نقش هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در واردات خودرو چیست؟

مصوبه واردات خودرو با یکسری حواشی مواجه شد که یک بخشی از آن متوجه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به رهبر انقلاب نامه نوشتند.

ولی الله بیاتی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس با اعلام این خبر گفته بود برخی فرآیند‌ها مانند هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام یک مقداری در کار مجلس خلل ایجاد کرده که برای این امر نمایندگان نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند که تعیین تکلیف کنند؛ مثلا در مواردی مانند خودرو یا شفافیت قوای سه‌گانه این‌ها باید حل شود و در این پیچ و خم‌های اداری و قانونی گیر نکند.

وی درخصوص زمان ارسال نامه اعلام کرده بود از آنجا که برخی مصوبات در بودجه تغییر کرد یا حذف شد، بعد از عید این نامه نوشته و خدمت رهبری ارسال شد تا ان‌شاءالله با نظر مقام معظم رهبری موارد این چنینی تعیین تکلیف شود.

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره نقش هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبات مجلس گفت: اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیشکسوتانی هستند که سال‌ها خدمتگزار مردم بودند و نظرشان این است که ما چون ارتباط مستقیم با مجلس نداریم مصوباتی که از مجلس به شورای نگهبان می‌رود شورای نگهبان جهت تطبیق با فرامین مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی نزد ما می‌فرستد که اگر مغایرت داشت ما آن مغایرت را می‌گیریم و به شورای نگهبان ارجاع می‌دهیم.

محمد رشیدی

وی اظهار کرد: سه هزار قانون بالادستی داریم که برای تطبیق با آن‌ها مغایرت‌هایی وجود دارد، اما توقع ما از مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی نظارت مجمع این است که کمک کنند مصوباتی که در مجلس تایید می‌شوند و شورای نگهبان به آن‌ها ایرادی نمی‌گیرد در آنجا هم ایرادی از آن‌ها گرفته نشود من‌جمله بحث خودرو که امروز معضلی برای کشور ما شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس بیان کرد: امروز در دنیا مردم به دنبال استفاده از خودروی با کیفیت، با تنوع و با قیمت پایین هستند، اما ما داریم خودروی بی‌کیفیت و با تنوع پایین و قیمت چند برابر به مردم می‌دهیم که این خلاف دستورات و فرامین مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی توسعه نظام است.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس اضافه کرد: من خواهش می‌کنم که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص به این امر توجه کند که واردات خودرو موجب رقابت جدی و باعث کاهش سطح تولید داخلی نمی‌شود بلکه به کیفیت تولید کمک می‌کند. امروز، چون رقابتی در بازار خودروی ما وجود ندارد و قیمت دستوری دولت به خودروسازان وجود دارد هم خودروسازان و هم مصرف کنندگان شاکی هستند همچنین نسبت به تولید خودرو با دنیا فاصله جدی داریم و در مصرف هم خودروی بی‌کیفیت را به چند برابر قیمت می‌فروشیم که موجب آلودگی جدی زیست محیطی شده، چون با استاندارد‌های جهانی در مصرف بنزین خیلی فاصله دارد و هم باعث شده جان بسیاری از مردم در جاده‌ها به خطر بیفتد و تلفات جانی و مالی داشته باشیم.

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره دلیل مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو گفت: دلیل مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع این است که معتقدند به تولید ملی ضربه می‌زند در صورتی که اینطوری نیست. از تولید ملی حتی از قبل از انقلاب هم حمایت شده، اما چطور است که چیزی که پنجاه سال حمایت شده کیفیتش هر روز بدتر شده و قیمتش هم هر روز با قیمت جهانی فاصله پیدا کرده است.

رشیدی ادامه داد: امروز با قیمت یک پژو در ایران که مثلا پانصد الی ششصد میلیون تومان است بهترین ماشین را با دلار پنجاه و چهار الی پنج هزار تومانی در کشور‌های همسایه می‌توانید تهیه کنید که آن ماشین اگر به کشور ما بیاید هفت الی هشت برابر قیمتش فرق دارد و این اجحاف به ملت ما است چراکه نه قانون اساسی این را می‌پذیرد و نه مردم تحمل این فضا برایشان آسان است. خواهش ما این است کمک کنند تا این انحصار در تولید خودرو در کشور شکسته شود و راهی که همه مردم دنیا می‌روند ما هم در کشور خود برویم که موجب می‌شود تولید در کشور در رقابت محصولات جانبی خود را بالا بکشد وکیفیت ارتقا یابد و قیمت هم متعادل شود، اما امروز این اتفاق برای مردم ما نیفتاده است و مردم شاکی هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه شورای نگهبان اعلام مغایرت‌های قانون اساسی و شرع با مصوبه مجلس است و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایرت با اسناد بالادستی را می‌گیرد، گفت: ما می‌گوییم این مغایرت‌ها باید هدفمند باشد و با منافع ملت در تعارض نباشد.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس تصریح کرد: طبق قانون مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و شورا پس از بررسی برای مغایر نبودن با اسناد بالادستی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند و مجمع هم به هیئت عالی نظارت می‌فرستد و رای هیئت دوباره به صحن مجمع تشخیص می‌آید و دوباره رای گیری می‌شود، اما، چون کسانی که در هیئت عالی نظارت هستند در صحن مجمع تشخیص هم هستند وقتی دوباره رای گیری می‌شود مغایرت با اسناد بالادستی اعلام می‌شود.

رشیدی گفت: من اطلاعی از نامه نمایندگان مجلس به رهبر انقلاب در خصوص هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارم. ما به دنبال تعامل و همکاری با مجمع هستیم و کمک کنیم تا مصوبات مجلس که توسط شورای نگهبان تایید شده، اجرایی شود.

پس از اینکه در رسانه‌ها اعلام شد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص با واردات خودرو مخالف است مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور اطلاعیه‌ای به سوالات و ابهامات در خصوص نظر هیئت عالی نظارت درباره واردات خودرو‌های کارکرده پاسخ داد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام

در اطلاعیه این مرکز آمده است: در روز‌های اخیر مطالب و سوالاتی مبتنی بر مخالفت هیئت عالی نظارت مجمع با واردات خودروی کار کرده در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز شبهاتی تکراری و پاسخ داده شده درباره جایگاه قانونی این هیئت در فضای مجازی منتشر شده است که از جمله آن، سوالات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

۱- بر خلاف آنچه که مکرراً از سوی برخی اشخاص و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت کلی و مطلق با واردات خودرو ندارد. گواه این امر، تأیید مصوبه ساماندهی صنعت خودرو توسط مجمع در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ است که طی آن واردات انواع خودرو با لحاظ مصلحت کشور و مردم، مجاز دانسته شده است.

۲- در مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور نیز واردات انواع مختلفی از خودرو و ماشین آلات نظیر آمبولانس و ماشین آلات و تجهیزات راهسازی و راهداری پیش بینی شده بود که مغایر با سیاست‌های کلی تشخیص داده نشد و مورد تأیید هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرار گرفت.

۳- مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو‌های کارکرده که شامل انواع کشنده‌ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیئت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودرو‌های کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بند‌هایی از سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست‌های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد که مجلس محترم شورای اسلامی، مصوبه خود را با حذف خودرو‌های «سواری» از فهرست خودرو‌های کارکرده وارداتی، اصلاح نمود. شایان ذکر است این مغایرت در کنار ۳۱ مغایرت دیگر بودجه ۱۴۰۲ با سیاست‌های کلی، به شورای نگهبان منعکس شده بود، مجلس محترم ۱۹ مغایرت را اصلاح و بر ۱۳ مورد از مصوبات خود اصرار کرد که در قالب موضوع اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان، در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ به صحن مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد و در جلسات فوق العاده مجمع، مورد بحث و تصمیم گیری واقع شد.

در ضمن خاطر نشان می‌سازد: مصوبات هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی، با رأی اکثریت اعضا هیئت صورت می‌گیرد و در مصوبه مربوط به واردات خودرو‌های سواری کارکرده، اکثر قریب به اتفاق اعضا هیئت بدان رأی دادند.

لازم به ذکر است، هجمه و اتهامات غیر اخلاقی نظیر تهمت ارتباط اعضای هیئت عالی نظارت مجمع با مافیای خودرو! از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌ها، آسیب‌هایی را برای تعامل فعال و برادرانه میان ارکان نظام و ایجاد تشویش و نگرانی در افکار عمومی جامعه، ایجاد می‌کند و دوری از این فضا و پاسخ مستدل به سوالات، راهبرد مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۱:۴۸ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
حالا فقط نمیدانم خودرو سازی تیول پدر کدام مقام محترم میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تشخیص مصلحت نظام برای مصلحت مردم چکارکرده ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
هر کی جلوی واردات خودرو رو بگیره خائن به مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
خودرو باید از حالت تجاری و سود آوری خارج بشه والا بهترین برند خارجی هم بخرید بیارید آن عده ایی که از فروش خودرو تو ایران سود میبرن به این راحتی ول کن این بازار نمیشن نه تولید نه مصرف نه کار خاصی سود کلان با کار کم هیچ کسی این درامد و ول نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
سوالات مهم
۱۲:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
جواب چند سوال همه چیز را روشن می کند چرا خودروسازان به دروغ از تولید ملی صحبت می کنند در حالیکه کاملا به چین و فرانسه وابسته اند چه نفعی این دروغ دارد؟ چرا مونتاژ کاری ما چند برابر قیمت در کشور عراق برای مردم تمام میشه این سود بی حساب نجومی را چه کسانی می برند؟ چرا قانون به نفع مردم در موضوع خودرو تنظیم نمی شود؟ چرا از وضع موجود وظلم به مردم مسؤلین ذی ربط راضی هستند و اقدام نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
دولت بدونه با این روال در مورد خودرو قابل ادامه دادن نیست
مردم سوالات زیادی دارن و خودشونو با کشورهای اطراف و تصمیم گیرندگان اونا مقایسه میکنن
بلاخره میزنه بیرون گرچه الانم نارضایتی از خودرو بالای ۹۰ درصده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
باید دید کیا از واردات ضرر میکنن... هیچکس بخاطر خدا و مردم اقدامی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
دلیل مخالفت با واردات خودرو ضرر وزیان خودروساز داخلی می باشد خوب چرا خودروساز متضرر میشود زیرا هم خودروی بیکیفیت تولید میکند و هم چندین برابر قیمت به مصرف کننده میفروشد و چون خودروی وارداتی از لحاظ کیفیت ایمنی و مصرف سوخت و زیبایی و امکانات رفاهی و قیمت نسبت به خودرو داخلی به صرفه تر هست پس کسی سوار خودروی داخلی نخواهد شد و خودرو ساز داخلی اگر بخواهد به تولید وفروش ادامه دهد باید ارتقاع کیفیت دهد قیمتهایش را رقابتی کند و درنتیجه این قانون باعث رشد خودروسازی ماهم خواهد شد خلاصه این قانون واردات برای اولین بار قانونی در حمایت از مصرف کننده ی ایرانیست و مخالف این قانون یا خائن هست یا جاهل و یا مافیای خودرو امید هست اقای رییسی و مجلس پافشاری کنند و یک بار برای همیشه گردن مافیای خودرو را به دم تیغ بسپارند.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۲:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
تا زمانی که ورود خودرو با قدرت موتور زیر 1400 و بدون عوارض گمرکی و برای مدت معین مثلا 5 سال انجام نشود صورت مسئله را پاک کردن است چون این صنعت فقط با این عمل ممکن است متنبه شود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
بالاخره چی شد ؟
ماشین وارد می شد؟ یا خودمان برویم بیاوریم؟
البته بدون مالیات و
عوارض گمرکی به‌صورت قسطی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
عدم شفاف سازی در هیات نظارت مجمع تشخیص و مخالفت بی مورد در زمینه واردات خودرو ذهن هر ایرانی را به سمت اینکه اعضای این شورا در عدم واردات خودرو منافع شخصی دارند معطوف میکند و جز این چیز دیگری به ذهن خطور نمیکند. چون اصطلاحی عامیانه بین مردم وجود دارد که : من که سیر نخوردم چرا باید بترسم که دهنم بود بده! پس موضع گیری ها نسبت به واردات خودرو کاملا غیر منطقی غیر عقلایی و خلاف فرامین مقام معظم رهبری است.
Iran (Islamic Republic of)
امیر علی
۱۰:۴۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
هر ساله تعداد زیادی از زندانیان از طریق عفو رهبری آزاد میشوند نه مصوبه خبرگان می خواهد نه مصلحت نظام یک عفو عمومی برای خودرو های وارداتی نو ودسته دوم رهبر انقلاب به تعداد هر نفر یک عدد به اختیار خود مردم باشد وبدن هیچ واسطه ای شاید شخصی از خارج از کشور مجانی ویا با قیمت ناچیزی وارد کند به صورت هدیه یا عیدی رهبر به مردم هدیه کند که این خود با عث ورود ارز به کشور وچلوگیری از خارج شدن ارز کشور برای واردات قطعات بنجل مونتازی میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
چرا ما باید حسرت خودرو های خارجی کشور های همسایه رو بخوریم .حتا افغانستان.این ظلم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
مجمع باید منحل بشه و بجاش مجلس عالی متشکل از نمایندگان مردم تشکیل بشه مثل اکثر کشورهای دو مجلسی
مجمع نه تنها مافیای خودرو، بلکه مافیای مسکن، ارز، طلا و همه چیزه
Iran (Islamic Republic of)
طیب
۰۹:۵۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
سنگ اندازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
همه مشکلات از آقایانی هست که تو سود دو خودرو ساز شریک هستن مثل آقای میرسلیم که نطق بی سوادی میدن. این یعنی دزدی پول ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
نتیجه اینکه مجلس نه تنها در راس امور نیست بلکه هیچکاره هست بهتره بگیم مجمع تشخیص و شورای نگهبان در راس امور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
شورای عالی نظارت بر کارکرد خودرو سازهادهم نظارت داره؟ بر سازمان حمایت از مصرف کنند چی؟
عامو بیشین برای یک پراید باید بالای ۳۰۰ میلیون هزینه کنی خوب مگه ملت رو چی فرض کردید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
بالاخره تکلیف بیمارستان مغز و اعصاب دکتر سمیعی چی شد؟!! سرکاری بود؟!
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۰۸:۵۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل به یک رکن قانونگذاری شده و نقشهایی بسیاری برای خود قائل شده و عملا مجلس و دولت را به حاشیه رانده است وبه جای متخصصین فقط متنفذین سیاسی و نظامی و اقتصادی در آن حضور دارند و مردم احساس می کنند انتخابات بی فایده است و هر کس را انتخاب می کنند باید اوامر و تصمیمات مجمع را اجرا کند لذا به شرکت در انتخابات بی میل شده اند و پشتوانه مردمی انقلاب رو به ضعف نهاده است و هم اکنون مصلحت نظام در این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام برچیده شود و کار اداره کشور مختصا به مجلس و دولت واگذار شود و مسئولیت از آنان خواسته شود نمی شود که اختیارات نداشته باشند ولی ما آنها را مقصر امور بدانیم
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۸:۴۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
سلام،

تمام اقوام مادری من آمریکا یا کانادا هستند، دایی ام تا آخرین لحظه سورن ایرانی سوار می شد، پولداری به جلوه داشتن نیست،

حلال زاده نیستم و به دایی ام نبرده ام اگر تا آخرین لحظه ایرانی نپوشم،

#اصالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
وقتی به اعضای این نهاد یک نگاه بندازی دیگه چه انتظاری داری بخوان تو جون رو درک کنن کلا اونا فقط به فکر مصلحت خودشون هستن نه ملت ...
تشخیص مصلحت خودمون نه نظام خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
کسی که خود از وضعیت فعلی خودرو سود کلان می برد و خود و فرزندانش بهترین خودروهای دنیا را سوارند و تخصصی اصولا در زمینه صنعت و توسعه و تکنولوژی و اقتصاد ندارند با واردا مخالفند چون باعث نابودی تولید داخلی می شود.یعنی نابودی سود آنها. اما خساراتی که بخاطر تولیدات بی کیفیت و گران به مردم وارد می شود چنان اهمیتی برایشان ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
حالا از دستکاری واردات خودرو چشم پوشی کنیم، دستکاری مالیات بر عایدی را چی بگیم که کلا قانون رو فرستاد رو هوا.... پس قطعا دستهایی پشت پرده هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
مستضعفان خودرو وارداتی میخوان چکار براشون خودرو داخلی را براشون از آرزو هاشون خط نزنید.
کل ایران شاید ۱۰ درصد سرمایه دار داشته باشه بقیه برای این ۱۰ درصد نسوزونید.
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۸:۳۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
داداشی من ای برادر دیگه ایران مثل ایران اوائل انقلاب یا اوائل جنگ نیست ایران دیگه مادّی و مادّی گری دارا داد می‌کشه و بیشتر مردم نه همه مردم دنبال زرق و برق دنیا و غرق در مادّی گری بودن و هستن وقتی نگاه میکنی به مسئولین همینطور هستن و کسی به فکر آخرت و مرگ و حساب کتاب نیست بنابر این یه أمر طبیعیه که این مسائل پیش میاد چون به خدا اعتقادات کم شده...و باید منتظر غضب خدا باشیم......فکر نکنند این ادامه دارد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
مستضعف محترم! خودرو خارجی با استاندارد روز که قیمتش از ۲۰۶ تولید داخل پایینتر هست زیاده، شما ذهنت فقط بنز و پورشه رو وارداتی میبینه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
چرا خودرویی تولید می کنید که کیفیت ندارد قابل صادرات نیست وقیمت گزافی دارد تولید چنین محصولاتی جز زیان به محیط زیست واقتصاد کشور دستاورد دیگری ندارند
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۰۸:۰۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
نع مصلحت نظام ونه دولت ونه مجلس شورا ونه هیچ نهاد نظارتی نه در خودرو ونه در سایر مسائل اقتصادی کوچکترین نقشی بجز وعدعد دادن وحرف زدن ندارند در عجبم رهبر معظم وعزیز امارات سال تولید بیشتر ومهارت تورم نام نهادند چندروز بعدخودروسازان افزایش قیمت دادند وهبچکس اعتراضی نکرد امیدواربودیم رهبر عزیز تو دهان آنها بزند ولی.....‌
Iran (Islamic Republic of)
nmfv
۰۸:۰۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
فرار به جلو فایده ای نداره
مطمئنا نفعی دارید وگرنه هر جور حساب کنید واردات خودرو کارکرده به نفع ملت هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
باید میلیون میلیون خودرو وارد بشه و گمرکی اش رو هم اقساط بلند مدت بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
هیت عالیتوضیح دهد وقتی رهبری گلایه دارد از چهل سال حمایتاز خودرو سازها ولی اقایان هنوز بر حمایت اصرار دارن مردم را ناراضی نکنید سرتان از زیر برف بیرون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
مجمعی که با شفافیت مخالف است چه انتظاری دارید اینها به اسم تولید ملی خودرو از رانت و مافیا حمایت می کنند مردم می‌دانند قطعات روی خودروهای ایرانی چینی است چون هزار بار آنها را تعمیر و تعویض کردن ولی مجمع چشم خود را به قصد حمایت از مافیای بزرگ خودرو بسته ابر بدهکار بانکی که بخاطر منافع 3000 موتور خصولتی و رانت فروش حاشیه بازار حاضر نیست تعطیل کنه و از خیر سود نجومی آن صرف نظر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
فقط این را می دانم که آنان که از خودروهای داخلی نفع می برند مخالف واردات هستند و یا برنامه واردات را طوری می چینند که باز به نفع خودشان تمام شود والا برای عموم آزاد و حد اقل گمرکی و مالیات برای واردات آن وقته که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاط قیمت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
خودرو ایرانی بسازند برای صادرات برخی کشورها از خرید خودرو ایرانی راضیند
آخرین اخبار