحدانش را در حوزه فضایی تقویت کرده و باعث کاهش خطر تقابل میان کشور‌ها در فضا شود.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «علاوه بر این، این چارچوب همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند استفاده از ماهواره‌ها در حوزه‌هایی از جمله تغییرات اقلیمی، کنترل تسلیحات و مسائل اقتصادی را گسترش دهد.»

این مقام بلندپایه آمریکایی در پایان گفت: «از آن‌جا که جو نزدیک زمین به دلیل ارسال ماهواره‌ها شلوغ‌تر شده است، چارچوب استراتژیک در حوزه دیپلماسی فضایی به حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و تقویت همکاری برای پایداری طولانی‌مدت تجاری و اکتشاف در فضا کمک می‌کند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۲۲:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
مردتیکه آمریکایی داره چرت وپرت میگه خودشوزده به خربودن
آخرین اخبار