راهکاری دانش‌بنیان برای مدیریت انرژی در فصل پیک مصرف

با توجه به آغاز پیک مصرف انرژی در کشور، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان راهکاری مبتنی بر اینترنت اشیاء، به منظور کنترل مصرف انرژی ارائه داده است.

دکتر سعید اکبریان، مدیر این شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف  زمینه فعالیت این شرکت را در حوزه اینترنت اشیاء و کنترل هوشمند و سبز انرژی دانست و اظهار کرد: فعالیت ما از سال ۹۵ و پایان‌نامه من در دکتری حرفه‌ای کارآفرینی دانشکده کارآفرینی جهت هوشمندسازی و کنترل مصرف برق با عنوان "چگونه می‌توان از هوش تجاری و تلفن همراه برای مدیریت برق در مصارف خانگی استفاده کرد" آغاز شد.

این فناور خاطرنشان کرد: باتوجه به رشد تصاعدی مصرف برق و انرژی در کشور، پیش‌بینی می‌شود بحران انرژی در سال‌های آینده را تجربه کنیم، بنابراین از سال ۹۶ شروع به ساخت نمونه اولیه از این دستگاه و ثبت اختراع آن کردم و در نهایت در سال ۹۸ به عنوان یک اختراع ثبت شد و مورد تایید پارک علم و فناوری دانشگاه شریف نیز قرار گرفت و در فرا بورس پذیرفته شد و در سال ۹۹ نیز به عنوان یکی از طرح‌های منتخب استارت‌آپی در ایستگاه نوآوری شریف پذیرفته شد.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۰ این طرح به عنوان یکی از ایده‌های برگزیده جشنواره قرن انتخاب شد و در سال ۱۴۰۱ مورد تایید سازمان جهانی انرژی قرار گرفت و هم اکنون نیز به عنوان یک محصول دانش‌بنیان آماده کمک به بحران انرژی در کشور است.

اکبریان گفت: بخش ساختمان با داشتن بیش از ۳۵ میلیون مشترک، بیش از ۵۰ درصد مصرف کل برق کشور را به خود اختصاص داده است، لذا بیش از نیمی از برق کشور در مصارف خانگی مصرف می‌شود و بهترین راهکار برای مصرف بهینه در بخش خانگی، مدیریت مصرف مخصوصا در زمان پیک از سوی مشترکین برق خانگی است.

وی اضافه کرد: بنابراین دستگاه ما بهترین راه حل هوشمندسازی کنترل مصرف بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان کشور است؛ چرا که این دستگاه در فاز اول می‌تواند با کاهش مصرف ۳۰۰۰ مگاوات (برابر با تولید برق سه نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی) در مصرف برق صرفه‌جویی ایجاد کند و در فاز دوم قادر است با کاهش ۱۰ هزار مگاواتی برق در کشور از قطعی برق در تابستان و آلودگی هوا در زمستان با کاهش مصرف مازوت جلوگیری کند.


بیشتربخوانید


اکبریان ادامه داد: با توجه به شرایط برق و انرژی در کشور و آزادسازی قیمت‌های حامل‌های انرژی در سال‌های آتی بیش از ۱۵ میلیون مشترک نیازمند استفاده از این سیستم جهت کنترل و کاهش هزینه‌های انرژی مصرفی‌شان خواهند شد، همچنین این سیستم قابلیت اضافه کردن تجهیزات خانه هوشمند را بنا به درخواست مشترک دارد و با این سیستم می‌توان کنترل لوازم الکتریکی منزل را در دست گرفت.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان محصول تولیدی این شرکت را دستگاه سنجش مصرف برق با استفاده از اینترنت اشیاء دانست و گفت: از طریق دستگاه سنجش مصرف برق و اینترنت جهت تبادل دیتا با یک سرور هوشمند که شامل هوش تجاری است، تمام مصرف برق کاربر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم و بهترین الگوی مصرف را به صورت آنلاین و لحظه‌ای برای او ارسال می‌کنیم تا بتواند مقدار مصرف برق خود را مدیریت کند.

این فناور با بیان اینکه با این سیستم می‌توان اپراتور هوشمند دیتا ایجاد کرد، افزود: همچنین در کنار این خدمات این اپراتور می‌تواند به کاربران خود خدمات اینترنت اشیاء و خانه هوشمند نیز ارائه دهد که در آن صورت خدمات کنترل و کاهش مصرف برق را می‌تواند به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار دهد تا کاربران بیشتری از آن استفاده کنند، در آن صورت این اپراتور می‌تواند کمک شایانی به دولت در جهت کاهش و کنترل مصرف برق در مصارف خانگی و تجاری در زمان پیک مصرف انجام دهد و همچنین خود به عنوان یک اپراتور قدرتمند دیتا در عرصه کشور ظاهر شود.

به گفته این محقق، در برنامه توسعه‌ای این شرکت، برای سیستم آب و گاز نیز سیستم مشابهی را در نظر گرفتیم که یک اپراتور دیتا برای آب و برق و گاز ایجاد کردیم که می‌تواند در شرایط کنونی کشور، جایگزینی برای طرح اپراتور ملی هوشمند بدون سرمایه‌گذاری کلان باشد. 

اکبریان با اشاره به تولید این دستگاه، توضیح داد: نمونه اولیه‌ای که ساختیم، به خروجی کنتور‌های معمولی وصل می‌شد و از طریق یک سیم‌کارت اطلاعات مصرف مشترک به سرور‌های ما ارسال می‌شد و بعد از تحلیل، نتایج آن به گوشی کاربران ارسال می‌شد. این دستگاه علی‌رغم آنکه عملکرد مناسبی داشت، ولی به دلیل آنکه هزینه اینترنت سیم‌کارت بالا بود و استقبالی از آن نشد، از این رو در سال ۹۹ نمونه دومی تولید کردیم که بسیار ارزان‌تر و کوچکتر از نمونه اولیه بود.

به گفته وی، نسل دوم دستگاه پایش انرژی در جعبه فیوز‌های مینیاتوری در ورودی برق آپارتمان نصب می‌شود و تقریبا دو برابر اندازه یک فیوز است.

اکبریان با بیان اینکه نسل دوم دستگاه ما، چون به وای‌فای متصل می‌شود، هزینه اضافی برای مشترک در پی ندارد، اظهار کرد: در این نمونه ما کمی خانه هوشمند هم اضافه کردیم؛ از جمله توانایی خاموش کردن چراغ‌های اضافی از طریق اپلیکیشن موبایل و کنترل دما و آلودگی هوای منزل.

وی یادآور شد: این سیستم پس از دریافت اطلاعات مصرف مشترک آن را توسط سیستم هوش تجاری تحلیل می‌کند و بهینه‌ترین حالت مصرف را برای مشترک بر روی اپلیکیشن گوشی او ارسال می‌کند تا در مواقع پیک، مشترک توسط آن مصرف برق و هزینه‌های خود را کنترل کند. کار تحلیل داده‌های مصرف مشترک بصورت مستمر ادامه دارد و بهترین الگوی مصرف برای او بصورت روزانه ارسال می‌شود و بهترین ساعات استفاده از لوازم برقی مختلف را برای او اعلام می‌کند.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مکانیزم عملکردی این سیستم، توضیح داد: برای این کار در ابتدای نصب این سیستم طبق برنامه‌ای که داده می‌شود، از مشترک درخواست می‌شود تا در چند ساعت اول از استفاده از دستگاه‌های برقی پر مصرف مثل کولر گازی و یا ماشین لباسشویی خودداری کنند و فقط مصرف نرمال داشته باشند و در این صورت ما می‌توانیم میزان مصرف نرمال مشترک را تعیین کنیم و بعد از آن طبق برنامه از هر کدام از دستگاه‌های پرمصرف به تنهایی و در ساعت مشخصی استفاده کند.

وی اضافه کرد: از این طریق سرور سیستم می‌تواند میزان بار مصرفی هر دستگاه را شناسایی کند و از آن به بعد هر کدام از آن دستگاه‌ها که توسط کاربر روشن شوند، سیستم می‌تواند تشخیص دهد مثلا الان مشترک دارد از لباسشویی استفاده می‌کند و بعد از آن اگر کولر گازی نیز روشن شد و مصرف برق وارد پیک شد، سیستم به مشترک آلارم می‌دهد تا مثلا ماشین لباسشویی را خاموش کند و در ساعات خارج از پیک از آن استفاده کند. از این طریق سیستم می‌تواند توسط هوش تجاری، کل رفتار مصرف برق مشترک را تحلیل و بهترین الگوی مصرف را برای او ارسال کند.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران
۰۸:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
بجای افزایش حقوق و تعداد کارمندان ادارت برق

ب جوانان نخبه بها بدین دستگاهها بهینه ساز مصرف میسازند

مدیران پارتی باز دولتی ادارات !

برابر دولت هوشمند و شفافیت مالی و هوشمند سازی امور اداری، مقاومت نکنین
مردم و الاف کاغذ بازی تون نکنین
بجای استخدام بی رویه فامیل و آشناهاتون ب عنوان کارمند بیهوده دولتی ، اونا و ب مشاغل فنی حرفه ی و خود اشتغال سوق بدین

تا کی ما مردم تاوان ندانم کاری ها شما بدیم؟؟؟