۳.۶ میلیارد تومان هزینه نگهداری از معتادان متجاهر/شناسایی ۳۲۰۰ معتاد متجاهر در کرمانشاه

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه هزینه نگهداری معتادان متجاهر استان را ماهانه ۳.۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : برای ساماندهی معتادان متجاهر همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

بهزاد شهبازی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از اعتیاد به عنوان یکی از معضلات جدی کشور یاد کرد و گفت : استان کرمانشاه مانند سایر استان‌ها درگیر این مسئله است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه در زمینه اعتیاد جزو استان‌های میانه کشور است، افزود: اما متاسفانه در زمینه معتادان متجاهر وضعیت مناسبی نداریم و جزو استان‌های رده‌های چهارم تا پنجم قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است که بخشی به ناخالصی مواد مصرفی معتادان در استان و بخشی هم به فرهنگ مردم منطقه در خصوص عدم پذیرش فرد معتاد از سوی خانواده مربوط می‌شود.

شهبازی تصریح کرد: کرمانشاه در انتهای زنجیره قاچاق مواد مخدر قرار دارد و برای همین مواد مخدری که از سمت شرق به غرب کشور می‌رسد، در میانه راه ناخالصی‌های فراوانی به آن افزوده می‌شود و وجود همین ناخالصی‌ها موجب شده معتادان استان زودتر به مرحله تهاجر برسند.

وی افزود: از طرفی همین ناخالصی شدید مواد مخدر، موجب شده افراد معتاد به سمت مواد صنعتی جایگزین روی آورده و مواد مخدر چندگانه مصرف کنند که همین امر هم تاثیر بسیاری در شدت اعتیاد آن‌ها دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این شدت اعتیاد موجب شده که خانواده ها، افراد معتاد را طرد کرده و این افراد ظرف چند ماه پس از طرد شدن از محیط خانواده، به مرحله تهاجر می‌رسند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه ۲۰ دستگاه در موضوع اعتیاد وظایفی را برعهده دارند، گفت: در کنار بهزیستی، دستگاه‌هایی مانند شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شهرداری، نیروی انتظامی، اداره کل زندان ها، آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و... در موضوع اعتیاد مسئولیت دارند و برخی در امر مبارزه و درمان و برخی در امر پیشگیری باید انجام وظیفه کنند.

وی با اشاره به ماموریت‌های گسترده بهزیستی گفت: موضوع نگهداری معتادان متجاهر در حالی به بهزیستی واگذار شده که ما ۵۱ ماموریت دیگر هم داریم و تنها یک ماموریت ما به موضوع معتادان مربوط می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: در زمینه اعتیاد هم عمده کار بهزیستی بر موضوع پیشگیری متمرکز است، اما در زمینه معتادان متجاهر هم قانونگذار اموری را به ما واگذار کرده و مدیریت داخلی مراکز ماده ۱۶ بر عهده بهزیستی قرار گرفته است، البته ساخت زیربنا‌ها و ساختمان‌های مراکز ماده ۱۶ با با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر است و ما تنها مدیریت داخلی آن را برعهده داریم.

 ۳۲۰۰ معتاد متجاهر در کرمانشاه شناسایی شدند

شهبازی با اشاره به شناسایی ۳۲۰۰ معتاد متجاهر در سطح استان کرمانشاه، به تحلیل آماری این افراد پرداخت و با بیان اینکه ۵۰ درصد آن‌ها رنج سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال دارند گفت: ۵۰ درصد این افراد شغل و حرفه داشته اند که با رسیدن به مرحله تجاهر در اعتیاد، شغل خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه عمده این افراد کم سواد هستند، گفت: ۹۵ درصد معتادان متجاهر شناسایی شده زیردیپلم هستند.

شهبازی گفت: ۹۰ درصد آن‌ها سابقه ترک داشته و عملا ترک ناموفق داشته اند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار