قیمت شیر خام و محصولات لبنی هنوز بلاتکلیف است

گرچه کارخانه های لبنی از اول خرداد مکلف به خرید شیر خام با نرخ ۱۵ هزار تومان بودند، اما به بهانه‌های مختلف تن به اجرای این مصوبه نمی دهند و اجرایی شدن این مصوبه را منوط به ابلاغ ستاد تنظیم بازار و افزایش قیمت لبنیات می دانند.

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی پس از تصویب، کارخانه های لبنی را از اول خرداد مکلف به خرید هر کیلو شیرخام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی، ۳ درصد پروتئین و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار به قیمت ۱۵ هزار تومان کرد.

این در حالی است که فعالان صنعت لبنیات اذعان می کنند که قیمت اعلام شده توسط شورای قیمت‌گذاری برای خرید تضمینی شیر خام بوده و براساس قانون برای سازمان تعاون روستایی ایجاد تکلیف می‌کند و برای شرکت‌ها زمانی قابل اجراست که ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصوبه‌ای برای اصلاح قیمت فرآورده‌های لبنی براساس قیمت ۱۵ هزار تومان ابلاغ کرده باشند.

گرچه اعمال تغییرات در نرخ شیر خام و قیمت فرآورده‌های لبنی منوط به تصویب و ابلاغ در کارگروه تنظیم بازار کشور است، اما بررسی های میدانی نشان می دهد که از ابتدای سال چند بار قیمت محصولات لبنی خارج از شمول قیمت گذاری دچار تغییر شده، هرچند تولیدکنندگان محصولات لبنی می گویند که اولویت تغییر قیمت محصولات مشمول قیمت گذاری است که عمده اقلام سبد مصرفی خانوار را شامل می شود.

اخیرا انجمن صنایع فرآورده های لبنی در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار تعیین تکلیف قیمت شیرخام و محصولات لبنی شده است.

بنابر آمار سرانه مصرف شیر در دنیا برای هر نفر حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو و خوشبینانه ترین حالت در کشور ما ۷۰ کیلوست که افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی همانند سنوات قبل منجر به کاهش مصرف می شود و مسئولان باید تدابیری در این راستا اتخاذ کنند.

حال با وجود وعده های متعدد مسئولان مبنی بر اصلاح قیمت شیرخام و تعلل در اجرای مصوبه اخیر باید منتظر ماند و دید که این موضوع از کی اجرا خواهد شد تا دامداران از زیان فروش خارج شوند.

ابلاغ رسمی در خصوص افزایش قیمت شیر خام نداشتیم

آقای علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی گفت: علی رغم آنکه دولت افزایش نرخ شیر خام را به طور رسمی ابلاغ نکرده است، اما با رسانه ای شدن این موضوع کارخانه ها در حال خرید با نرخ جدید هستند.

به گفته او، اکنون کارخانه های لبنی هرکیلو شیر خام را با نرخ ۱۵ هزارتومان خریداری می کنند، در حالیکه هیچ گونه ابلاغ رسمی از سوی ستاد تنظیم بازار و دستگاه های اجرایی در این خصوص نداشتیم.

ظفری ادامه داد: اگر قیمت ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو شیر خام به طور رسمی ابلاغ شود، نرخ لبنیات نیز متناسب با قیمت مصوب شیرخام باید افزایش یابد که در نهایت این موضوع بر سرانه مصرف اثر می گذارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های لبنی گفت: دستگاه های اجرایی برای جلوگیری از سرو صدای دامداران، قیمت شیرخام را افزایش دادند، اما از طرف دیگر از افزایش قیمت لبنیات جلوگیری می کنند.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصولات لبنی به نرخ شیر خام باز می گردد، گفت: با توجه به افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیر خام چطور می توان انتظار داشت که نرخ محصولات لبنی تغییر نکند.

به گفته ظفری،  با وجود آنکه تغییر قیمت لبنیات منجر به کاهش سرانه مصرف می شود؛ بنابراین دستگاه های اجرایی باید تمهیداتی برای جلوگیری از این امر اتخاذ کنند تا محصولات لبنی از سبد مصرفی دهک های ضعیف جامعه حذف نشود.

کارخانه های لبنی همچنان تن به اجرای مصوبه افزایش قیمت شیرخام نمی دهند

آقای مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: تاکنون کارخانه های لبنی نسبت به افزایش قیمت شیر خام بدلیل ناهماهنگی دولت، کارخانه های لبنی و ستاد تنظیم بازار، تمکین نکرده اند.

به گفته او، اکنون کارخانه های لبنی با نرخ ۱۲ هزار تومان شیر خام را از دامداران خریداری می کنند، در حالیکه قیمت مصوب ۱۵ هزار تومان ابلاغ شده است.

عالی ادامه داد: علی رغم افزایش ۳۰ درصدی کرایه حمل و نقل از ابتدای خرداد، کارخانه های لبنی کماکان تن به اجرای افزایش قیمت شیر خام نمی دهند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه آینده روشنی پیش روی تولید نیست، گفت: بنابر آنالیز هزینه های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام ۱۷ هزار تومان است، درحالیکه کارخانه های لبنی حاضر به تمکین خرید با نرخ ۱۵ هزار تومان هم نیستند که این امر بدان معناست که تولیدکنندگان به دولت یارانه می دهند.

تاخیر در اجرای افزایش مصوبه شیر خام عاملی برای زیان روزانه ۱۰۰ میلیارد تومانی دامداران

آقای احمد مقدسی گفت: در شورای عالی قیمت گذاری، قیمت مصوب شیر خام‌ تصویب و ابلاغ شد، اما نرخ محصولات لبنی را ابلاغ نکردند که با این وجود امکان خرید شیرخام با نرخ مصوب از سوی کارخانه های لبنی وجود ندارد.

به گفته او، با توجه به آنکه ۷۰ درصد محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی و ۳۰ درصد کالاهای لوکس است، بنابراین قیمت شیر خام و لبنیات هر ۲ با هم باید اعلام شود.

مقدسی ادامه داد: گرچه قیمت ۱۷ هزار تومانی به ازای خرید هر کیلو شیرخام را پیشنهاد دادیم، اما دولت نرخ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان را صورت جلسه کرد که در ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب ۱۵ هزار تومان تعیین و ابلاغ شد، در حالیکه ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: تاخیر در اجرای نرخ جدید شیر خام روزانه ۱۰۰ میلیارد تومان زیان برای صنعت دامداری در بر دارد.

با توجه به افزایش هزینه های تولید، اصلاح قیمت شیر خام برای پایداری تولید و جلوگیری از کشتار دام ها امری ضروری است، هرچند با تغییر قیمت شیرخام و به تبع آن محصولات لبنی، میزان مصرف مجدد کاهش می یابد که در نهایت این امر روانه شدن شیرخام تولیدی به سمت کارخانه های شیرخشک و صادرات محصولات لبنی را به منظور جلوگیری از ماندن محصول روی دست تولیدکننده به همراه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
شیر لبنیاتی کیلویی 25 تومن داره فروخته میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
باید لبنیات پروبیوتیک و کفیر جانشین گوشت و مرغ بشن
Iran (Islamic Republic of)
دامدار
۲۲:۰۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
شما چیزی از دامداری وهزینه سر سام آور آن میدانید که اظهار نظر میکنید هر کیلو خوراک دام 21000هزار تومان هست دیگه دامداری نمونده آن روز دور نیست که شیر 200 هزاری وگوشت کیلویی 1000000میلیونی بخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
سلام.قیمتها باید کاهش یابد،افزایش قیمتها و گرانی چندبرابری کار ضدانقلابها و اقازاده های خارج نشین و گرین کارت دارهاست،کدوم کشور این خودروهای حلبی های تاریخ گذشته شرکتهای انحصاری داخلی با تکنولوژی 30 سال پیش رو میخرند،ان هم با گرانفروشی دههابرابری،احتکار،کاهش تولید به قصد گرانی و مافیابازی و نفوذ در دولت و مجلس،به زور این حلبی های ناایمن را با گرانفروشی دههابرابری قالب مردم می کنید،باز کنید درب واردات خودروهای کم مصرف با حجم موتور کمتر از 1800cc،هیبریدی،برقی را بدون تعرفه گمرکی برای عموم مردم ایران و به این دلالی شرکتهای انحصاری پایان دهید.
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۶:۱۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
این وسط اول دامدار صنعت دامداری از بین می‌ره. بعد کارخونه دارا میمونن و یکه تازی که همین الانم دارن میکنن. در نهایت مردم متضرر میشن و منت مسولین و کارخونه دارا شاکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
چرا یکهفته هست که شکر پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
بلاتکلیف چیه ما ک نمیخریم اونایی ک میخرن میگن روزانه افزایش قیمت داشته ۴۵ هزار یارانه میگرفتیم ی روغن ۵ کیلویی میخریدیم ۵۰ هزار الان ۳۰۰ هزار یکی نمیشه بعد منتم سر ملت میذارن ک افزایش یارانه داشتیم آرزوی همچی ب دلمون گذاشتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
انقدر گرونیه ادم گریه اش میگیره
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۲:۰۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
بلاتکلیف باشن بهتره چون اینجوری دیگه نمیتونن گرون کنن خخخخ ولی بالاخره که ازبلاتکلیفی درمیان همین جوری که نمیمونن بالاخره که ازدواج میکنن خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
چرا بلاتکلیف گران کنید و خیال خودتان و مردم را راحت
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۱:۵۶ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
کدام تکلیف نامشخص است ؟؟!!!
شیری که سال قبل ۲۴ هزار تومان بود را دیروز خریدم ۳۱ هزار تومان و روی آن همین ۳۱۰۰۰ درج شده بود. این شیر سال ۱۴۰۰ ، دوازده هزار بود و سال ۹۶ ، هزار و پانصد تومان!!!
باید خجالت بکشند. یعنی شیر طی ۶ سال بیست برابر شده !!!!!!
Afghanistan
نصیر احمد یعقوبی
۱۴:۳۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
بروید خداوند متعال را شکر کنید ما در شهر قندهار شیر را کیلویی چهل و پنج افغانی می خریم.
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۶:۱۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
با وجود بیست برابری قیمت دامدار هم ۲۰ برابر نابود شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
الکی حرف نزن من دامدارم هنوز شیر منو 11500ور میدارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
کجاش بلاتکلیفه؟ شما که گرونش کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
وقتی یارانه ۴۵تومان بشود ۴۵۰تومان معلومه که چه بدبختی هایی در انتظار ماست بیچاره مردم
France
آنتیاخون
۱۲:۵۰ ۰۷ تير ۱۴۰۲
عزیز یارانه ۹۵ هزار تومن بود، نه ۴۵ تومن. الان هم اکثریت مطلق ۳۰۰ تومان میگیرن. نه ۴۵۰ تومان. یارانه الان پول چهار کیلو مرغ هستش فقط با این تفاوت که قیمت همه چی در دولت رئیسی چند ده برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
من در این دوسال گذشته شیر محلی می خریدم کیلویی 16 تومن دیروز خریدم 21 تومن چرا اینقدر بی سرو سامان ، یکباره کل یارانه های پرداختی به هر فرد را که گفته شده ماهانه نفری 4تومن است را به سرپرست خانوار پرداخت کنید و کلیه قیمتها را هم آزاد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
به گفته مسولین ۸۰ میلیارد دلار سالیانه یارانه پنهان انرژی،به غیر از یارانه پنهان ارز ۲۸ تومانی وآب وآردو غیره،که جمعا بیش از ۵ میلیون تومان در ماه برای هر نفر ایرانی میشود،در صورتی که قیمت جهانی مواد غذایی تقریبا با ایران یکی است وقیمت خودرو کمتر، مشکل فقر به راحتی حل میشود،
آخرین اخبار