در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

بررسی پیوست محیط زیستی پروژه راه‌آهن رشت-آستارا/ هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ارزیابی محیط زیستی طرح راه‌آهن رشت-آستارا در دفتر ارزیابی در حال انجام و هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است.

طرح راه آهن رشت - آستارا، از طرح‌های کلان ریلی کشور است که طی سالیان گذشته مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده و این طرح علاوه بر اهمیت راهبردی ترابری از مسیر این طرح، به عنوان حلقه تکمیل کننده بین المللی ریلی شمال - جنوب، از منظر ملی، بین المللی و راهبردی، جایگاه ویژه‌ای در بین تمامی طرح‌های ریلی کشور دارد.

مسیر ریلی رشت- آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

محور ریلی رشت - آستارا با طول ۱۶۴ کیلومتر، یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ابرپروژه ریلی کشور است و قرار گرفتن گیلان در همسایگی کشور‌های حاشیه خزر، عضو اتحادیه اوراسیا و شانگ‌های بر اهمیت آن افزوده است و بستر مناسبی برای توسعه صادرات و روابط تجاری کشور با همسایگان به شمار می‌رود.

پس از امضا توافقنامه ایجاد این خط ریلی میان ایران و روسیه در روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه برخی مدعی شده‌اند که این پروژه پیوست محیط زیستی ندارد و موجب وارد شدن خسارات به جنگل‌های استان گیلان خصوصاَ جنگل‌های گیسوم خواهد شد.

برای اطلاع از جزئیات پیوست محیط زیستی طرح راه آهن رشت- آستارا با علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفتگو کردیم.

علی سلاجقه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طرح راه آهن رشت - آستارا به تازگی مطرح شده و ارزیابی محیط زیستی طرح به سازمان رسیده که در دفتر ارزیابی کار مطالعات آن آنجام شده و کارشناسان نظر اولیه خود را اعلام کردند و اکنون نظرات در حال رفت و برگشت است.

وی با بیان اینکه چند ماه زمان لازم است تا نظر نهایی اعلام شود گفت: یکی از نکات اساسی این است که طرح، گزارش ارزیابی محیط زیست را دارد و کار بر روی آن در حال انجام است.

وی در پایان گفت: هنوز در خصوص طرح راه آهن رشت - آستارا نظر نهایی از سوی سازمان محیط زیست اعلام نشده است.

در روز‌های گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انتقادات نسبت به خسارات محیط زیستی اجرای پروژه راه‌آهن رشت-آستارا و هشدار‌ها درباره به خطر افتادن محیط زیست استان گیلان و قطع درختان منطقه گیسوم گفته بود: سرتاسر مسیر مشکلی برای محیط زیست استان گیلان ایجاد نمی‌کند و مطالعات انجام و تایید شده، مباحثی درباره دو نقطه در مسیر مطرح بود که یکی از این دو نقطه جنگل گیسوم است که پیشنهاد داده‌ایم از مسیری که قبلاً شبکه برق ایجاد شده، مسیر ریلی احداث شود.

برچسب ها: محیط زیست ، راه اهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
سلام.اگر به صورت هوایی مسیر رشت تا آستارا را نگاه کنید موانع زیادی وجود دارد و اگر مسئولین امر نگران محیط زیست و زمین های حاصلخیز کشاورزی راهبردی می باشند پیشنهاد می گردد خط ریل قطار یا راه آهن را در سرتامسیر به صورت هوایی و از روی پل های هوایی بکشند مانند منو ریل که در برخی کشورها و یا شهر قم کشیده شده( و چندین سال است نیمه تمام مانده است) و یا وضعیت فعلی حفظ شود و در این چند کیلومتر بارها از آستارا با کامیون به به رشت و انزلی و یا سایر شهرها منتقل شود یا از مسیرهای جایگزین مانند خط ریل زنجان به اردبیل و به پارس آباد و بیله سوار و جمهوری آذربایجان استفاده شود و ... (ضمنا هرچه از سمت رشت به طرف آستارا بروید فاصله بین دریا و جنگل کم می شود و در نقشه استان گیلان نیز قابل مشاهده می باشد)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
مطمئنم که یه عده به بهانه محیط زیست می‌خوان جلوی این طرح بزرگ رو بگیرن . اینا همونایی هستند که پاش بیفته خودشون بدترین آسیب رو به محیط زیست میزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
مطالعات محیط زیستی باید در فاز اولیه برای مکان یابی و بررسی امکان اجرای پروژه انجام بشه، نه وقتی همه کارا انجام شده و صرفاً یه کار فرمالیته قراره پیوست بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
اینا بهانه است که جلوی کار رو بگیرند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
قطار برقی یا با پیشران هسته ای که آلودگی محیط زیستی نداشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۶ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
مسئولان دقت کنند این پروژه های محیط زیستی بعنوان سدهایی در جلوی پیشرفت کشور نباشند که از طرف دشمنان داخلی و خارجی مطرح می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
باید از بالای خیابونا عبور کنه و هیچ درخت و بوته ای قطع نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
برای اینکه پایه بزنن، درختا رو قطع میکنن. یه نگاهی به خط انتقال برق شمال بندازی متوجه میشی
آخرین اخبار